plåtrickard plåtrickard skrev:
Eftersom dom verkar ersätta takbelägningen så vill man nog ha tätt....
Varför då plåtrickard?
 
J JSten skrev:
Fråga till TS eller någon annan som råkar veta. Hur tätar Sunroof mellan panelerna? Tyvärr är Sunroofs hemsida mer eller mindre värdelös och innehåller bara säljsmörja och lite tekniska detaljer. Sunroof trycker ju ganska hårt på att panelerna utgör primära väderskyddet och eventuell underlagspapp/duk endast är sekundärskydd ifall det skulle läcka. Detta sätter ju ganska höga krav på att det är tätt mellan panelerna, där av min fråga :)
det sitter en typ av gummilist/foam på reglar och sedan en alu-list på panelernas skarvar som är tätad med gummilist.
Själva panelerna är i överlapp i ovankant.
Se bild för exempel.
 
  • Solpaneler monterade på ett tak med överlappning i övre kant och aluminiumlister på skarvarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Yrdjuret och 4 till
  • Laddar…
F fimpan skrev:
det sitter en typ av gummilist/foam på reglar och sedan en alu-list på panelernas skarvar som är tätad med gummilist.
Själva panelerna är i överlapp i ovankant.
Se bild för exempel.
Aha, så de ligger med överlapp i fallets riktning, det är ju helt klart betryggande. Var lite orolig att de helt förlitade sig på en gummilist eller liknande tätning. Tusen tack för att du tog dig tid att svara samt ta en bild, och tack för att du dokumenterar hela din resa!

Sitter själv med ett tak som sjunger på sista refrängen och är bra sugen på att smälla upp ett med integrerade solpaneler. Främst inne på Midsummer Slim (bandtäckt plåt med "integrerade" solceller). Men även dessa från Sunroof är intressanta. Det som lite gör mig orolig är att båda tillverkarna lägger väldigt mycket fokus på panelernas livslängd, men, det är ju faktiskt takets livslängd vad gäller fuktgenomträngning som är viktigast, åtminstone för mig. Det är ju inte direkt som att man vill pröjsa extra för ett tak med solceller bara för att behöva byta det tidigare efter 15-25 år...

Åter igen, tack för intressant tråd!
 
  • Gilla
Yrdjuret och 2 till
  • Laddar…
Dessa är klart intressanta. Även jag sitter med ett tak som behöver bytas ut så småningom. Vad är ungefärligt kvm-pris på din installation?
 
Har du inga elektriker som monterar panelerna? :thinking:
 
T ThobbeT skrev:
Hej!
Jag måste missa nåt? Varför skulle det kräva investeringar i grövre kablar om vi i ett område producerar säg 10 kW var jämfört med om vi köper samma effekt?
MVH Thobbe
Därför att ni inte drar samma mängd effekt samtidigt, men panelerna producerar Max på sommaren alltid samtidigt, därför.
 
  • Gilla
  • Haha
Kallebo och 7 till
  • Laddar…
G GoGetLost skrev:
Har du inga elektriker som monterar panelerna? :thinking:
Nej?
Snickare monterar panelerna.
Men elektriker kopplar in.
 
  • Gilla
Yrdjuret
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har sett en uppgift om att man klarar av en till två solelsleverantörer per transformatorstation. Jag har inga belägg för detta, men det verkar rimligt med normalstora transformatorstationer i villaområden. Så det vill till att man är först i sitt område för att man skall kunna vara säker på att få koppla in. Därefter blir det lite lotteri över det hela.

Men som sagt var, jag har bara fått detta som andrahandsuppgift. Om man skall spekulera i varför det blir så, så beror det med stor sannolikhet på att man inte har dubbelriktade transformatorer - vilket behövs för att man skall kunna exportera sin el längre än till de närmaste grannarna.
kan ju inte stämma, då ingen i detta stora område kräver bygglov.
Vem ska då reglera det?
Blir ju svårt att i efterhand säga ”du får inte installera” när allt sitter där?
Eller tänker jag fel?
Det är klart nätägaren kan ju i framtiden begära nån form av förhandsbesked att en ny anläggning ska startas.
 
M MatteGbg skrev:
Hittade det här. En stark utmanare med 30 års garanti och 200 W/kvm.
[media]
väldigt likt mitt system från Sunroof.
Säkert samma typ av paneler osv.
 
F fimpan skrev:
kan ju inte stämma, då ingen i detta stora område kräver bygglov.
Vem ska då reglera det?
Blir ju svårt att i efterhand säga ”du får inte installera” när allt sitter där?
Eller tänker jag fel?
Det är klart nätägaren kan ju i framtiden begära nån form av förhandsbesked att en ny anläggning ska startas.
Det är väl upp till nätägaren att godkänna huruvida de är villiga att ta emot el-energi från en fastighet? Vad jag vet är det inte en självklarhet att man ska få exportera el, och nätägaren kan vägra att ta emot. Men jag kan definitivt ha fel. Nätägaren sitter ju dessutom i monopolställning, så det är möjligt att det finn krav att de måste ta emot.
 
F fimpan skrev:
kan ju inte stämma, då ingen i detta stora område kräver bygglov.
Vem ska då reglera det?
Blir ju svårt att i efterhand säga ”du får inte installera” när allt sitter där?
Eller tänker jag fel?
Det är klart nätägaren kan ju i framtiden begära nån form av förhandsbesked att en ny anläggning ska startas.
Så är det redan. Du måste skicka in föranmälan och få installations medgivande för att få koppla in solcellerna mot deras nät.
 
  • Gilla
marieed2 och 3 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Varför då?
För att det är underlagsduk och naken läkt under....
 
F fimpan skrev:
Nej?
Snickare monterar panelerna.
Men elektriker kopplar in.
Det är ju tyvärr inte riktigt rätt då
 
G GoGetLost skrev:
Det är ju tyvärr inte riktigt rätt då
rätt för vad?
 
F fimpan skrev:
rätt för vad?

https://www.elsakerhetsverket.se/yr...anlaggningar/installera-solceller-vad-galler/

Montering av solcellspanelerna
Monteringen av själva solcellspanelerna och ihopkoppling av förkontakterade snabbkopplingsdon är ett elinstallationsarbete enligt ELSÄK-FS 2017:2 (2 kap. 1 §). Värt att notera är att snabbkopplingsdon utgör en av de vanligaste orsakerna till brand i takbaserade solcellsanläggningar i Storbritannien, enligt BRE:s rapport "Fire and Solar PV Systems - Investigations and Evidence" (se länk nedan).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.