Hej alla kunniga!

Min mamma köpte en lägenhet i höstas med ca 50m2 takterrass. Hon tycker om att odla och ansökte om bygglov för ett växthus på takterrassen vilket blev beviljat från kommunen. Även föreningen beviljade växthuset och nu är det monterat och klart. Det tog en dag så klagade en granne en bit bort att växthuset bländar denna person vid en viss tidpunkt på dagen. Frågar ni mig så är det urlöjligt då solen rör på sig och man kan bli bländad av både det ena och andra under dagen när solen ligger olika högt med årstiden osv men klagomålet kom iaf inom några timmar.
Mamma vill vara tillmötesgående så jag undrar om någon i forumet har något tips på vad som kan göras? Någon typ av film eller liknande kanske eller borde hon bara skita i klagomålet?

MVH
Daggen

Svart växthus med dekorativa detaljer i metall på en takterrass, under uppbyggnad med byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Solen bländar genom glastaket på ett nymonterat växthus på en takterrass vid en stadsbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
jesperume och 3 till
  • Laddar…
Förr brukade man krita glasen för att växterna inte skulle bli för solbelysta. Det kanske funkar?
 
  • Gilla
Bergakungen och 7 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Förr brukade man krita glasen för att växterna inte skulle bli för solbelysta. Det kanske funkar?
Tack så mycket för tipset. Nu dum följdfråga vad innebär krita? Försökte googla men hittade inte riktigt vad det innebär?

MVH
Niklas
 
Daggen84 Daggen84 skrev:
Tack så mycket för tipset. Nu dum följdfråga vad innebär krita? Försökte googla men hittade inte riktigt vad det innebär?

MVH
Niklas
Ja då blandade man krita och vatten och penslade eller sprutade på men nu finns det färdig skuggpasta att köpa. Men det finns också skuggnät, det kan kanske också vara något att titta på.
 
  • Gilla
Stugrenoverare och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Sätt skuggardin. Med glastak blir växterna grillade utan solskydd.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
En matt film för insynsskydd på utsidan skulle funka. Hur länge den håller vet jag dock inte.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
harry73
Här undrar jag om det är glaset eller metallramen som reflekterar solen.

Jag skulle inte heller åtgärda problemet direkt men be den klagande grannen att ta fler bilder,när solen reflekteras så att ni kan ringa in problemområdet.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Här undrar jag om det är glaset eller metallramen som reflekterar solen.

Jag skulle inte heller åtgärda problemet direkt men be den klagande grannen att ta fler bilder,när solen reflekteras så att ni kan ringa in problemområdet.
Sant nu när du nämner det ser det nästan ut som ramen. Hon har bett om kontaktuppgifter till personen för att kunna undersöka djupare då den personen bara kontaktat föreningen.

MVH
Daggen
 
KristinaRT
Fantastiskt växthus!
Jag tänker att det som behövs är en temporär lösning, om ett litet tag när växthuset inte längre är helt nytt, kommer rutorna bli smutsiga och då reflektera mindre ljus.
Skuggardiner etc skyddar insidan (och lär behövas i detta fallet för att skydda växterna och förhindra överhettning) men det är utsidan som reflekterar, tror inte något på insidan kan förhindra reflektionen utan det måste vara något på utsidan.

Kan kanske vara en idé att prata m växthusleverantören och se om de har några idéer?
 
  • Gilla
  • Wow
Purre och 5 till
  • Laddar…
Tack för alla fina tips, det finns med andra ord flera olika metoder och borde inte vara så krångligt och kostsamt!

MVH
Daggen
 
  • Gilla
SueSue och 1 till
  • Laddar…
Precis som många är inne på så skulle jag rekommendera något på utsidan. Själv kör jag med vanlig fiberduk på insidan för att skydda växterna, men det skulle ju lika gärna kunna vara på utsidan.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Fasiken vad snyggt! Tummen upp för det där :)
 
  • Gilla
Tove2 och 3 till
  • Laddar…
Den där 90-graders vinkel funkar väl tyvärr lite som en reflex och skickar tillbaks ljuset mer än en vanlig rak vägg hade gjort.

Å andra sidan har hon ju bygglov för växthuset, och det är något bygglovsavdelningen skulle tagit hänsyn till i så fall, nu är det ju godkänt, men att göra någon lättare åtgärd för att glädja grannen kan man såklart kosta på sig ändå.
 
  • Gilla
K.I.P. och 2 till
  • Laddar…
Allt du gör på insidan kommer inte ge något resultat.
Börja med att ta reda på om det är glaset eller ramen som blänker.
Det finns reflexfritt glas. Men räkna inte med underverk och det är inte gratis heller.
Jag hade börjat med att stryka på något som mattar ner glaset. Krita. Kalk. Mjölk.
Men lite tur så är personen nöjd och med tiden kommer regnet att tvätta bort det. Har man tur är det tyst även efter detta.
nästa steg är annars att sätta duk på utsidan eller något från färghandeln som har matt yta men även här kommer inte reflektionen bort helt.
 
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.