R Robert-san01 skrev:
Så är det redan. Du måste skicka in föranmälan och få installations medgivande för att få koppla in solcellerna mot deras nät.
du har rätt!
Jag fyllde i en sådan förra året!
Har bara glömt det
Var med i alla papper som skrevs till sunroof.
 
  • Gilla
XobseY
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
[länk]

Montering av solcellspanelerna
Monteringen av själva solcellspanelerna och ihopkoppling av förkontakterade snabbkopplingsdon är ett elinstallationsarbete enligt ELSÄK-FS 2017:2 (2 kap. 1 §). Värt att notera är att snabbkopplingsdon utgör en av de vanligaste orsakerna till brand i takbaserade solcellsanläggningar i Storbritannien, enligt BRE:s rapport "Fire and Solar PV Systems - Investigations and Evidence" (se länk nedan).
blir inte riktigt klok på detta.
Var står det att en elektriker med nån form av certifiering ska utföra detta?
Läser både paragrafen och infon.

Krav på hur arbetet ska utföras
Elinstallationsarbetet ska utföras enligt gällande regler och enligt tillverkarens anvisningar, både för likströms- och växelströmssidan. Dessutom ska den som utför elinstallationsarbetet se till att den del av anläggningen som omfattas av arbetet förses med nödvändig dokumentation, märkning och varselmärkning.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
För att det är underlagsduk och naken läkt under....
Nä, det är råspont, papp och läkt.
 
F fimpan skrev:
väldigt likt mitt system från Sunroof.
Säkert samma typ av paneler osv.
Läste på att den här konstruktionen ska vara helt vattentät och att man har patenterad teknik för kylning och luftning av systemet. Och så får man gå på panelerna.
 
M MatteGbg skrev:
Läste på att den här konstruktionen ska vara helt vattentät och att man har patenterad teknik för kylning och luftning av systemet. Och så får man gå på panelerna.
det är 99% samma som sunroof
Helt vattentät.
”Patenterad teknik för kylning”
Man har luftspalt nere vid takfot och vid nock.
Precis som sunroof.
Du kan gå på dessa paneler med, men bör undvikas.
Har för mig dom sa att dom håller för 350-400 Kg. Kanterna är såklart känsliga.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
F fimpan skrev:
det är 99% samma som sunroof
Helt vattentät.
”Patenterad teknik för kylning”
Man har luftspalt nere vid takfot och vid nock.
Precis som sunroof.
Du kan gå på dessa paneler med, men bör undvikas.
Har för mig dom sa att dom håller för 350-400 Kg. Kanterna är såklart känsliga.
Läste att dessa håller för över 900 kg, så kan inte vara samma panel. Med half cut-teknik också. Har jag inte sett någon annan dubbelglaspanel som har tidigare. En liten fläkt som blåser undan varmluft ska vara en del av patentskyddet.
 
Redigerat:
  • Gilla
fimpan
  • Laddar…
M MatteGbg skrev:
Läste att dessa håller för över 900 kg, så kan inte vara samma panel. Med half cut-teknik också. Har jag inte sett någon annan dubbelglaspanel som har tidigare. En liten fläkt som blåser undan varmluft ska vara en del av patentskyddet.
aha! Ja då är det en annan
Då är det bara själva principen som är samma.
Vi fick tex en kraftfullare panel, då det är svårt att få fram paneler från tex China och USA.
 
F fimpan skrev:
aha! Ja då är det en annan
Då är det bara själva principen som är samma.
Vi fick tex en kraftfullare panel, då det är svårt att få fram paneler från tex China och USA.
Kraftfullare? W/st eller W/m2?

Har du resonerat något med firman som sålt om de garanterar reservdelar. Är det återförsäkrat på något sätt eller litar du på att de finns kvar om 10år?

Stora frågetecknet man får lusläsa är vem som står för utredning för garantierna. Står du för alla kostnader för test ex demontering, frakt och tester? Eller täcks det av återförsäljaren?
 
F fimpan skrev:
blir inte riktigt klok på detta.
Var står det att en elektriker med nån form av certifiering ska utföra detta?
Läser både paragrafen och infon.

Krav på hur arbetet ska utföras
Elinstallationsarbetet ska utföras enligt gällande regler och enligt tillverkarens anvisningar, både för likströms- och växelströmssidan. Dessutom ska den som utför elinstallationsarbetet se till att den del av anläggningen som omfattas av arbetet förses med nödvändig dokumentation, märkning och varselmärkning.

"Monteringen av själva solcellspanelerna och ihopkoppling av förkontakterade snabbkopplingsdon är ett elinstallationsarbete"

Där?
 
X xLnT skrev:
Nä, det är råspont, papp och läkt.
Fortfarande underlagspapp och naken läkt....
 
G GoGetLost skrev:
"Monteringen av själva solcellspanelerna och ihopkoppling av förkontakterade snabbkopplingsdon är ett elinstallationsarbete"

Där?
japp.
Och var står det att en behörig elektriker måste koppla in dessa kontakter på panelerna?
In till VR är självklart, men kontakterna på taket?
 
R Robert-san01 skrev:
Kraftfullare? W/st eller W/m2?

Har du resonerat något med firman som sålt om de garanterar reservdelar. Är det återförsäkrat på något sätt eller litar du på att de finns kvar om 10år?

Stora frågetecknet man får lusläsa är vem som står för utredning för garantierna. Står du för alla kostnader för test ex demontering, frakt och tester? Eller täcks det av återförsäljaren?
har inte orkat gräva mig ner så mycket...
Företaget verkar seriöst, och har tagit in en jävla massa milj eur i kapital.
Känns inte som jag behöver fundera på det!
 
  • Gilla
Zallin
  • Laddar…
F fimpan skrev:
japp.
Och var står det att en behörig elektriker måste koppla in dessa kontakter på panelerna?
In till VR är självklart, men kontakterna på taket?
”Elinstallationsarbete” ska väl alltid utföras av behörig elektriker med rätt behörighet för gällande situation.
 
  • Gilla
OLSSON16
  • Laddar…
M MatteGbg skrev:
”Elinstallationsarbete” ska väl alltid utföras av behörig elektriker med rätt behörighet för gällande situation.
vell?
Somsagt jag frågar dig, då jag är osäker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.