Sjöolsa Sjöolsa skrev:
Gör du inte detta väldigt svårt? Spelar det roll vilka poster som står på fakturan och hur stora de är? Är inte det viktiga vad totalkostnaden blir för att få ditt hus målat? Vad är kostnaden för att ha huset stående utan färg till höst/vinter?

Måla själv är såklart billigast, men blir det bra? Och det kommer som någon skrev vara väldigt jobbigt på slutet. Roligt första dagarna, sen går det mot pina på slutet, och noggrannheten fadar ut i samma takt... i alla fall är det min erfarenhet. Beror kanske också på vilket typ av personlighet man har.
Antar att detta man betalar ett proffs också för, tidseffektivt - jämn kvalitet - garanti.

När du planerade huset, har du inte haft detta budgeterat/tagit in offerter? (Kanske står någonstans i den långa tråden, ursäkta i så fall).
Att en offert är specificerad är ju något som är bra. Det rekommenderas ju på flera håll att man skall få en sådan. Och när man då ser att totalen i detta fall är onödigt hög så är det ju lätt att granska offerten och se vad det är som sticker ut. I detta fall var det ju materialet som verkligen stack ut. Arbetskostnaden har man också specificerat och den har jag svårare att räkna ut om den är skälig eller ej, men efter de samtal jag haft med bekanta som visat vad de fått offererat för lika stora och även större hus så ser jag att även den sticker ut. Kostnaden för ställningar är också specificerad och den säger jag inget om, ej heller den för skyddstäckning av mark m.m.
Kort sagt - totalen är för hög. Och då är det bra att i detalj se vad som är åt pepparn och kanske diskutera den saken med målaren.
 
PS Klart vi hade en budget för målningen, vilken var baserad både på husbyggarens information samt vid den tidpunkten tillfrågade måleriföretag.
DS
 
AliceJ AliceJ skrev:
Jag är lite nyfiken på vad för typ av offert du bett om? (Ja, jag har läst hela tråden)
Det är en avsevärd skillnad på ett fastpris eller ett löpande jobb. Ett fastpris ska betala för alla regndagar, riskfaktorer, och transporter.
Ett löpande pris kan ge dig en billig kostnad om du har tur, men det kan också dra iväg.
Jag för min del brukar be firmorna ge mig offerter på löpande men med ett takpris. Detta gör att de ger mig pris för att de klarar alla sina utgifter men går det fortare så blir det billigare för mig. Och skulle det mot förmodan gå över takpriset för firman så är det deras problem.
Vi bad om en offert med fast pris för att få detta jobb gjort. Vanligtvis kan målare hoppa mellan olika jobb och ta inomhusmålningar de dagar då regnet vräker ner.
 
R
U Uno Mögel skrev:
Jag vet inte hur det är i ditt fall vad gäller pengar som sprutar in på kontot, men jag vet att väldigt många hantverkare formligen täljer guld. Känner ett flertal som lever minst sagt flott med fina hus, bilar båtar och allt annat gott som hör livet till. Det är förmodligen olika mellan olika hantverkare, men faktum är att många har det bra. Och jag missunnar dom inte. Däremot vänder jag mig mot de som är rena ockrare och tror sig vara Gud och allsmäktig. Är dom dessutom bredkäftade ordbajsare som inte kan prestera bra jobb, jag då ger jag inte en nickel för dom.
Med risk för att reta upp en och annan så skulle jag vilja påstå att en hel del hantverkare är ekonomiskt handikappade. Dom missköter sin ekonomi på flera sätt, förmodligen i ren okunskap. Att ta duktigt betalt är inte enda nyckeln till framgång utan det handlar om så mycket mer. Ha koll på utgifterna, cashflow, förhandla till sig bra priser på bilar, lokaler, material, försäkringar m.m. Många verkar inte bry sig om kostnadsbiten då det är så enkelt att bara lägga kostnaden på kunden.

Sedan kan man ju undra vart gränsen går för kostnader som man lägger på kunden? Skall lokalen man har för att klara sitt jobb debiteras? Pallställen? Trucken? Företagsförsäkringar? Personligen anser jag att en bil och kringkostnader för denna kan läggas in i de totala kostnaderna man har i företaget. Sedan kan det väl vara okej om man debiterar en rimlig milersättning för eventuella resor till kund. Är det i en storstad så får man ta hänsyn till trängselavgifter och parkeringsavgifter som tillkommer, vilket är fullt förståeligt.
I mitt fall är det en lite ort vi talar om.
U Uno Mögel skrev:
Har du läst allt vad jag beskrivit? Han kör ut allt material första dagen, sedan handlar det om att förflytta sitt arsle till arbetsplatsen som ligger 2 km bort i 21 dagar efteråt. Han släpar inte med sig något material alls förrän det är dags att avveckla. Sedan är det skillnad på hantverkare och hantverkare. En röris eller elektriker har en jäkla massa utrustning som dom släpar på, likaså många snickare. Inget ont om målare i allmänhet, men inte är det särskilt mycket utrustning dom har i sina bilar. Vare sig materiellt eller värdemässigt sett.
P polaris78 skrev:
Allt fler firmor i bygg branchen börjar köra med ambulerande arbetsplatser just pga detta.. Det börjar bli väldigt tydligt vilka kostnader dessa bilar kostar och dom flesta hantverkare som har hela arbetsdagar så är inte alltid nyttan av bilen så stor så dessa servicebilar kommer vi nog få se färre av hos många firmor.
Jag vet flera som börjat avskaffa servicebilar just pga allt tjafs med kunder och när en såpass stor del av kostnaden per dag är servicebilens kostnader och kunderna nu mera ser det tydligt på offerterna/fakturorna så blir det nåt att överväga om det verkligen är vettigt.

Sen är det såklart lite olika om det byggs ett hus eller om man hyr in en snickare för att byta en ytterdörr.. mer service byggjobb där man besöker flera olika arbetsplatser per dag så blir det förstås mer vettigt med att servicebilen behövs. men det finns många servicebilar där det är mer tveksamt då bilen bara är transport av en hantverkare och en liten mängd utrustning och det är många dagars jobb på samma plats.
Förstår resonemanget

Om de nu känns så jobbigt att bidra till hantverkarens kostnader så gör son föreslagit måla själv.

Ingen målare kommer slå både krokben o knut på sig för att måla ditt hus.

Kan man inte själv så får man vara beredd på att betala när någon annan gör de
 
Min ursprungliga frågeställning här handlade om huruvida den offert och de priser jag fått för målning av vårt hus är rimliga eller ej. Jag har nu fått många svar och bra rekommendationer, samt en del annat som inte leder oss någonvart.
Vill inte fortsätta att diskutera hantverkare och deras sätt att sköta sina verksamheter. Det får bli en annan tråd i så fall. Utifrån all den input jag fått här och från andra bekanta så har jag bestämt mig för att tacka nej till den offert vi mottagit. I stället kommer jag att måla huset i egen regi. Att det är jobbigt tvivlar jag inte på, men någon rymdforskning handlar det ju inte om, så att få ett gott resultat räknar jag med. Många gånger blir saker man gör själv bättre, för man lägger ner mer tid på det och hafsar inte fram. Nu räcker denna tråd för min del. Tack alla som kommit med bra tips och råd! Nu ska jag börja planera färginköpen :).
 
  • Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Sedan kan man ju undra vart gränsen går för kostnader som man lägger på kunden?
Naturligtvis måste alla kostnader läggas på kunden. Vem skulle annars stå för dem? Lyckas man exakt med det uppnår man exakt ett nollresultat. De flesta företag drivs dessutom med vinstsyfte så lite mer alla kostnader måste nog läggas på kunden om det ska bli något över.
 
  • Gilla
Sjöolsa och 2 till
  • Laddar…
U Uno Mögel skrev:
Många gånger blir saker man gör själv bättre, för man lägger ner mer tid på det och hafsar inte fram.
Håller med! Har man bara möjlighet att avsätta tiden och "fysisk möjlighet" (alltså frisk) är det nog den smartaste vägen till både bra resultat och minimala kostnader.
 
U Uno Mögel skrev:
Hur svårt kan det vara? Vi fäste oss vid en målare i ett tidigt skede, men som sedan hoppade av. Sedan har vi kontaktat ett flertal som jag nämnt. Förstår inte hur någon skulle kunna lukta sig till strul... Det handlar om en förfrågan om målning av ett hus. De jag talat med har varit intresserade och vi har haft trevliga samtal. Men sedan...? Vad är det som händer i huvudet på folk när man har möjlighet att ta in ett jobb och säger sig kunna fixa det, samtidigt som man lovar skicka en offert inom 1 vecka och sedan aldrig hör av sig mer? Det finns inget som skulle kunna ge oss dåligt rykte, om det nu är det du insinuerar. Det handlar mer om ett dåligt beteende och en dålig nonchalant jargong som tyvärr är alltför vanlig idag.
Det är bara be frugan att läsa ditt förra inlägg. Efter att man jobbat några år så växer näsan och luktsinnet blir bättre. Ibland kan man känna lukten genom telefon. Så väl utvecklat luktsinne har många hantverkare. Å när struldoften känns igen då blir det oftast också så.

Skulle jag vara dig skulle jag läsa ditt förra inlägg igen. Sen skulle jag fundera på varför hantverkare kommer ut och kollar på jobb men aldrig återkommer med en offert. Beror det på huset eller något annat?
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Jag är seriös, kolla in Jonssons måleri i Stockholm AB. Det är inte mitt hus som skall målas, så varför bryr jag mig egentligen.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis måste alla kostnader läggas på kunden. Vem skulle annars stå för dem? Lyckas man exakt med det uppnår man exakt ett nollresultat. De flesta företag drivs dessutom med vinstsyfte så lite mer alla kostnader måste nog läggas på kunden om det ska bli något över.
Alfredo
Så fel tänkt.
Jag har ett exempel när min far renoverade sommarstugan.
En dag när han kom på platsbesök var hantverkaren borta. När fakturan kom var tiden redovisad som hel arbetsdag. När min far påtalade detta fick han till svar att hantverkaren hade en tandläkartid.
På frågan varför den tiden blev fakturerad blev svaret "vem ska annars betala lönen"
????
Det kan inte finnas en naturlag som säger att kunden ska betala allt.
Ett företags lönsamhet beror ofta på hur effektivt man kan leverera sina tjänster.
Ineffektiva företag som inte kan skapa lönsamhet borde kanske tänka över sitt arbetssätt eller göra något annat.
 
  • Gilla
Uno Mögel
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
Så fel tänkt.
OK. :surprised::thinking:
B Bernt Ö97 skrev:
Det kan inte finnas en naturlag som säger att kunden ska betala allt.
Men vem skulle då betala det övriga som kunden inte betalar? Förklara gärna så även jag förstår!
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK. :surprised::thinking:
Men vem skulle då betala det övriga som kunden inte betalar? Förklara gärna så även jag förstår!
Min erfarenhet är att kunderna gärna betalar för en prisvärd och bra utförd leverans av tjänster/varor.
Man får betalt för det man är bra på men kan inte räkna med att få betalt för ineffektivitet.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Min erfarenhet är att kunderna gärna betalar för en prisvärd och bra utförd leverans av tjänster/varor. Man får betalt för det man är bra på men kan inte räkna med att få betalt för ineffektivitet.
Håller med, men det är inget svar på min fråga.
 
Alfredo Alfredo skrev:
OK. :surprised::thinking:
Men vem skulle då betala det övriga som kunden inte betalar? Förklara gärna så även jag förstår!
För er som läst lite kring LEAN kan få en lite vägledning, det som inte skapar kundvärde är fel arbetssätt och är slöseri med resurser (muda).
 
Silfwerflycht Silfwerflycht skrev:
För er som läst lite kring LEAN kan få en lite vägledning, det som inte skapar kundvärde är fel arbetssätt och är slöseri med resurser (muda).
Flera som citerar min fråga men inga svar. Var den svår?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.