E schmeeelin skrev:
Vi tycker inte att det är ett stort problem att vi får rycka skott var och varannan dag, det kan vi leva med. Det vi tycker är problematiskt är att detta sänker värdet på fastigheten, och att vi (och andra intressenter) inte hade tillgång till den informationen när vi la bud och köpte huset.


Jag blir väldigt förundrad över hur en växt skall försöka klassas som dolt fel? Kommer ni stämma förra ägaren för maskrosorna också? Eller att blommorna i rabatten inte blev lika fina som när när ni var på visning, att smultronen inte var goda? Man kan ju dra det hur långt som helst. Ett dolt fel gäller väl huset? Låt skotten komma upp en bit knäck dem och lägg en presenning över, upprepa tills växten är borta. Tänk på att rycka den kan göra att den sprids. Rötterna är ca 7m långa så ju mer du bråkar med växten desto större är risken att den poppar upp på nya ställen. Lycka till
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 2 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...

Jag håller med om att det verkar suspekt, kanske som andra säger att det kommer bli svårt att driva juridiskt.

Lägg pengarna och energin på att få den utrotad, har sett nått inslag på nyheterna där kommunen hade en lång lans med hetånga som de körde ner i rotsystemet och då dör den. Se om det går att köpa den tjänsten istället. Lycka till.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Dolt fel nej, men trist att du inte fick veta detta innan köp. Har haft ett 20kvm bestånd PS på en obebyggd granntomt som jag försökt utrota i 10 år och det mesta är nu borta tack vare idogt arbete men inte riktigt allt.
Att rycka skott när dom är ca decimetern dödar inte växten men kan hålla igen spridningen.
Dom I tråden som tycker att detta är bagatell vet inte vad dom pratar om, denna växt är fruktansvärd och kostar på att hålla i shack och än mer att utrota.

Jag har nu köpt grantomten och fått hem riktig Roundup från England som ska injeceras de sista stammarna till hösten, detta dras då ner i roten och ska då i bästa fall döda växten. Detta måste göras innan vi börjar gräva på tomten eftersom grävning annars kommer att trigga spridningen.

Ryck skotten som kommer upp under sommaren men i augusti (innan frost) så låter du den växa till sig och då kör du igång och sprutar in riktig Roundup i stammen, inte den som säljs i Sverige för den fungerar inte.
Jag kan varmt rekommendera facebookgruppen"Död "Död åt Parkslide". Här får du hjälp av andra som kämpar med detta monster till växt.
Och jag vet att Glyfosat som är aktiva ingrediensen i Roundup inte är bra för miljön men det funkar bäst på PS och den punktbehandling som görs i varje stamm har minimal negativ påverkan runt om men läs på om hanteringen och var försiktig.
 
  • Gilla
grapper och 10 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
 
Att det är problematiskt med parkslide är väl konstaterat - men den stora frågan är ju om f.d. ägaren har dolt förekomsten eller inte? Att skilja på allmän ogräsrensning och selektiv i avsikt att dölja förekomst av en speciell växt, är ju trixigt. OM det är medvetet dolt, så skulle då JAG betrakta det som bedrägligt i syfte att höja försäljningspriset. Hur ställer ni andra, som ser allt som helt naturligt, på frågan om någon försäljare hade tagit sig för att t.ex. måla över mycel från hussvamp?
 
Redigerat:
  • Gilla
jleol och 3 till
  • Laddar…
M
Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att köpa en begagnad vara, i detta fallet ett hus, och sedan ska man skrika dolt fel och kräva ersättning för allt man hittar som man inte riktigt är nöjd med. Jag ska erkänna att jag har hört talas om parkslide ett bra tag, sett det på tv osv. Men jag skulle aldrig kunna artbestämma parkslide fram tills för nån vecka sedan när det var med på tvprogrammet med Tarek och compani. Så att hävda att en säljare medvetet skulle rensa bort parkslide för att dölja det i egenskap av att hen mycket väl varit medveten om vad det är ska man nog vara vääldigt försiktig med. Bevisbördan i det fallet är nog relativt hopplös!

Att klassa en växt på en fastighet som ett dolt fel..det låter bara så.. hittar inte ord för det. För mig är ett dolt fel när man målat över en rutten panelbräda, satt en skarv på vattnet inne i en vägg, inte för att det växer ogräs i trädgården. Vad är nästa grej, getingar i trädgården som inte fanns på visningen i Januari, måsarna som skiter på bilarna, rådjuren som äter upp blommorna??
 
  • Gilla
  • Älska
Festlund och 8 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Att det är problematiskt med parkslide är väl konstaterat - men den stora frågan är ju om f.d. ägaren har dolt förekomsten eller inte? Att skilja på allmän ogräsrensning och selektiv i avsikt att dölja förekomst av en speciell växt, är ju trixigt. OM det är medvetet dolt, så skulle då JAG betrakta det som bedrägligt i syfte att höja försäljningspriset. Hur ställer ni andra, som ser allt som helt naturligt, på frågan om någon försäljare hade tagit sig för att ta.ex. måla över mycel från hussvamp?
hur ska det kunna bevisas att det har funnits där tidigare? Om det inte har varit en djungel av PS som hela grannskapet har sett tidigare.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att köpa en begagnad vara, i detta fallet ett hus, och sedan ska man skrika dolt fel och kräva ersättning för allt man hittar som man inte riktigt är nöjd med. Jag ska erkänna att jag har hört talas om parkslide ett bra tag, sett det på tv osv. Men jag skulle aldrig kunna artbestämma parkslide fram tills för nån vecka sedan när det var med på tvprogrammet med Tarek och compani. Så att hävda att en säljare medvetet skulle rensa bort parkslide för att dölja det i egenskap av att hen mycket väl varit medveten om vad det är ska man nog vara vääldigt försiktig med. Bevisbördan i det fallet är nog relativt hopplös!

Att klassa en växt på en fastighet som ett dolt fel..det låter bara så.. hittar inte ord för det. För mig är ett dolt fel när man målat över en rutten panelbräda, satt en skarv på vattnet inne i en vägg, inte för att det växer ogräs i trädgården. Vad är nästa grej, getingar i trädgården som inte fanns på visningen i Januari, måsarna som skiter på bilarna, rådjuren som äter upp blommorna??
Enig.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Problemet är väl att kunna bevisa att förre ägaren visste att det var parkslide? Att vara dum och okunnig är inte olagligt utan faktiskt ganska utbrett. Om säljaren hävdar att han inte hade en aning om vad det var för växt och kanske säger att han i övrigt var ganska ointresserad av trädgårdens fauna. Vad gör du då? Att motbevisa är nästan omöjligt, såvida du inte kan visa att säljaren t.ex haft någon skriftväxling med kommunen eller trädgårdsfirma eller liknade där parkslide nämns och diskuteras, kopplad till fastigheten.]
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
B
D Daaaaaniel skrev:
Snälla, belasta/förpesta inte ägaren med någon dold-fel-anklagan för att du har missat vilket ogräs som finns på tomten....
Förra ägaren kanske?
 
J JF. skrev:
hur ska det kunna bevisas att det har funnits där tidigare? Om det inte har varit en djungel av PS som hela grannskapet har sett tidigare.
Just det jag skrev - det är det, som är den stora frågan.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag har aldrig riktigt fattat grejen med att köpa en begagnad vara, i detta fallet ett hus, och sedan ska man skrika dolt fel och kräva ersättning för allt man hittar som man inte riktigt är nöjd med.
[...]
För mig är ett dolt fel när man målat över en rutten panelbräda, satt en skarv på vattnet inne i en vägg, inte för att det växer ogräs i trädgården.
Ja, inte så att man blir sugen på att sälja hus någon gång i framtiden direkt, men detta ”dolt”; jag har aldrig tolkat som ”med flit undangömt” (som verkar vara fallet återkommande i den här tråden) utan bara i betydelsen ”inte synligt”. Huruvida man målar över möglet eller om det möglat bakom tapeter skulle då inte påverka alls huruvida möglet skulle vara dolt och analogt spelar det så heller ingen roll varför man inte sett parksliden.

Dessutom är sliden knappast ett fel, men det har ju redan kommit upp.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
E schmeeelin skrev:
Hej!

Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.

Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera :)) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Aj aj, det ser tyvärr ut som parkslide.
Synd att det är så nära fasaden..
Den förra ägaren vet garanterat att det är parkslide då de varit noga med att plocka bort växten tidigare.
 
  • Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Är det krypgrund eller platta på mark? Krypgrund kan ju bli jobbigt...

Skulle kunna vara jätteslide. Blir det stora blad så är det det. Inte mycket bättre. Ganska smidigt att bekämpa med roundup gel dock.
 
E schmeeelin skrev:
En växt som är snudd på omöjlig att utrota och som kommer att kosta oss både pengar och tid i många år framöver, ens för att hålla i schack. En växt som med stor sannolikhet sänker fastighetens värde, och därmed kan påverka oss väldigt negativt ekonomiskt om vi skulle hamna i en situation där vi vill eller måste sälja. En växt som säljaren av allt att döma dolt med flit just för att han känt till de två första punkterna.

Eftersom det inte är prövat tidigare huruvida detta är ett "dolt fel" eller inte så kan varken du eller jag veta vad som gäller. I min situation finns det dock ett värde i att ta reda på det.
T ToRy skrev:
Att det kan ta år att bli av med parkslide skulle jag nog anse gör att den får klassas som just svårt att bli av med.
Jag brukar inte gilla att säga att folk har fel, åtminstone inte när det handlar om åsikter, men i det här fallet tycker jag att du har just fel. Det finns så många som besvarar dina påståenden om att parkslide inte är ett problem, beskriver hur de kämpar och misslyckas, länkar till artiklar om hur växten tränger undan andra växter, sprider sig i gräsmattor, hur rötterna tränger in i husgrunder och rörsystem, och allt de får tillbaka från dig är "den är inte ett problem". Aldrig har jag sett dig ha några egentliga argument för varför den inte skulle vara ett problem, eller tips om enkla åtgärder för att bli av med den. Bara ständigt detta "inget problem".
Folks förklaringar och beskrivningar om att parkslide visst är ett problem biter inte på dig. Ironiskt nog lika lite som diverse åtgärder biter på parksliden.
Men för all del, jag kan ju ha missat när du beskrivit de enkla åtgärderna som husägare och kommuner missat, så kan du beskriva hur du skulle bli av med den? Och "plocka skotten varannan vecka" är ingen enkel lösning mot ett redan etablerat bestånd, det kommer ta år, precis som alla andra åtgärder alla vi andra känner till. Vad är din hemlighet?
Köp Glyfosat och använd en spruta som man har inom sjukvården med en grov nål, spruta in i stamröret på några växter som du låtit växa under sommaren. När det är höst och precis innan första frosten kommer så sprutar du in, för då kommer växten att dra med sig glyfosaten samtidigt som fotosyntesen ner till roten och förstöra den. Du lär få göra det minst två tre år i rad och Parksliden kommer att börja må dåligt och se konstig ut.
Du måste även vara noga med att plocka av övriga skott och knoppar.
Bra om man håller gräs intill välansat så man ser vad som händer.
Glyfosaten måste du köpa i ett annat land då det är svårt att få tag på i Sverige. Känner du någon som har jordbruk så fråga där. Det Svenska regelsystemet kräver utbildning för att använda medlet.
Jag beställde via nätet från utlandet och fick vad jag behövde.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.