Hej
1. Är det någon som vet var det kan finnas ett startbatteri till en Stiga gräsklippare Combi 53 SEQ att köpa?
Jag har kollat runt på nätet men inte hittat någon som har det på lager.

2. Är det nå som vet om man kan starta en sådan gräsklippare utan batteri?
 
V
Biltema har nog.
 
Maskintok skrev:
STIGA Batteri Combi 48SQ, Combi 53SEQ, Multiclip 50SX, 118120062/0
[länk]
Jag har varit i kontakt med reservdelaronline och de säger att de inte vet när de kan leverera pga att batteriet är restnoterat hos leverantören. Tyvärr så har de inte uppdaterat sin hemsida så att leveranstiden är den rätta.
 
A
J jmp243 skrev:
Jag har varit i kontakt med reservdelaronline och de säger att de inte vet när de kan leverera pga att batteriet är restnoterat hos leverantören. Tyvärr så har de inte uppdaterat sin hemsida så att leveranstiden är den rätta.
Aha, det var så det låg till.
Trodde du inte hittade alls.

Batteriet ska väl bara driva startmotorn, sitter det inget starthandtag så blir det svårare.
Men det går att snurra igång motorn med mutterdragare.

Batteri 12V / 2,5Ah till gräsklippare | Reservdelsspecialisten
https://www.skogsverktyg.se/batterier-tillbeh-r/batterier/batteri-12v-2-5ah-till-gr-sklippare.html
testat hos dessa?
 
Redigerat:
Maskintok skrev:
Aha, det var så det låg till.
Trodde du inte hittade alls.

Batteriet ska väl bara driva startmotorn, sitter det inget starthandtag så blir det svårare.
Men det går att snurra igång motorn med mutterdragare.

Batteri 12V / 2,5Ah till gräsklippare | Reservdelsspecialisten
[länk]
testat hos dessa?
Det batteriet passar inte...

Hur menar du att man kan dra igång motorn med en mutterdragare? Eller frågan ska vara hur gör man det?
Jag tar tacksamt emot alla förslag.

Kan man kanske koppla in ström från ett annat batteri? Vad bör man i så fall tänka på? (hur många volt och ampere)
 
A
J jmp243 skrev:
Det batteriet passar inte...

Hur menar du att man kan dra igång motorn med en mutterdragare? Eller frågan ska vara hur gör man det?
Jag tar tacksamt emot alla förslag.

Kan man kanske koppla in ström från ett annat batteri? Vad bör man i så fall tänka på? (hur många volt och ampere)
volten bör man tänka på.
Om det är 6 eller 12.
ampere är inte så värst.. Bara det inte blir för lågt, så nära original är bäst.

sitter det inget startsnöre så kan man lossa kåpan över motorn, och sätta fast en hysla på muttern till Svänghjulet.. använda mutterknacken för att rotera igång motorn.
Blir ungefär samma sak som att en motor driver Svänghjulet... Men passa dig så du inte slår handleden av dig när motorn startar...
 
Maskintok skrev:
volten bör man tänka på.
Om det är 6 eller 12.
ampere är inte så värst.. Bara det inte blir för lågt, så nära original är bäst.

sitter det inget startsnöre så kan man lossa kåpan över motorn, och sätta fast en hysla på muttern till Svänghjulet.. använda mutterknacken för att rotera igång motorn.
Blir ungefär samma sak som att en motor driver Svänghjulet... Men passa dig så du inte slår handleden av dig när motorn startar...

Tack för tipsen, jag ska titta om det går att starta på det viset, jag är inte så sugen på att prova det :)
 
Hur gick det för dig?
Jag är i precis samma situation..
Batteriet laddar inte alls. Måste klippa gräset.
 
Första inlägget på byggahus. Men jag tror att det jag gjorde ikväll kan vara av allmännintresse i den här tråden.

Kom på att det är dags att klippa gräsmattan och skulle ladda startbatteriet. Det tog inte laddning. Jag började googla efter reservdelar men insåg att det inte verkar att gå att få tag på inom rimlig tid (dessutom dyrt). Det var så jag hittade hit. Men i vilket fall som helst hade jag först tänkt se om det gick att "rädda" batteriet. Det tog ca en kvart. Jag har den utrustning som krävs lätt tillgänglig. (1 st skruvmejsel, 1 multimeter, 1 spänningsaggregat med strömbegränsning, skyddsglasögon)

1) Skruva isär (4 skruvar)
2) Mät upp batterispänningen på vardera av de tre batterierna med en multimeter. Jag mätte upp ca 2.9V, 2.9V och 2.7V. Om man mäter upp en batterispänningen lägre än 2.3V bör man nog inte försöka sig på att fullöfölja räddningsoperationen då batteriet kan ha blivit skadat.
3) Ta på skyddsglasögonen, man ska vara försiktig med li-ion batterier som kan "explodera" om det är skadade.
4) För batteriet som hade ca 2.7V så anslöt jag spänningsaggretatet inställt på 3.4V och 100mA. Samtidigt som jag laddade så mätte jag spänningen med multimetern. Den steg långsamt, efter någon minut vid 2,95V avbröt jag.
5) Anslut orginalladdaren. Nu började den att ladda.

Så just nu står den och laddar. Har goda förhoppningar att det ska fungera och att det var väl spenderade 15minuter

Edit: googlade upp en manual till laddaren: Navod-k-pouziti-nabijecky-CZ-SK.pdf.aspx (mountfield.cz)
 
Redigerat:
Spännande.
Jag har varken kunskapen eller verktygen dom behövs.
Jag har dock mejlat stiga som säger att batteriet gått in i något felsäkert läge eftersom det inte har blivit underhållt laddat under vinterhalvåret.

Jag ska skicka iväg det till dom så skulle dom återställa det gratis.
 
S Soundborn skrev:
Hur gick det för dig?
Jag är i precis samma situation..
Batteriet laddar inte alls. Måste klippa gräset.
Jag skickade in batteriet till Stiga som lyckades få igång det. Så nu har jag ett fungerande batteri igen. Det tog en vecka fram och tillbaka med posten att få det fixat. Stiga gjorde jobbet gratis, så det var bara portot jag behövde betala.

Enligt en firma på nätet jag var i kontakt med så kommer Stiga inte få hem reservbatterier förrän i början av augusti.
 
  • Gilla
petter-
  • Laddar…
A
J jmp243 skrev:
Jag skickade in batteriet till Stiga som lyckades få igång det. Så nu har jag ett fungerande batteri igen. Det tog en vecka fram och tillbaka med posten att få det fixat. Stiga gjorde jobbet gratis, så det var bara portot jag behövde betala.

Enligt en firma på nätet jag var i kontakt med så kommer Stiga inte få hem reservbatterier förrän i början av augusti.
stiga tar sina delar från Asien. de monterar en hel del i Italien..
Men alla deras vitala delar är från Asien...
 
elektronik-fredde
Jag provade att skruva isär batteriet innan jag skickade iväg det för reparation. Det fanns bara 3 skruvar + något till i ena hörnet som höll ihop batteriet så att jag inte kunde få upp det. Så innan jag bröt sönder det i mina försök att få upp det så bestämde jag mig för att skicka in det till Stiga. Stiga kunde återställa batteriet som tur var.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
stiga tar sina delar från Asien. de monterar en hel del i Italien..
Men alla deras vitala delar är från Asien...
Ja det står på batteriet var det är tillverkat och av vilken tillverkare, jag tror det var i Kina.
Tyvärr hjälper det ju föga att veta var Stiga tar sina delar ifrån eller var de monterar dem. De har ju i alla fall inte det batteriet i reservdelslagret vilket de borde ha inför sommaren. Batterier kan ju sluta fungera av olika orsaker och att just mitt batteri gick att få igång igen var bara tur för mig.

Jag kommer inte att köpa Stiga igen och på nästa gräsklippare ska det finnas snörstart :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.