Den tomt vi lagt bud på är lite speciell. Klippa, häll, stenbumlingar och däremellan lite jord.
Vet att det ligget vatten och avloppsledningar under huset som står där nu så det finns en det jord där också.
Skulle vilja bygga med platta om det låter sig göras på ett enkelt och inte för dyrt sätt men tvivla på det.
Så nu till den eviga frågan: Hur mycket sämre är torpargrund? 100000:- sämre- 200000:- sämre. Eller är det bättre?

Nackdel: Har hört om mögel och svamp. Kallare?

Fördelar: Lätt att bygga om och ändra läge på el, VVS

Hur mycket mer skulle DU ge för samma hus på platta jmf om det var byggt på torpargrund??
 
cian skrev:
Den tomt vi lagt bud på är lite speciell. Klippa, häll, stenbumlingar och däremellan lite jord.
Vet att det ligget vatten och avloppsledningar under huset som står där nu så det finns en det jord där också.
Skulle vilja bygga med platta om det låter sig göras på ett enkelt och inte för dyrt sätt men tvivla på det.
Så nu till den eviga frågan: Hur mycket sämre är torpargrund? 100000:- sämre- 200000:- sämre. Eller är det bättre?

Nackdel: Har hört om mögel och svamp. Kallare?

Fördelar: Lätt att bygga om och ändra läge på el, VVS

Hur mycket mer skulle DU ge för samma hus på platta jmf om det var byggt på torpargrund??
Jag har lite svårt att förstå att det skulle vara "sämre" - det finns väl för och nackdelar med de flesta grundläggningsmetoder.

Med torpargrund är ju frågan hur mkt det kostar att få det fuktsäkert byggt på just den tomten -eller ?

Sen har jag lästa otaligt material både för o emot krypgrunder...
Jag skulle nog varken betala mer eller mindre för torpargrund - men skulle vilja besikta den dock. Dock skulle platta på mark med källare kräva lika mkt besiktning. Modern platta ovan mark är kanske lite mindre fuktkänslig - å andra sidan kan ju fukt krypa upp där med om det görs fel...

/K
 
1-1 än så länge :)
 
Jag föredrar platta just för att slippa torpargrunden.

Går det att göra en torpargrund borde det gå att göra en platta tycker jag
 
Jag är svag för platta på mark. Jag tror det skulle fungera med krypgrund också fast jag har haft för mycket dåliga erfarenheter med det för att kunna rekomendera det till andra.
 
3-1 till platta än så länge.
Hur länge har man byggt med platta? Kommer det bli skandaler med det också om 10 år eller vad tror ni?
Ska surfa runt och kolla om jag hitter era dåliga erfarenheter med torpargrund annars återkommer jag och frågar om dom.
 
cian skrev:
3-1 till platta än så länge.
Hur länge har man byggt med platta? Kommer det bli skandaler med det också om 10 år eller vad tror ni?
Ska surfa runt och kolla om jag hitter era dåliga erfarenheter med torpargrund annars återkommer jag och frågar om dom.
En liten anmärkning bara (Besserwissermode = on :) )
Det är en krypgrund du talar om troligen. Torpargrund är en form (en äldre variant kan man säga). Moderna krypgrunder är inte riktigt byggda på samma sätt.

Plintgrund är tex också en krypgrund i egentlig mening. Finns en del modernare varianter av det med:
TEx: ELITGRUND.se,husgrund,plintgrund,torpargrund,grundläggning - ett patentskyddat grundläggningssystem för hus med trä eller stålbjälklag och fungerar lastmässigt som en plintgrund men med torpargrundens utseende!

(bessewisser mode off :) )

Det finns en bok som heter "bygga grund" som är intressant läsning - finns på bokus.com (länkat från byggahus förstasida tom). Kostar ngn hundring bara...


på:
Login sida - TräGuiden
(Kortlänk: Login sida - TräGuiden ) under Anvisningar-produktion --> konstruktioner finns det lite guider för grundläggning - både för platta och krypgrund- du måste iof registrera dig, men det gör du gratis på ett par sekunder med en mailadress...

/K
 
Isolerade plattor som är den typ vi pratar om började man med på 70 talet någon gång
 
Då borde det ha märkts om det var dåligt vid det här laget.
Vill man bara ha en plan yta eller är det viktigt att det finns jord under plattan så man kan "gräva ner den" lite.
Alltså jag menar kan man låta bli att spränga om hällen är hyfsat slät och fylla upp de ojämnheterna med singel eller vad man nu använder.
 
Nu är jag ingen grundexpert men Kantelementen ska ha lite stöd under gjutningen men det kan man ju fixa på annat sett. När plattan väl är gjuten ser jag inget behov av stöd på utsidan så det borde gå fint att ordna en plan grusbädd ovanpå dina hälar och annat.

Möjligen ska man tänka sig att göra en låg stödmur, gjuten direkt mot berget. innanför denna mur fyller man med grus och sen ställer man husgrunden på grusplanen, har för mig att det kallas norsk grund
 
Klaskarlsson
Tack för länken. Mycket matnyttig!
Ska köpa boken också om vi får köpa tomten.
 
Vi är lite allergiska mot plana tomter. Charmen i gamla villaområden beror ofta på att husen byggdes efter hur marken såg ut. Om jag förstått det rätt så är er tomt en gammal tomt, kan vara värt att bevara den charmen utan att förstöra den genom massiv schaktning.
Vår egen tomt lutade mer än vi trodde. Vi byggde med platta men så här i efterhand skulle vi nog ha valt torpargund.
Om torpargrund är bättre eller sämre i andra avseenden vet jag faktiskt inte...
 
Värt att kolla är på vilken höjd färdigt golv får lov att vara. Vår granne har fått spränga en hel del tack vara att kommunen inte tillät att det fördiga golvet i hans hus blev högre än i vårat hus. (Täby kommun)

/sponken
 
Du skriver att det borde märkts om det var problem. Det är ju JÄTTE problem med de flesta plattor som byggdes på 70-talet. Problemen är så stora att de inte klassas som dolda fel. För man skall förutsätta mögelproblem om man köper ett hus med platta från 70- talet.

Nu beror det oftast på att det fuskades otroligt mycket på 70 talet. Just av den anledningen återgick man på 80 talet till att bygga med krypgrund för att komma bort från den dåliga lösningen med platta på mark. Nu har det svängt över igen och platta på mark uppfattas som en modern lösning på de "stora" problemen med krypgrund.

som jag fattat det så byggde man på 70 talet dels inte med frigolitisolering utan markskivor av någon sorts fiber som hjälper till att suga upp fukt till plattan, dels fuskades det otroligt mycket med dräneringsmaterialet under plattan.

Dagens platta på mark är troligen en mycket bättre lösning än de dåliga 70 tals varianterna.

I vårt förra hus (ett parhus från 84) hade vi krypgrund med lättbetongbjälklag, det borde vara den optimala lösningen, inget organiskt material i krypgrunden, ändå full koll på vad som händer under huset.
 
Har för mig att jag hört att man ibland göt in träreglar direkt i betongen på 70-talet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.