Snailman skrev:
En jämförelse inom en helt annan branch:

Optiker:

recept 300kr bågar 1000kr glas 2200kr = 3600kr

postorder (recept 300kr hos optikern) båkar 200kr glas 600kr = 1100kr

jag får alltså tre par hos postorderfirman för samma pris som hos optikern.

Ovanstående exempel med mineralglas antireflex och brytningsindex 1,7 (ganska dyra glas alltså)
Skillanden e väl att du inte får testa glasögonen först och känna hur dom sitter och se hur det ser ut med om på, Hos optiken får du detta...

Sen får man överväga ifall man vill testa glasögonen innan man beställer ocj betala för detta, eller ifall man vill chansa och på så sätt få dom biligare...

En optiker måste ha en fin lokal som kunderna kan komma till, en postoderfirma kan ha en risig källare... Och självklart måste någon betala för detta, Och där av priserna...
 
Snailman
De skickar hem provbågar om man vill,det vill man...

Jag förstår att de måste ha en vinst på ett par tusen per par, de kanske bara säljer 3 par om dagen eller så, men jag har ingen lust att betala för detta , jag kan köpa billiga glasögon i butik, men då blir det jättetjocka glas utan antireflexbehandling och i stort sett oanvändbara. De som vill fotsätta handla i butik, gör det, jag kommer nog aldrig att göra det igen...
 
Jag förstår problemet med att en leverantör inte håller överenskommet pris. Det är ju naturligtvis fel.

Men jag förstår inte problemet med att rörläggare har priser på material, omkostnader och arbete som inte passar somliga privatpersoner. Anlita då inte rörläggaren!

Rörläggning är ju faktiskt ingen "rocket-science" Det blir billigare att själv montera kläringskopplingar från RR, än att låta en röris hårdlöda.

Vad jag vet omfattas inte rörläggning av förbud på samma sätt som olaga elinstallation. Däremot skall det vara fackmannamässigt utfört för att försäkringsbolagen inte skall börja krångla.
 
Skulle byta ut inkommande vatten ventiler och sätta in avstängningsventiler till kök och badrum, eftersom jobbet var så litet tänkte jag inte på att ta in offert innan jobbet beställdes. Man lär sig av sina misstag!! Notan slutade på 8000kr!!!
6,5 tim a 550kr, 550kr/tim är ju ett rätt högt tim pris samma pris som vi hyr ut automationskonsulter för på mitt jobb, men materialkostnaden var det som fick mig att reagera mest. Ex. en vsh kulventil för 674kr samma kostar på dinvvsbutik.se för 274kr, stödhylsa för 40kr som kostar 7 kr på dinvvsbutik.se osv.
Kontaktade en mindre vvsfirma och fick pris på samma material och de låg på samma nivå som dinvvsbutik.se eller lägre, mot kund.
VD:en på Rörtjänst bekräftade fakturans riktighet med förklaring att deras grossist handlar med betydligt lägre kvantiteter än stora bygghus och nätfirmor och kan därmed inte konkurrera med deras priser. Säkert sant med det förklarar inte prisskillnad på flera hundra procent.

Ta alltid in offert oavsett storlek på jobb!!!!! och anlita inte Rörtjänst.
 
Det var ju en ny variant. Att deras grossist skulle ha lägre volymer än stora byggvaruhus. SÅ stor är inte gör det själv andelen inomm VVS.
 
irenebyggare skrev:
Jag handlar av VVS, VA, Bad, KÖK, Toalett, avlopp dränering pellets Välkommen till, de är billigare än andra postorderbutiker, dom har samma rör som rörmokarna använder och där finns precis allt man behöver.
Vad gäller timpriset så verkar det okej men kanske ni uppfattade varandra fel och rörkrökarn menade plus moms, då blir det ju genast 25 procent dyrare.

Irene
20% av dina inlägg handlar om hur bra byggbo är. Byggbo har bra priser men är inte billigast på allt. Vissa saker är dom billiga på, men andra saker är billigare på Rinkaby eller Sigro. Och tvärtom. Det gick toppenbra att handla på Byggbo när jag provade, däremot är det uppenbart att det är lite mer av ett källarföretag än vad dom andra två är.

Vilken koppling har du till Byggbo?


Angående trådens diskussion så undrar jag: Hur många som bytt en blandare på garanti via en röris har fått betala för bytet? Säkert några? En annan fråga man kan fundera över är hur ofta en FMM-blandare pajar. Jag har aldrig varit med om det och har ändå koll på tre hus fulla med blandare från FMM, ålder mellan 30 och 1 år gissar jag. Hur kan man behöva ta så mycket extra betalt för att byta blandare på garanti när dom aldrig går sönder? Ännu ett skitdåligt argument från hantverksmaffian som i vanlig ordning är DÅLIGA på att motivera sina höga priser.
 
Har precis köpt IFÖ's premontsystem för att bygga en inbyggnads wc. Jag blev mäkta förvånad över att sveriges största VVS kedja tar ett högre pris för detta än vad IFÖ själva anger som rekommenderat konsumentpris. Skillnaden var inte stor men fanns där. Argumentet blev även där grossistens påslag. Blev ännu mer förvånad när jag laddade ned Ahlsells prislista och såg att prisuppgiften där i princip är IFÖ's rekommenderade cirkapris inkl. moms, exklusive moms. Dvs ett påslag med 25% från fabrikantens rekommenderade konsumentpris. Känns som att det finns en tanke med pris- och marginalstrukturen på VVS-marknaden. Vore intressant och titta litet på Ahlsells rabattavtal.
 
Jag har dåliga erfarenheter av rörläggare, så dåliga att jag beslöt mig för att göra rörjobbet själv i mitt hus.
Hur svårt kunde det vara?
Inte svårt alls med dagens kopplingar och arbetsbeskrivningar!
Detta retar "branchen" oerhört!
Jag sparade ungefär 50 % på att själv vara bäste dräng.
Lade in vattenburen golvvärme i del av huset, monterade 3 toaletter varav en premont IFÖ, 2 duschar, ett bubblekar,7blandare (Mora) kopplade avlopp, 12 radiatorer med LK golvvärmefördelare och trådbundna termostater för att slippa radiatorthermostater, vilka jag tycker fungerar dåligt generellt sett
Köpte kvalitetsgrejor på Hornbach, vilka ligger på samma nivå eller t.o.m lite lägre på vissa grejor än Rinkaby Rör.
Installationen blev hur bra som helst och fungerar ypperligt.
Så för min del är rörmockare onödiga.
 
Eftersom ingen hantverkare vill gå i svaromål på min tidigare fråga så ställer jag en ny:

Om man för att förenkla (?) för kunden sålde materialet till "rinkabyrörpriser" och istället gjorde som alla andra konsulter och tog ut ett timpris som motsvarande kostnaden för att driva verksamheten - vad skulle då timpriset vara på en röris?

Hur många timmar jobbar en röris per månad (debiterbar tid)?
Hur mycket extra tjänas på material utöver rinkabyrörpriserna?
 
Tänker du då på ett en- eller fåmansföretag där de som jobbar vill tjäna bra eller tänker du på ett större företag där de som jobbar vill tjäna bra, de som administrerar och chefar vill tjäna bättre och ägarna vill ha en vinst?
 
gravedigger skrev:
Tänker du då på ett en- eller fåmansföretag där de som jobbar vill tjäna bra eller tänker du på ett större företag där de som jobbar vill tjäna bra, de som administrerar och chefar vill tjäna bättre och ägarna vill ha en vinst?
Det har jag inte funderat på. Jag skulle gissa att det inte skiljer så mycket i pris mellan olika rörisar men det kan ju vara fel.

Jag gissar att normalrörisen är ett fåmansföretag så jag väljer det alternativet.
 
Jag vet inte hur man resonerar när man säger att hantverkarna inte skall ha någon vinst på materialet. Självklart skall de ha en vettig vinst, och självklart skall de välja vilket material de arbetar med. Vill man inte vara med om det, så går det bra att göra jobbet själv.

Det finns några sätt att få kontroll över kostnaderna. Ett är att ta in offerter, men i rimliga omfattningar. Att skriva offerter tar tid och den kommer någon att få betala för, förr eller senare.

Ett annat sätt är att man gaddar sig samman med grannarna i området och gör gemensamma upphandlingar en gång i halvåret eller så. Det blir mer jobb för hantverkaren som därmed får kvarteret som en viktig kund, och inte någon tillfällighetskund som man jobbar 12 timmar åt, och sedan tar det 12 år innan de hör av sig igen. Det leder till rabatter och att man får en "hake" på dem så till vida att det är många kunder de tappar om de beter sig som ett svin.
 
Swetrot skrev:
Jag vet inte hur man resonerar när man säger att hantverkarna inte skall ha någon vinst på materialet. Självklart skall de ha en vettig vinst, och självklart skall de välja vilket material de arbetar med. Vill man inte vara med om det, så går det bra att göra jobbet själv.
Lyssna! Det handlar inte om hur mycket pengar du plockar ut utan på VAD du tar ut pengarna. Inte kan det spela dig nån roll om du tar ut 30% extra på materialet eller lägger på en hundring per timme på timdebiteringen.

Som du ser av diskussionen här tycker många att rörisarna (du?) tar ut ockerpriser på materialet - det må sedan vara rätt eller fel. Det är vad DINA KUNDER tycker. Vore det inte bra att utrota den känslan hos KUNDERNA?

Jag undrar därför hur stor skillnaden blir i timpenning om man istället lägger täckningsbidraget där i sin helhet.
 
Jag skulle iallfall som Mathias säger hellre pröjsa högre timpeng men lägre materialpriser. Det jag vill betala för är hans kunnande, inte hans materialinköp.

Vi som snart har gjort klart alla rörjobb i huset vi renoverar har betalat sanslöst mycket för röjobben/material. Jag har dock inte all tid o kunskap om detta så det är bara att bita i det sura äpplet och drömma om att man lär känna en röris tills nästa gång....

Jag är däremot jävligt nöjd att jag fått installerat en 9 kW Airwell luft/vatten för under 60 papp! (Inkl. acktank)
Fick offert på en CTC-anläggning som skulle gå på 110´ och bergvärme för 150´ !


Skönt att spara några slantar i någon ände....

/ Patrik
 
Jag har inget problem med att jag betalar pengar för att någon tillhandahåller materialet. Detta är för mig ingen skillnad mot att jag betalar någon för att hämta och installera materialet. Vad jag har ett problem med är när någon inte ger mig tillräckligt med information för att jag ska kunna ta ett korrekt beslut eller försöker utnyttja min okunskap för egen vinning. T ex genom genom att ge generösa rabatter på material (baserade på prislistor som ligger 25% över marknadspriset).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.