Hej!

Tänkte att det kan vara trevligt att dokumentera förvandlingen av källarbadrummet. Hoppas också kunna få lite tips och inspel från er som läser

Förutsättningar:
  • Badrum i original från -64
  • Oisolerad platta på mark
  • Tidplan utan fast deadline
  • Utföra så mycket arbete som möjligt (allt utom el)
  • Hålla nere kostnaderna så gott det går
Målbild:
  • Isolerat golv med el-golvvärme
  • Nytt avlopp, vatten, el
  • Klinker och kakel (ev. delvis målat)
  • Nytt fönster
  • Ny inredning, belysning, ventilation
Bjuder på ett par före bilder och från första dagen med rivning
 
  • Före-bild av ett källarbadrum från 1964 med äldre inredning och rivningsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Före-bild av ett källarbadrum från -64 med äldre vit sanitetsporslin, spegel, och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
T
Jag tycker det är fint som det är.
 
  • Haha
Flöjten5
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Jag tycker det är fint som det är.
Lets agree to disagree ;)

Efter en stunds rivning så är allt utom toastolen ute. Radiatorn och allt vatten pluggat.

Tog även upp ett litet titthål i plattan med min makita slagborr/bilhammare. Som tur är så ingen armering än så länge. Plattan är runt 10 cm och är gjuten direkt på en jordbädd vad det verkar.
Imorgon blir det en större maskin, har hämtat en hilti2000 som troligtvis tuggar på lite bättre.

Är lite nervös över hur det ska gå runt avlopp och brunn. Vill inte slå sönder för mycket rör i och med att jag kommer behöva skarva mot intilliggande rum.
 
  • Renoveringsarbete i badrum med kvarvarande toalett, rivna väggar, hål i betongplatta och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lycka till. Jag gör en liknande ”manöver” hos sonen.
Vi har nu kommit till att nytt avlopp är draget och avjämnat inför gjutning.
Men gick inte att sänka tillräckligt för att både få 2,1m takhöjd och isolering under plattan.
Grundvatten och lera satte stopp för att gräva ur tillräckligt. Nu blev det 2 cm lecakulor som isolering och plastfolie innan plattan som Max blir 8cm gjuts. Så alla tankar om golvvärme försvann. Nu är hans hus från 20-talet.
Stötte på en intressant konstruktion med 3 tums tegeldräneringsrör som är lagda i leran i ett rutmönster under plattan. Det har torkat upp och gett en styv lera som huset står på och det skall man inte mixtra med.
 
janwide
Jag har gjort liknande i vår källare.

Vi skippade golvvärmen och upplever inte att det är några problem med komforten. Golvet känns inte jättekallt. Golvvärme är såklart lyxigare och skönare men i duschen rinner det varmvatten på fötterna och utanför har vi lagt en matta att stå på när man torkar sej.

Vad har du för avloppsrör? Behöver de bytas? I vårt fall behövde de bytas men jag väntade med att göra byte i de andra rummen. Så vi bilade upp fram till väggen och kapade rören så att det i framtiden går att komma åt skarven från intilliggande rum. Lite meckigt, men det funkade bra.
 
GoC GoC skrev:
Lycka till. Jag gör en liknande ”manöver” hos sonen.
Vi har nu kommit till att nytt avlopp är draget och avjämnat inför gjutning.
Men gick inte att sänka tillräckligt för att både få 2,1m takhöjd och isolering under plattan.
Grundvatten och lera satte stopp för att gräva ur tillräckligt. Nu blev det 2 cm lecakulor som isolering och plastfolie innan plattan som Max blir 8cm gjuts. Så alla tankar om golvvärme försvann. Nu är hans hus från 20-talet.
Stötte på en intressant konstruktion med 3 tums tegeldräneringsrör som är lagda i leran i ett rutmönster under plattan. Det har torkat upp och gett en styv lera som huset står på och det skall man inte mixtra med.
Känns tryggt att fler gått igenom detta. Då har jag några att fråga när jag kör fast ;) verkar vara mer sandig jord här så ska nog inte va några problem att få in lite isolering och golvvärme också :)
 
janwide janwide skrev:
Jag har gjort liknande i vår källare.

Vi skippade golvvärmen och upplever inte att det är några problem med komforten. Golvet känns inte jättekallt. Golvvärme är såklart lyxigare och skönare men i duschen rinner det varmvatten på fötterna och utanför har vi lagt en matta att stå på när man torkar sej.

Vad har du för avloppsrör? Behöver de bytas? I vårt fall behövde de bytas men jag väntade med att göra byte i de andra rummen. Så vi bilade upp fram till väggen och kapade rören så att det i framtiden går att komma åt skarven från intilliggande rum. Lite meckigt, men det funkade bra.
Var lite kluven kring golvvärme, fuktvandring osv. men nu när jag ändå bryter upp golvet lägger jag ner elslingor så kan man välja om de ska vara igång.
Vet inte hur rören ser ut än, de jag bytt tidigare i huset har varit rätt dåliga.
Hoppas kunna göra precis som er att skarva under vägg så jag slipper bila upp i intilliggande rum. Hur djupt under väggarna låg dina rör? Tänker så det går att komma åt med skarvmuff osv.
 
janwide
Vi skippade golvvärmen för att det blev enklare och billigare. Golvvärme är dock jätteskönt i badrum.

Själva stammen låg gissningsvis 60-70 cm ner. Fick gräva ganska brett för att komma åt ordentligt. Men det var inga problem. Avslutade med en slätända på det nya röret. Anslöt den med en gummimuff mot befintligt gjutjärnsrör. Går förhoppningsvis lätt att skarva på när vi ska byta resten i framtiden.
 
janwide janwide skrev:
Vi skippade golvvärmen för att det blev enklare och billigare. Golvvärme är dock jätteskönt i badrum.

Själva stammen låg gissningsvis 60-70 cm ner. Fick gräva ganska brett för att komma åt ordentligt. Men det var inga problem. Avslutade med en slätända på det nya röret. Anslöt den med en gummimuff mot befintligt gjutjärnsrör. Går förhoppningsvis lätt att skarva på när vi ska byta resten i framtiden.
Låter som ett bra sätt för att få till skarven (y)
Hat idag tagit upp större delar av golvet och grävt fram lite försiktigt kring avlopp. Imorgon ska sista delen avlopp bilas fram och målet är att kunna skarva ihop allt så att vi har fungerande avlopp imorgon kväll (avlopp från badrum uppe passerar i källaren) :)
 
  • Avloppsrenovering i källare med upptaget golv, bilningsverktyg och synligt avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maxizor och 1 till
  • Laddar…
Arbetet idag har flutit på bra, har fått bort hela golvet och även grävt mig ner en bit. Har även frilagt avloppen och fått bort en del av gjutjärnskrökarna.
Nu får jag klura på hur jag ska skarva mig in på de gamla rören :thinking:

Tittade in i "betongrören" och de såg fina ut invändigt. Verkade dock vara en del avstånd vid varje skarvmuff på betongrören. Någon som vet om det normalt ser ut så med lite spel emellan?
Ska se om jag kan få till en bild på det.
 
  • Renoveringsarbete med uppgrävd golv och exponerade avloppsrör, arbetsverktyg och säkerhetsskor syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd golvyta i ett hus med synliga avloppsrör, jord, stenar, en spade och rivna gjutjärnsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd golvyta inomhus med synliga avloppsrör och verktyg såsom en borrmaskin och en spett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
albinroo och 1 till
  • Laddar…
Haft lite paus i arbete och funderat på hur avloppet ska skarvas på bästa sätt. I och med att den stående stammen har en skarp 90 böj som viker in direkt under väggen kändes det svårt att få till en bra övergång.
Bestämde därför att ta upp ett hål utanför rummet för att kunna skarva där. Uppbruten golvsektion med synlig avloppsstam och Y-förgrening för renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har bara lilla maskinen att bila med så tar lite längre tid. Väl igenom hittade jag en Y förgrening där vänster stam sticker bort mot tvättstuga.
Får nog ta upp hålet lite till för att kunna skarva...
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
Då var den gamla förgreningen bortplockad.
En fråga till er som är mer bevandrade inom avlopp, hur skarvar man lämpligast mot betongröret uppströms? (ligger endast en golvbrunn i slutet av det röret)
Är det okej med övergångsmuff enligt bild och en slät 110 rörände mot befintligt betongrör?

Befintligt betongrör är ca 100 inv. 145 utv.
 
  • Avlägsnat gammalt avloppsrör i schakt med synligt betongrör och jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övergångsmuff installerad framför ett äldre betongavloppsrör i en grävd grop.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Det är den typen av skarvar man brukar använda. Det ser ut som att du tänker använda förminskningar. Eller? Jag skulle föredra att skarva i med rör av samma eller liknande dimension.
 
  • Gilla
Zlingo
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Det är den typen av skarvar man brukar använda. Det ser ut som att du tänker använda förminskningar. Eller? Jag skulle föredra att skarva i med rör av samma eller liknande dimension.
Här var det snabb feedback (y)

Från överkant bild blir det i så fall från 100 betong inv. till 110 plast med en sån skarvmuff på bild. Borde väl funka när det inte är skit och papper som ska passera. Nedströms (underkant bild) är det större betongrör ca 155 inv. så där tänkte jag sticka in ett 110 plast så långt det går och använda muff enligt bild. Några synpunkter på det upplägget? :)
 
janwide
Borde vara säkert att göra så.
Jag ser inte bilden så tydligt (liten o gammal telefon). Går rören horisontellt eller vertikalt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.