Hej. Går i tankar om att gräva ner elkabel från snickarbod till damm och gäststuga ca 120 m bort. Skall ändå gräva för att få ner vattenledning för pumpning till bevattning. Funderar lite över alternativen. Vad kommer det att krävas för kabel? Om man i framtiden kan tänkas vilja ha både pump och el till gäststugan, vad rör det sig om för dimensioner och antal faser för att få det pålitligt? Lär bli en liten elcentral vid dammen/stugan. Tar tacksamt emot tankar så man inte blir blåst av elektrikern.
 
P PochM skrev:
Hej. Går i tankar om att gräva ner elkabel från snickarbod till damm och gäststuga ca 120 m bort. Skall ändå gräva för att få ner vattenledning för pumpning till bevattning. Funderar lite över alternativen. Vad kommer det att krävas för kabel? Om man i framtiden kan tänkas vilja ha både pump och el till gäststugan, vad rör det sig om för dimensioner och antal faser för att få det pålitligt? Lär bli en liten elcentral vid dammen/stugan. Tar tacksamt emot tankar så man inte blir blåst av elektrikern.
Vilket effektbehov har installationen i dammen
 
H håbbe1961 skrev:
Vilket effektbehov har installationen i dammen
När det är så lång sträcka, så spelar det inte jättestor roll hur lite belastning du skall ha. Problemet ligger i att vid ett isolationsfel, skall det bli så hög kortslutningsström att säkringen löser inom 0,5s (?). Har du för stor resistans i den matande kabeln i kombination med förimpedansen i elnätet, så räcker inte kortsutningsströmmen för att lösa säkringen inom föreskriven tid.

OM det blir isolationsfel, så att kåpan på en apparat du håller blir strömförande, så leds strömmen bort av skyddsjorden, men resistansen i den långa kabeln gör att spänningen på höljet du håller i, ändå blir halva nätspänningen. Därför ör det viktigt att säkringen löser ut innan du dör av strömmen som går igenom dig mot sann jord.
 
H håbbe1961 skrev:
Vilket effektbehov har installationen i dammen
Som jag kan se det rör det sig om pump och det som kan krävas för att en gäststuga. Bör röra sig om 2500-3000 vid maxande?
 
H hempularen skrev:
När det är så lång sträcka, så spelar det inte jättestor roll hur lite belastning du skall ha. Problemet ligger i att vid ett isolationsfel, skall det bli så hög kortslutningsström att säkringen löser inom 0,5s (?). Har du för stor resistans i den matande kabeln i kombination med förimpedansen i elnätet, så räcker inte kortsutningsströmmen för att lösa säkringen inom föreskriven tid.

OM det blir isolationsfel, så att kåpan på en apparat du håller blir strömförande, så leds strömmen bort av skyddsjorden, men resistansen i den långa kabeln gör att spänningen på höljet du håller i, ändå blir halva nätspänningen. Därför ör det viktigt att säkringen löser ut innan du dör av strömmen som går igenom dig mot sann jord.
Samma bekymmer om det går via elcentral som sätts nere vid dammen med jfb osv?
 
Ja, det som styr ör den totala impedansen från elbolagets transformatorstation till den apparat som sitter längst ut i nätet. Därför talar man om ”förimpedans”. Det är nätets impedans fram till din central. Vet man den, så vet man hur mycket ytterligare man får ha inom huset, eller ut till stugor pumphus osv på tomten. I princip skall man räkna på det vid varenda nyinstallation av ex. ett nytt uttag i sovrummet. Men i normalfallet kan man tumregelmässigt bedöma att det är ok med ex. 15m 1,5 kvmm tråd. Undantag finns i hus med svag matning längst ut i nätet på landet.

Men vill man lägga 100 m ytterligare kabel, så måste man räkna på utlösningskriteriet oavsett om det är mitt i city, eller långt ut på landet.

Förimpedansen kan nätbolaget upplysa om för just din fastighet. Alternativt så går den att mäta upp. Elfirmor använder speciella instrument för det (kostar 5-15 000). Men här på forumet finns beskrivet hur du själv kan möta flrimoedansen med ”vattenkokarmetoden”, man mäter spänningsfallet som uppstår om du belastar nätet med en stor känd ström. Spänningsfallet insatt i ohms lag ger impedansen.

Tumregelmässigt brukar man säga att 10A är ok i 1,5 kvmm tråd för ex ett uttag i huset. Men det finns lägen där tumregeln inte gäller, hus med svag matning, då kan det behövas 2,5 kvmm, även för en ”normal” installation inom huset. Jag tror att detta är en av anledningarna till att vi ”amatörer” inte får göra enkla vidareinstallationer, vi känner oftast inte till de här specialfallen.
 
  • Gilla
Kludden33
  • Laddar…
En liten varning är att läsa denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-el-sjaelva.412847/page-4

Där har ganska nyligen skrivits om de regler som finns för att dra el till andra hus.

Eftersom Du skriver "gäststuga" så är det ett hus för bostadsändamål. Som flera av oss här på listan förstått gällande regelverk och lagstiftning är det därmed ditt lokala "elverk" som har ensamrätt på att dra el till det huset. Du måste alltså skaffa ett nytt elabonnemang dit, och därmed sköter "elverket" val av ledningar fram till mätaren.

Om det däremot bara hade varit dammen och ett förråd, och det ligger "i omedelbar anslutning" till bostadshuset (vilket 120m kan vara "på landet") så hade det varit ok med egen kabel.

De flesta "elverk" (som egentligen skall kallas elnätbolag) vill verkligen inte hålla på med sådana saker, utan blir bara glad om Du fixar det själv, men några av de stora drakarna ser pengar i varje buske, och tvekar inte en sekund att gå till rättegång för att tvinga Dig in i fållan.

Om gästerna kommer sällan kan det alltså bli betydligt billigare med solceller, batteri och bensingenerator än med en (laglig) fast elledning. Separat abonnemang lär väl, förrutom installationskostnaden på kanske 35 - 50 tusen ligga mellan 5 och 10 tusen per år.

För att dra vattenledning till stugan finns inga motsvarande hinder. (Vissa kommuner kan dock vilja ha extra för avloppet om det är flera bostäder inkopplade på en ledning). Det går också bra att dra värmeledning (cirkulerande vatten) från huset. Det är bara elledningar som har ett lagskydd med ensamrätt.

Lagstiftningen är uppåt väggarna, om jag får säga min mening, men den gäller i alla fall "tills vidare".
 
H hempularen skrev:
När det är så lång sträcka, så spelar det inte jättestor roll hur lite belastning du skall ha. Problemet ligger i att vid ett isolationsfel, skall det bli så hög kortslutningsström att säkringen löser inom 0,5s (?). Har du för stor resistans i den matande kabeln i kombination med förimpedansen i elnätet, så räcker inte kortsutningsströmmen för att lösa säkringen inom föreskriven tid.

OM det blir isolationsfel, så att kåpan på en apparat du håller blir strömförande, så leds strömmen bort av skyddsjorden, men resistansen i den långa kabeln gör att spänningen på höljet du håller i, ändå blir halva nätspänningen. Därför ör det viktigt att säkringen löser ut innan du dör av strömmen som går igenom dig mot sann jord.
0,4 s om det är en gruppledning, 5 s om det är en huvudledning(*). Om en jordfelsbrytare skyddar kabeln uppnås alltid en maximal frånkopplingstid om 0,4 s vid jordslutning.

Det här fallet är nog ett sånt klassiskt, prata med en elektriker och fråga om denne kan tänka sig att koppla in kabel efter att du själv grävt kabelgraven efter dennes instruktioner och eventuellt köpt kabel själv. Se dock till att elektrikern har dimensionerat kabeln ordentligt utifrån data från nätägaren innan du köper kabel. Fyll inte heller igen innan elektrikern har kontrollerat förläggningen. Sockra eventuellt med att elektrikern kan få sälja dig kabeln också till typ 10-15 % avans på nätbutikpris.


(*) Med reservation för att det var bra längesen jag kollade standarden sist...
 
Nått som jag saknar är ett skydd bak och i nederkant typ sparksockel, ramlar någon på taket och rullar ned mot ställningen ska det vara en bräda en liten bit ovan gångplanet som fångar upp en fallande så denne inte rullar av gångplanet på ställningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.