Vi är i detta forum en stor blandning - villaägare, lägenhetsinnehavare, hantverkare, småföretagare etc etc

Ingen av "oss grupper" gillar när den ena gruppen dras över en kam och hela gruppen anses vara sådana rötägg som de värsta exemplaren i respektive grupp.

Jag har inte alls svårt att hålla med TS om att det känns motigt att få en räkning som känns som "dubbla priset" mot det mest förmånliga alternativet man kan hitta på marknaden - som om "lägstapris-garanti" skulle gälla för alla varor och tjänster man någonsin köper. Skämmigt att hamburgaren på Operaterassen är dyrare än den på Max, eller att en ny Volvo är dyrare än en Kia...

Jag har inte heller svårt att förstå några som skriver att "har Du beställt utan att fråga om priset så är det fall på eget grepp" - lagstiftarna säger något om "skäligt pris", och vad det är diskuteras ju livligt och brett. När man nu vet vad som är förmånligast, varför beställde man då inte där från början, utan kommer och klagar efteråt...


Jag tillhör själv småfirmornas grupp, och jag kan garantera att med de villkor och priser jag har och med de jobb jag får blir det lön till mig som skulle få facket sätta min chef i stupstocken fortare än pyset på en drickaburk om de bara kunde, om jag vore medlem alltså. Sedan skall vi inte nämna vad som händer när man blir sjuk och själv som sjuk skall betala sin lön i två veckor (som man är sjuk) varje gång man lyckats jobba några dagar. Men samtidigt vill jag kunna se kunderna i ögonen när jag lämnar fram räkningen också. Det finns inga 80% pålägg hos mig...

Inköp är betydligt billigare från web-butiker än från elgrossisterna, men det går inte att få allt som behövs där. Så då måste jag ha både web och grossistinköp, men hos grossisten skall jag bara köpa "uddaprylar" som de snart kommer att inse att jag plockar russin på annat håll, och skruva upp mina priser i taket och /eller dra in mitt konto helt, sedan är det slut på möjligheten att göra kompletta arbeten.

Och köper jag på webben så skall jag endera låna ut egna pengar i förskott (då begär jag faktiskt ränta på dessa pengar), eller låna av banken, då skall de ha ränta, och jag skall ha pålägg för mitt besvär med det, se till att passa leveranser och samtidigt vara ute och jobba. Får jag en kund som inte kan betala i tid så har jag inga pengar att köpa prylar till nästa jobb, eller så måste jag låna mer och ta större risker.

Slutsatsen är att för mig som liten är det i stort sett omöjligt att jobba som elinstallatör, ta "lägsta" priser på både material och arbete och samtidigt få ihop till en anständig lön för den mängd arbete jag lägger ner. Då gäller detta ändå med gamla, sedan länge betalda, verktyg, stegar etc, med en avdankad privatbil som "firmabil", dvs riktigt lågbudget. Jag är inte i läge att låna upp en miljon eller 1,5, hyr-köpa en firmalokal, leasa bil, nya prylar och sedan jobba skinnet av mig för att betala bankerna och sedan se om det blir något över till att köpa mat åt familjen även i juli månad. Jag inser att detta sticker i ögonen när man ju är svindyr - med runt 500:-, + MOMS, dvs 625:- ur handen, i timmen tror en del att det måste bli skyhöga löner, men sanningen är att jag får mindre ut av det än många tror. Jag vet mycket väl att mina kunder måste slita många timmar på sina jobb för att få in till den pengen, det kallas för "högskatteland", och eftersom det sägs vara häftigt att betala mycket skatt (ok, låt det går för henne som kläckte uttalandet i alla fall) så är väl Sverige ett väldigt häftigt land! Det verkar ju vara många som vill flytta hit, så något måste väl vara rätt. Själv måste jag slita många timmar för att få ihop till att betala en mattläggare eller målare, det är klart förmånligt att skippa elinstallationerna och måla själv, även om stegen blir lite prickig.

Utåt sett måste man som företagare dock "hålla minen", se glad och prydlig ut, verka givmild etc - annars får man inga kunder...

Och som tur är finns det rätt många kunder som vet att det är dyrt med hantverkare, som betalar för materialen det man behöver ta ut utan att klaga. De andra försöker man undvika att ha tid över till, de kan gott klara sina problem på egen hand. (som någon skrev: de som börjar med att fråga om priset är "högriskkunder", än mer om de skulle vilja ha materialpriser angivna i förhand). Skall jag komma hem till någon, projektera jobbet och ange exakt materialbehov så lär det bli minst 2 timmar, säg 1000:- + MOMS (=1250) att betala mig innan man ens sett avbitaren. Kanske är det billigare att betala 75 :- "för mycket" på vardera av 5 vägguttag...

Redan nu är det ju väldigt svårt för privatpersoner att få tag på hantverkare, "småjobb" (typ koppla in tvättmaskiner, spisar etc) är riktigt eländigt i våra större städer. Om vi inte kan förändra vårt samhälle så att villkoren blir bättre för både konsument och hantverkare kommer nog utvecklingen att fortsätta i en väldigt tråkig riktning.

Men så länge de faktiska villkoren för att jobba praktiskt är såpas hårda som de är förstår jag mycket väl de ungdomar som söker sig till andra yrken. Att sedan det blir kaos om hela den arbetande befolkningen i landet består av web-utvecklare, kommunikatörer och sjukvårdspersonal måste väl vara "någon annans" problem, det ger jag ungdomarna som gör yrkesval rätt i!

I en mellantid så kan vi väl ordna med 30% bidrag som skattesänkning på den som anlitar någon för att koppla in tvättmaskin eller spis, men inte på restiden, bara på de 30 minuter som jobbet tar, så kommer ingen att reagera på huvudfrågan den här mandatperioden (heller)... För att göra det rättvist hittar vi på en administrativ rutin som gör att firmaägaren måste lägga 20 minuter extra på faktureringen för varje kund - en kostnad som inte kunden betalar för det syns ju inte att man är hos honom och skruvar den stunden - lika lite som de "stunder" man sitter hemma och gör en massa papper som skall lämnas över till kunden (som inte bett om några ritningar eller dokument), och som aldrig var aktuella för 30 år sedan när farsan var hos samma kund och installerade elpannan, men nu är fullständigt livsnödvändiga med hot om att jag som installatör skall böta mer än företaget är värt om jag blir påkommen med att ha "fuskat". Ritningar och beräkningar som tydligt visar på pappret var den svarta kabeln går (för det syns ju inte i källartaket), och en individuellt anpassad tydlig beräkning och kontrollmätning som visar att 6 mm^2 är nog för 20A till värmepumpen även i den här kåken, liksom i de 500 andra husen i samma ort).

Jag får erkänna att jag gör mitt bästa för att hjälpa grabben in på någon annan yrkesbana, hur tråkigt det ändå känns. Inte för att jag inte kan känna stolthet för att det man gör är ett bra arbete, utan för att villkoren är onödigt hårda. Tacka vet jag någon skyddad kontorsstol på någon förvaltning där allt ansvar och alla direkta kontakter med de som betalar är bortsopat sedan länge. Då kan han jobba 7:30 - 4, ta pengarna och gå hem och vara fri på kvällarna också. Själv funderar jag på att hitta något "elverksjobb" fram till pensioneringen - behöver bara bli frisk först...
 
  • Gilla
  • Älska
Boggi och 2 till
  • Laddar…
Sen ä ju vi företagare sällan nåra stora datanördar , jag tex använder knappt datorn alls å vägrar handla på nätet , antingen en fysisk butik eller att jag ringer in en order, jag får fortfarande leta efter bokstäver på telefonen , jag har alldrig skickat ett mail , vet inte hur man gör det ens , att då sitta å leta priser på nätet tar för lång tid
 
Fairlane
L larsson r skrev:
Sen ä ju vi företagare sällan nåra stora datanördar , jag tex använder knappt datorn alls å vägrar handla på nätet , antingen en fysisk butik eller att jag ringer in en order, jag får fortfarande leta efter bokstäver på telefonen , jag har alldrig skickat ett mail , vet inte hur man gör det ens , att då sitta å leta priser på nätet tar för lång tid
Säg till om du vill köpa en ny dator så hjälper jag dig.
Inte för att jag tror att du kommer att fråga om priset, för då visar du ju att du inte har råd, men om du trots allt frågar så hänvisar jag till min leverantörs prislista. Jag skickar dator och faktura på en gång. Du ska få ett bra pris...
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
mejeriet och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Säg till om du vill köpa en ny dator så hjälper jag dig.
Inte för att jag tror att du kommer att fråga om priset, för då visar du ju att du inte har råd, men om du trots allt frågar så hänvisar jag till min leverantörs prislista. Jag skickar dator och faktura på en gång. Du ska få ett bra pris...
Är det en bekräftelse på mina farhågor att alla IT och dataexperter försöker lura okunniga kunder så fort de får möjlighet
Tror inte att de har lägre timpeng än tex Soltorp
Sen försöker dom att pracka på kunden saker denne inte är i behov av.
:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Säg till om du vill köpa en ny dator så hjälper jag dig.
Inte för att jag tror att du kommer att fråga om priset, för då visar du ju att du inte har råd, men om du trots allt frågar så hänvisar jag till min leverantörs prislista. Jag skickar dator och faktura på en gång. Du ska få ett bra pris...
Jag har inte hafft igång datorn på 7 månader
 
@Soltorp40, du är välkommen att fixa min el för 500 kr i timmen plus moms. I huvudsak ontrådning av OVIR i gamla Bergmannrör och upprensning av allmänt stök.

Jag köper all materiel som vi kommer överens om på elbutik.Se så du slipper skita ner din rating på grossisterna. Givetvis snackar vi bara kvalitetsprylar. Eftersom jag köper allting så får du endast fakturera körtid samma som arbetstid plus milkostnad.

Fritt kaffe (Coop eller gevalia) ingår liksom Lidl kanelbullar. Du får använda toaletten frit.

Bra va? Det är bara det att ingen elektriker går med på dessa villkor och det är det vi diskuterar i den här tråden.
 
Jag antar uppdraget med tillägget att du betalar för den tid det tar för mig att räkna ut vad du behöver köpa in
Gör avdrag för fikapauser (du betalar bara för arbetad tid)
Har du inte fått hem mtrl så att jag kan jobba 8 timmar per dag blir du ändå debiterad för 8 timmar
Du står för allt mtrl
Även fäst och kopplingsmtrl
Min körersättning blir tyvärr 18:50 kr /mil eftersom det inte är nästgårds
Och jag kan bara jobba på helgerna.
Låter det ok så skicka pm
Glöm inte att skicka med alla dina uppgifter så att vi kan skriva hantverkar och rotavtal
Givetvis debiterar jag för den tid det tar att hantera rotavdraget ;)
Har vi en deal?

Redigerat eftersom jag glömde att upplysa om mitt timpris
Tar 600 kr/timme oavsett om kunden eller jag köper mtrl
Priset är inkl moms
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
@Soltorp40, du är välkommen att fixa min el för 500 kr i timmen plus moms. I huvudsak ontrådning av OVIR i gamla Bergmannrör och upprensning av allmänt stök.

Jag köper all materiel som vi kommer överens om på elbutik.Se så du slipper skita ner din rating på grossisterna. Givetvis snackar vi bara kvalitetsprylar. Eftersom jag köper allting så får du endast fakturera körtid samma som arbetstid plus milkostnad.

Fritt kaffe (Coop eller gevalia) ingår liksom Lidl kanelbullar. Du får använda toaletten frit.

Bra va? Det är bara det att ingen elektriker går med på dessa villkor och det är det vi diskuterar i den här tråden.
Läs hela tråden
 
A Anders_Nilsson skrev:
@Soltorp40, du är välkommen att fixa min el för 500 kr i timmen plus moms. I huvudsak ontrådning av OVIR i gamla Bergmannrör och upprensning av allmänt stök.

Jag köper all materiel som vi kommer överens om på elbutik.Se så du slipper skita ner din rating på grossisterna. Givetvis snackar vi bara kvalitetsprylar. Eftersom jag köper allting så får du endast fakturera körtid samma som arbetstid plus milkostnad.

Fritt kaffe (Coop eller gevalia) ingår liksom Lidl kanelbullar. Du får använda toaletten frit.

Bra va? Det är bara det att ingen elektriker går med på dessa villkor och det är det vi diskuterar i den här tråden.
Alla dessa trådar är exakt likadana och spårar alltid ur. Tänk om det var lika lätt att hitta Ica handlarens marginaler. Då skulle det vara liv i luckan när det handlades.

Jag försvarar inte oseriösa grossistprislistor. Jag försvarar inte hantverkarens inte säger sig kunna presentera en prislista.
Men jag försvarar påslag på material och jag förvarar servicebilar.

Det många men långt ifrån alla tycker att att en hantverkare ska ställa upp om kunden köper eget material till samma Tim pris. Hantverkaren ska helt enkelt inte tjäna några pengar alls på materialet så hen tjänar tillräckligt på sitt redan dyra Tim pris.

Om man ett normalår säljer material för 1000 000 kr och har 10-20% påslag så tjänar man 100 000 - 200 000 kr. Nu ska vi räkna bort lite pengar garantiåtaganden men vi struntar i det.

Det är en ensam hantverkare som jobbar ca 1900 Tim per år.
Tyvärr blir det inte 1900 fakturerade timmar per år då hen ska hinna sköta papper 4 Tim/v, lite utbildning och vara ledig på lite röda dagar. Men det här är en flitig en så vi drar bara av 250 Tim.
Då har vi 1650 Tim hen normalt fakturerar/ år.

Vill hen nu inte sänka sina marginaler när hen börjar låta kunderna köpa materialet så måste hen höja sin timdebitering med 60-120 kr + moms.

Eftersom privatpersoner tittar väldigt mycket på just Timpriset så är risken stor att hen får svårt med konkurrensen.

En del kunder kommer bli jättenöjda såklart. Äntligen en reko hantverkare...
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Alla dessa trådar är exakt likadana och spårar alltid ur. Tänk om det var lika lätt att hitta Ica handlarens marginaler. Då skulle det vara liv i luckan när det handlades.

Jag försvarar inte oseriösa grossistprislistor. Jag försvarar inte hantverkarens inte säger sig kunna presentera en prislista.
Men jag försvarar påslag på material och jag förvarar servicebilar.

Det många men långt ifrån alla tycker att att en hantverkare ska ställa upp om kunden köper eget material till samma Tim pris. Hantverkaren ska helt enkelt inte tjäna några pengar alls på materialet så hen tjänar tillräckligt på sitt redan dyra Tim pris.

Om man ett normalår säljer material för 1000 000 kr och har 10-20% påslag så tjänar man 100 000 - 200 000 kr. Nu ska vi räkna bort lite pengar garantiåtaganden men vi struntar i det.

Det är en ensam hantverkare som jobbar ca 1900 Tim per år.
Tyvärr blir det inte 1900 fakturerade timmar per år då hen ska hinna sköta papper 4 Tim/v, lite utbildning och vara ledig på lite röda dagar. Men det här är en flitig en så vi drar bara av 250 Tim.
Då har vi 1650 Tim hen normalt fakturerar/ år.

Vill hen nu inte sänka sina marginaler när hen börjar låta kunderna köpa materialet så måste hen höja sin timdebitering med 60-120 kr + moms.

Eftersom privatpersoner tittar väldigt mycket på just Timpriset så är risken stor att hen får svårt med konkurrensen.

En del kunder kommer bli jättenöjda såklart. Äntligen en reko hantverkare...
Skulle jag ha firman som min huvudinkomskälla och verkligen kunnat debitera 1650 timmar per år så hade jag varit nöjd
Då hade jag haft en årsinkomst på 990 kkr innan alla avgifter och skatter vilket ger mig ett drägligt liv men inte ett liv med pengar i överflöd
Men det innebär ju fulla arbetsdagar vilket är svårt att få ihop på småjobb
Så till alla som tycker att det är lukrativt att vara hantverkare har jag bara ett råd
Starta en egen firma och njut av tillvaron :cool:
 
  • Älska
  • Gilla
Soltorp40 och 1 till
  • Laddar…
Krille: Icahandlaren skriver priset på hyllkanten. De hänvisar inte till en hemlig prislista med fantasipriser. Tar Icahandlaren för mycket betalt går jag till någon annan handlare eller beställer på nätet. Vilken marginal handlaren har är inte särskilt intressant.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Skulle jag ha firman som min huvudinkomskälla och verkligen kunnat debitera 1650 timmar per år så hade jag varit nöjd
Då hade jag haft en årsinkomst på 990 kkr innan alla avgifter och skatter vilket ger mig ett drägligt liv men inte ett liv med pengar i överflöd
Men det innebär ju fulla arbetsdagar vilket är svårt att få ihop på småjobb
Så till alla som tycker att det är lukrativt att vara hantverkare har jag bara ett råd
Starta en egen firma och njut av tillvaron :cool:
Jag höll upp timmarna med flit. Exemplet visar ändå hur viktigt påslag för material är.
Tänk att många här dessutom anser att arbetstiden alltid ska börja och sluta vid kundens tröskel.

Undrar verkligen hur många fakturebara timmar en hantverkare som arbetar med småjobb skulle få ihop då på ett år.

Sen har vi servicebilen som alltid är för dyr i detta forum. Den ska ju inte ens finnas. Vem får betalt för att åka till jobbet förutom hantverkare.:crysmile:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
L larsson r skrev:
Såna här disskuioner gör det att jag alltid jobbar mot fasta priser, jahåller på med grävning av avlopp å dräneringar , jag specar material å jobb för sej , levererar först materialet , kunden får en faktura på 5 dagar , när den ä betald börjar jobbet , vud avslutat jobb överlämnar jag en faktura på jobbet med 5 dagar , drar det över med 5 dagar så går en påminnelse ut , om inte pengarna kommit in efter 20 dagar så går det till kfm
Nu har du berättat lite om din affärsmodell, så jag kan bjuda tillbaka med lite info om min ...

Som jag redan skrivit så har jag insett att jag inte kan leva på materialförsäljning, då ska jag ju konkurrera med elbutik.se, Biltema, Jula, Bauhaus osv. Jag har inte en sportslig att få lönsamhet i den delen.
Så jag har valt att tjäna pengar där jag kan konkurrera, och just det att skruva upp ett vägguttag hos kunden, där slår jag elbutik.se med hästlängder, just där är de helt chanslösa mot mig. Så därför lägger jag min affärsidé där.
(Jag ska göra ett långt citat i ett kommande inlägg, där detta i princip återkommer.)

I praktiken så har jag bara en mindre el av min omsättning hos privatkunder, och de olika kundkategorierna behandlar jag olika.
De företagskunder jag har som själv är verksamma i denna bransch har ju exakt samma inköpsvillkor som mig, och ofta köper jag dessutom material direkt på deras eget konto, så slipper jag det i min bokföring. Men då jag själv står för materialet (eller lite av materialet) så fakturerar jag ungefär vad jag själv betalar, rundar av uppåt lite symboliskt. De vet ju redan allt, och de petar dessutom inte i detaljer på den nivån.
Andra företagskunder och bostadsrättsföreningar etc, brukar jag föra lite mer materialdialog med, ofta får de veta vad de dyra sakerna kommer att kosta, sen småmaterialet bryr de sig inte om.

Men privatkunderna då. Ja här är det speciellt. När jag har en ny kund så brukar jag helt proaktivt själv ta upp materialprisfrågan och berätta att jag handlar på grossister på orten och att elbutik har så pressade priser att jag själv nästan alltid betalar mer för grejerna, men då min verksamhet kräver att jag kan få tag på saker som inte finns på elbutik, samt att jag kan köpa sakerna samma dag över disk gör att jag kommer fortsätta använda mina grossister. Men så brukar jag säga att kunden får själv handla materialet om den vill, det spelar inte mig någon roll, och att mina priser är på ett ungefär 20% högre än elbutiks.
Detta slutar ibland med att kunden köper de dyrare sakerna som är lätta att mängda och få rätt själv, dvs strömbrytare, vägguttag etc. Sen står jag för kabel, wagos och sånt.
Och inte alltför sällan orkar inte kunden utan vil att jag sköter alla inköpen.

Genom att jag gör såhär så har jag tillvaratagits kundens intressen helt exemplariskt enligt konsumenttjänstlagen, och kan aldrig åka dit där.
Och då jag ändå inte tjänar något på materialet så gör det ju mig inget heller att kunden köper själv.

Vad har jag mer i min affärsmodell?
Tja, jag kör inte med några bilavgifter (så länge jag snurrar runt i tätorten, jag meddelar innan att det kommer bli avgift ifall det är något jobb långt ut. Även ROT-jobb blir det en bilavgift på, detta p-g-a skatteverkets regler).
Jag har ju inga bilavgifter mot företagskunderna (flera av dem skulle inte acceptera det) så jag ser liksom inte skillnaden mot andra kunder... Jag vill nog behandla alla ganska lika.

Jag delfakturerar sällan, ett par ggr har det hänt när det varit material för flera tiotusen kronor, men annars inte. Jag har haft en del jobb som blivit oerhört långrandiga, långsamma renoveringar i hus t.ex. där det till sist har kommit en faktura som gällt arbete och material i över ett halvårs tid. Jag har inga problem med likviditeten på det viset i alla fall.
Men det är bra att vara kommunikativ när det blir såhär. Dvs att ibland nämna hur mycket summorna börjar bli, så det inte blir någon jobbig chock i slutet. Men än så länge har det gått hur bra som helst, de flesta verkar vara hyggligt medvetna om hur landet ligger.

Jag fakturerar alltid på 30 dagars betalningstid, och har 6% ränta på försenad betalning (som jag en enda gång krävt och fått in, då hade det blivit flera månaders försening) Ja, det var ett företag också en gång som inte betalade i tid och först efter några påstötningar, sen sket de i räntan och påminnelseavgiften när de väl betalade, men jag lät det bero. Jag har nog tänkt försöka fortsätta ha en affärsrelation där, det är ju inte så att de har dåligt med pengar, utan det var nog något som gick snett i deras system.

Så sammanfattat, jag fakturerar och lever i princip tid, material är egentligen bara en belastning för mig. Jag kör inga andra konstiga avgifter alls. Förutom bil om det är en bit från stan, samt om det är ROT, men jag meddelar innan.

Men vad jag har börjat fundera på att ändra är ett par problem jag adresserat, det är det olönsamma i väldigt korta små uppdrag, med allt pappersjobb ikring så blir det knappt några pengar över från ett entimmes jobb, t.ex. Och så är det parkeringsavgifter.
Så jag grunnar på en modell med en första timme med högre timpenning eller något sådant. Och kanske en differentierad timpenning som kan vara knuten till Uppsala parkerings avgiftszoner - men vanlig låg timpenning ifall kunden ordnar en parkering åt mig.
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 11 till
  • Laddar…
Jag har inget emot att kunden handlar mtrl
Bara det är grejor av bra kvalitet
Tvärtom, då slipper jag ta något ansvar för felaktig mtrl och lämnar ingen garanti på detta, bara garanti på jobbet
Kan även installera mtrl av lågprisfabrikat som är mer svårarbetade eftersom jag bara jobbar på löpande räkning
En fördel är ju också att jag inte behöver ha en massa mtrl med i bilen
Det räcker med mina verktyg
Sen behöver jag inte få en massa kabel över som jag inte vet när jag kan få nytta av nästa gång
Det blir ju alltid ett antal meter över efter varje gång, vilket är pengar som jag ligger ute med
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Du missade nog halva meningen. Normalt sett vet man ungefär vad saker kostar. Det gäller dock inte elektrikers prissättning.
Det gäller knappast någon prissättning som avser saker eller tjänster som man köper sällan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.