Hej, har en Husqvarna Automower 420 sedan ca 5 år. Den får kämpa på med ca 1000 m2 gräsmatta, men jag är generellt mycket nöjd. Har använt originalkabel som jag fäst själv med märlor och har en guideslinga. Har på vissa ställen ersatt med en lite billigare kabel, men det är bara mindre delar.

Men - förra våren när jag skulle få igång den fick jag mycket problem med slingsignalen och nu i vår ännu större problem av samma typ. Först indikerade den avbrott, sen när jag sökte hittade jag flera avbrott som jag fick laga. Dock inte avgrävd kabel, kabeln var bara av.
Sedan fick jag fast blått sken, dvs kontakt men dålig signal. Efter mer letande hittade jag massvis med små skador i plasthöljet, och på vissa ställen såg man att det såg mindre bra ut i själva ledaren. När jag försökte rätta till kabeln hände det ett par gånger att den gick av i dessa svaga punkter. Det slutade med att jag fick byta stora delar av kabeln, en lång sträcka på drygt 10 m var bara att slänga.

Så i höstas fick jag igen indikation på avbrott, men det var ganska sent på året så jag sköt upp problemet till nu på våren. Så i helgen gick jag ut och började felsöka - samma skit igen med massor av små skador i plasten. Det enda som syns är att plasten är typ sprucken runt hela men bara i en tunn spricka utan at man ser själva ledaren, men fukt kommer lätt in och den blir ömtålig. Jag blir tokig på detta och fick börja riva upp långa sträckor igen!
Problemet är att när jag väl hittar en bit med mycket skador så river jag upp, men sen kan det komma en lång bit med fin hel kabel. Men jag vet aldrig var det kommer en dålig bit igen.

Någon som har liknande erfarenheter?

Jag känner att jag måste nog byta ut hela kabeln, och funderar på att köpa en "bättre" kabel som har förstärkning.
Jag ser att många i forumet säger att de använder den absolut billigaste kabeln från Jula och liknande, men det känner jag skulle bli totalt värdelöst! Jag vill inte behöva byta kabel vart 5e år!
 
  • Gilla
dual
  • Laddar…
R
Detta låter väldigt konstigt. Jag har haft min kabel utlagd i 4 år nu, både märlad och nedgrävd. Den är blekt där solen kommer åt, annars är den i nyskick.

Är du verkligen helt säker på att det är originalkabel?
 
R RoAd skrev:
Är du verkligen helt säker på att det är originalkabel?
Jag är helt säker.
 
Vi har samma problem. Precis samma typ av skador som du beskriver och kabeln är ungefär lika gammal. Att plasten blir spröd tror jag beror på att den inte tål UV-ljus, möjligtvis i kombination med fukt (det senare angriper ju iaf ledarna). Ironiskt nog har ju Husqvarna kommit med en svart variant som ska klara UV-ljus, men jag vet inte om den ingår i kiten man köper. Att ledaren går av beror väl på att den är den billigaste typen, d.v.s. aluminium (?). Jag blir väldigt besviken för det är en originalprodukt, hade man köpt billigaste sortens tredjepart, då hade jag haft större förståelse.

Jag har nu köpt tredjepart (Grimsholm) med förtennade kopparledare och förstärkt hölje. Vi får hoppas att den håller bättre!
 
Tack för att det finns någon annan med samma problem:rolleyes:
Håller med, och tänker också att UV, fukt, temperaturväxlingar, evt "föroreningar" från gödning i kombination med belastningar bara av att man går på den skapar problem. Jag är rädd att det faktum att jag lade ut min kabel med märlor första året på en gräsmatta som såddes hösten före gjorde den extra utsatt. Gräset var (och är fortfarande) inte helt tätt över allt så kabeln fick ligga på bar jord på några cm här och där. Mattan är så klart mycket tätare nu, och på vissa ställen är kabeln helt nere under grässvålen.

Bifogar en bild på en typisk bit kabel jag dragit upp. Det är som du säger Husqvarnas originalkabel,
En skadad grön Husqvarna gräsklipparkabel på ett vitt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag fick byta en hel del kabel som legat för länge i solen, hela manteln var spröd.

Maskinen gick igång för säsongen med ~20Ohm slingresistans, men nu vill den inte och har ~300Ohm, så slingsökaren lyckas inte hitta brottet. Så det kommer bli lite letande igen :rolleyes:
 
Problemet för kabelsökaren är att kabeln inte är helt av, det hade varit smidigare ur felsökningshänseende. Så den leder hjälpligt de frekvenser sökaren använder. Vilket gör att man inte kan använda det verktyget för att hitta försvagningen. Det hade varit smidigt att ha ett verktyg liknande det man har för nätverk som mäter avstånd till brott. Man kan hoppas att det blir reflektioner även i fallet att kabeln är dålig och då skulle man kunna hitta (avståndet till) dem.

Så det kvarstår väl att lirka upp kabeln ur gräsmattan där man misstänker att problemet är och undersöka manuellt, eller att kapa kabeln på några ställen och mäta resistans på delsegment och intervallhalvera sig fram. Eller helt enkelt bara ge upp och lägga ner en ny kabel som förhoppningsvis håller bättre! :D
 
dual dual skrev:
Problemet för kabelsökaren är att kabeln inte är helt av, det hade varit smidigare ur felsökningshänseende. Så den leder hjälpligt de frekvenser sökaren använder. Vilket gör att man inte kan använda det verktyget för att hitta försvagningen. Det hade varit smidigt att ha ett verktyg liknande det man har för nätverk som mäter avstånd till brott. Man kan hoppas att det blir reflektioner även i fallet att kabeln är dålig och då skulle man kunna hitta (avståndet till) dem.

Så det kvarstår väl att lirka upp kabeln ur gräsmattan där man misstänker att problemet är och undersöka manuellt, eller att kapa kabeln på några ställen och mäta resistans på delsegment och intervallhalvera sig fram. Eller helt enkelt bara ge upp och lägga ner en ny kabel som förhoppningsvis håller bättre! :D
Så är det ja.
Förra året hade jag 2k i slingan, men då gick jag över alla exponerade segment och bytte dem samt grävde ner dem.

Jag kommer söka mig fram genom "intervallhalvering".
Tar en förlängningssladd, kopplar in den på slingan istället för laddstationen, sedan ränner jag runt med en multimeter och använder en nål för att ta mig genom isoleringen och mäta.
 
Tack för intressanta svar, mäta resistansen är så klart användbart men ger som sagts inget definitivt svar. Det borde ge någon form av reflex i signalen från försvagningarna om man skickar ut en puls, men jag har inget oscilloskop hemma:D

Problemet är när man har försvagningar och försöker plocka upp kabeln så går den extremt lätt sönder. Även de bitar som bara har mindre försvagningar och egentligen hade klarat sig om den fått ligga i lugn och ro. Och sen vet man inte om det finns fler försvagningar en bit längre bort.
 
Med tanke på hur känslig ledarna verkar vara för fukt är jag lite skeptisk till att använda nål. Men visst, det funkar ju för att lokalisera problemet och man slipper ju ödsla skarvdon.

Jag funderar på ett TDR-verktyg, typ: https://www.amazon.se/dp/B08B1H788D/ref=cm_sw_em_r_mt_dp_38DYRZ48YWCERJS9XME9?_encoding=UTF8&psc=1

Frågan är om skadorna är tillräckliga för att ge en reflektion, eller om vi hamnar i samma situation som med de vanliga sökinstrumenten att halvdåliga kablar inte är tillräckligt dåliga? Är skadan tillräcklig, borde en sådan fungera, men man får tänka på vilken kabel man sätter den på, med tanke splitten till guidekabeln.
 
M MotU skrev:
Och sen vet man inte om det finns fler försvagningar en bit längre bort.
Jag trodde att är det något man vet om dessa system, så är det att det alltid finns fler försvagningar en bit längre bort... ;) :D
 
  • Gilla
MotU
  • Laddar…
dual dual skrev:
Med tanke på hur känslig ledarna verkar vara för fukt är jag lite skeptisk till att använda nål. Men visst, det funkar ju för att lokalisera problemet och man slipper ju ödsla skarvdon.

Jag funderar på ett TDR-verktyg, typ: [länk]

Frågan är om skadorna är tillräckliga för att ge en reflektion, eller om vi hamnar i samma situation som med de vanliga sökinstrumenten att halvdåliga kablar inte är tillräckligt dåliga? Är skadan tillräcklig, borde en sådan fungera, men man får tänka på vilken kabel man sätter den på, med tanke splitten till guidekabeln.
Håller helt med, men intressant om TDR verktyget funkar? Bara det inte är allt för dedikerat i sina funktioner för nätverkskablar och PoE?
 
jag lade bosch orginalkabel ovanpå gräset 2013 och har inte haft något problem ännu
 
M MotU skrev:
Håller helt med, men intressant om TDR verktyget funkar? Bara det inte är allt för dedikerat i sina funktioner för nätverkskablar och PoE?
Man måste givetvis fixa kontakteringen, men det är ju enkelt att sätta på en passande kontakt. Däremot är jag lite osäker på hur mycket de utnyttjar egenskaperna hos CATX-kabeln, den har ju lite annan prestanda än vad begränsningskabeln har så frekvenserna man använder kan vara valda med det i åtanke. Men det finns nog bara ett sätt att ta reda på det!
 
Ser med spänning fram emot ditt test:D (ordvitsen var avsiktlig!)

Själv tittar jag på några billigare alternativ är Husqvarnas Pro kabel:
Denna från Nordic Garden Parts eller denna från Trädgårdssmart - någon som har erfarenhet?
 
  • Gilla
dual
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.