B
Behövs det ett godkännande från granne för att bygga en friliggande altan i marknivå (1m som högst) om den byggs närmare grannen än 4,5m? Tomten ligger utanför detaljplan och omfattas inte av områdesbestämelser.
 
Nej.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
B
Så bra. Vilken paragraf i pbl hänvisar man till då?
 
Altan i marknivå eller under 1,8m över mark kräver normalt inte bygglov. Boverket.se. Du behöver inte hänvisa grannen, bygg på bara.
 
  • Gilla
Kompiz och 1 till
  • Laddar…
Altaner är inte bygglovspliktiga såvida de inte utgör en tillbyggnad eller plank. Altaner under 120 cm kräver i regel inte bygglov.
 
  • Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi återvinner bilden som jag tog fram för den över 700 inlägg långa granntråden:

Flödesschema som hjälper till att avgöra om bygglov behövs för att bygga en altan baserat på olika kriterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den enda svagheten i detta flödesschema är är höjden på altanen. Är det 1,2 m hög så ligger den helt klart och balanserar på gränsen till att den kan vara bygglovspliktig för den kan betraktas som en byggnad. Är den t ex 100 cm hög som i trådstart så är detta inte alls ett problem.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vad menas med del av huset?
 
B
D Derbyboy skrev:
Vad menas med del av huset?
Friliggande eller ansluten till huset tolkar jag det som.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi återvinner bilden som jag tog fram för den över 700 inlägg långa granntråden:

[bild]

Den enda svagheten i detta flödesschema är är höjden på altanen. Är det 1,2 m hög så ligger den helt klart och balanserar på gränsen till att den kan vara bygglovspliktig för den kan betraktas som en byggnad. Är den t ex 100 cm hög som i trådstart så är detta inte alls ett problem.
Nej och jag
 
Vadå är det skillnad om jag skruvar den i grundmuren eller om jag lägger en plintrad framför?
 
H
P Paragrafryttaren skrev:
Altaner är inte bygglovspliktiga såvida de inte utgör en tillbyggnad eller plank. Altaner under 120 cm kräver i regel inte bygglov.
I de flesta kommuner får man höja eller sänka marken 50 cm. Altanhöjden räknas i varje punk från marken. Som ex. Skulle du ha en kuperad tomt och du får bygga x cm över mark och du ligger på maxhöjden, detta skulle innebära att din altan bli i etapper. Hoppas att det blev en bra förklaring hur altanhöjden räknas i varje markhöjdspunk.
 
Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Vad menas med del av huset?
Det är vagt det där i lagstiftning och praxis. Om den är en del av huset så påverkar den husets utseende. Tänk ett chalet med dess veranda t ex som ett kristallklart exempel.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
Klurigt, har försökt sätta mig in i reglerna och läste mig till att om jag byggde i marknivå så kunde jag bygga på hela tomten om jag så ville.

ringde också till kommunen och fick följande svar:
Skärmbild av forumdiskussion om bygglov för altaner med detaljer om höjd i förhållande till marknivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Visserligen skriver handläggaren ”i princip” vilket indikerar undantag. Men att undantaget skulle vara att den sitter i huset har jag svårt att tro. Jag har läst det där att det förändrar helhetsintrycket eller nåt.

jag har byggt en enorm altan och huset står i mitten. Allt i marknivå men nu blev jag lite nervös.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ok, den iakttagelsen ska jag lägga på minnet.

Min fråga som handläggaren svarade på löd:

Text på skärm med fråga om bygglov för trädäck och altanbygge i anslutning till ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror kommunen får svårt att göra nedslag på min altan efter min mailkonversationen med handläggaren.

Vi får väl se nästa gång kommunen gör en överflygning och letar svartbygge. Grannarna är nöjda med bygget.
 
Claes Sörmland
D Derbyboy skrev:
Vi får väl se nästa gång kommunen gör en överflygning och letar svartbygge.
Letar de verkligen aktivt efter svartbyggen? Dags att sänka kommunalskatten och byta det politiska styret till folk med demokratiska och inte auktoritära värderingar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.