R rolflidvall skrev:
Om störningen kommer utifrån så måste det också gå att mäta den utomhus. Utomhusmätningar är alltid knepigt, med alla andra störningar från trafik etc. Mitt i natten på helgen brukar vara bäst. Om störningen är akustisk och kommer utifrån är det inte möjligt att den inte skulle gå att mäta utomhus om det för övrigt är dödstyst. Det kan inte vara så att störningen kommer utifrån och sedan "uppstår" endast inomhus. Akustikfirman du talat med har helt rätt, man måste ha identifierat ljudkällan för att kunna göra en relevant mätning. En certifierad mätning görs alltid i två steg, först med störningskällan på och därefter med störningskällan avstängd. Det är det enda sättet att kunna bedöma tillskottet från själva störningen. Mätningar av lågfrekventa bullerstörningar inomhus görs också alltid med en ovägd (utan filter) tersbandsmätning, vilket är jättebra:
[länk]
"Lågfrekvent buller enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd om buller inomhus
Om ett buller domineras av låga frekvenser behöver man ta särskild hänsyn till detta när risken för störningseffekter mäts och bedöms. Folkhälsomyndigheten har riktvärden för lågfrekvent buller i inomhusmiljön som omfattar ljudtrycksnivåer i olika tersband från 31,5 till 200 Hz. Av det allmänna rådet framgår att ljudtrycksnivåerna Leq mäts ekvivalent utan något filter. Anledningen är att exempelvis A-filter ger en kraftig dämpning av låga frekvenser, vilket innebär att A-vägd ljudnivå underskattar lågfrekventa ljuds störande inverkan"
Jag var ute i går kväll och tyckte mig höra ljudet på baksidan om jag inte inbillade mig. Mätte med mobilen och det som gav störst signal var omkring 50hz, ca 35db enligt mobilen. Den app jag hittade som mäter hz har inte möjlighet att ändra ngt filter så vet inte vilket filter den använder. Provade också en annan app och den pekar mest på 125hz.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Kan också nämna att det låter mest mellan 21-11.00 varje dygn, dvs högst ljudnivå.
Är det samma klockslag innan och efter omställning till sommartid? Tänker att det indikerar om det är något som är just tidsstyrt.
 
M Myckling skrev:
Är det samma klockslag innan och efter omställning till sommartid? Tänker att det indikerar om det är något som är just tidsstyrt.
svårt att koppla det med tid. De senaste 48 timmarna har det varit konstant. Låter som en tvättmaskin som centrifugerar hos grannen men låter lika även utan el påslaget.
 
Här i bygda, hade vi för typ 25 år sedan väldiga fluktureringar i spänningen, ungefär dessa tider.
Det var stålsmältverket typ 5 mil bort, som slukade mängder av energi, när det var billigast på dygnet.
Lite för klent nät.
Numer är det kraftigare.

Åter till 50 Hz brummande.
Säker har du nån kraftledning inom upp till 1 km ovan eller under mark.
Som numer belastas hårdare.

Ljud leds genom hård berggrund.


I dag kommer jag att höra ett annat oljud. Rättare sagt flera.
Från vindkraftverk. Hörs på flera km avstånd.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Lite långsökt, men, om det varit tyst förr, kan det inte bero på något upplag, bygge eller liknande, något som tillkommit som orsakar ljud pga vindpåverkan? Eller något som försvunnit?
Pratade med kommunen och enligt dem är det inget nytt bygge i närheten som pågår.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Avloppspump i avloppsnätet, tryckstegringspump i dricksvattennätet?
Har undersökt även det och inget nytt i området och man kan inte höra något från vattenledningen som kommer in i huset.
 
Nu när det blivit varmare ute, +13-17 grader är det helt tyst dagtid tills tempen sjunker. Detta stärker teorin om att det kommer utifrån och är kopplat till värmesystem. Antingen kommer det via luft eller mark. Hur ska man baserat på detta identifiera källan? De 3 närmsta LVP har vi provat stänga av utan resultat och det blir nog svårt att få övriga 10-15 hushållen i närheten att stänga av sina!
 
Uppdatering: Det var bara en slump. Ljudet påverkas inte av värme som jag trodde först. Det har nu pågått 6 dagar utan uppehåll och i högre och mer påträngande ton (buller). Hörs även mycket tydligt utanför huset även om man är en bit ifrån. Går inte att lokalisera. Jag själv tycker att det hörs otroligt mycket inomhus och är riktigt jobbigt. Men de grannar jag frågat har inte märkt något. Ibland tror jag att man inbillar sig men hör inte detta på andra platser. Och när det väl upphör en stund så blir det helt tyst och lugnt. Försöker maskera ljudet med musik när jag är hemma men otroligt jobbigt är det.
 
Går det att spela in ljudet?

Det har förekommit en del liknande trådar på forumet, en av dem gav ett bestående intryck just pga att det bifogades en inspelning med väldigt konstiga infraljudsfenomen.

https://www.byggahus.se/forum/threads/lagfrekvent-buller-i-huset-vad-ska-jag-goera.339124/

Ljudfilen finns att lyssna på länkat från några inlägg där, det var en besvärande upplevelse minns jag om man lyssnade på den via en fullregisteranläggning som klarar att återge extremt låga frekvenser.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Går det att spela in ljudet?

Det har förekommit en del liknande trådar på forumet, en av dem gav ett bestående intryck just pga att det bifogades en inspelning med väldigt konstiga infraljudsfenomen.


[länk]



Ljudfilen finns att lyssna på länkat från några inlägg där, det var en besvärande upplevelse minns jag om man lyssnade på den via en fullregisteranläggning som klarar att återge extremt låga frekvenser.

Ska testa spela in, har dock bara mobilen att spela in med.
 
Återkoppling i ärendet! Ljudet pågick i ca 1 år och kom utifrån, källa okänd. Kommunen var på plats men kunde inte identifiera ljudet. Det har sedan upphört!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Återkoppling i ärendet! Ljudet pågick i ca 1 år och kom utifrån, källa okänd. Kommunen var på plats men kunde inte identifiera ljudet. Det har sedan upphört!
Råkade bara snubbla över den här tråden och läste lite. Min fundering kan vara. Om det varit ett bygge inärheten som gått ner i berggrunden. Så kan det vara en pump för att hålla borta intrång av grundvatten. Och kan ha pausats vissa tider på dygnet när arbete pågår. Samt stå på 24/7 när ingen är på plats.
 
BluePaw Wolf BluePaw Wolf skrev:
Råkade bara snubbla över den här tråden och läste lite. Min fundering kan vara. Om det varit ett bygge inärheten som gått ner i berggrunden. Så kan det vara en pump för att hålla borta intrång av grundvatten. Och kan ha pausats vissa tider på dygnet när arbete pågår. Samt stå på 24/7 när ingen är på plats.
Kan stämma, de gräver tunnlar för förbifarten ca 3km från bostaden (fågelvägen). Bor nu i ett annat hus i området bredvid och ibland uppkommer samma ljud, så helt klart kommer det utifrån och inte från fastigheten. De bygger i olika etapper så mycket troligt att det var orsaken. Kan också vara stora fartyg som gått förbi dygnet runt då de har fraktat Sten/grus/material via vattnet för att avlasta bilvägarna.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Hej,

Har sett att det finns en del trådar om ämnet men chansar för att se om någon har ett bra tips!

Bor i radhuslänga, 6st hus i varje länga, alla sitter ihop med varandra. Generellt sett har man aldrig hört något från grannar vägg i vägg men för ett par veckor sedan började jag höra ett ljud som jag inte kan lokalisera.

Info om ljud: Påminner om svaga vibrationer/fläkt alt en motor på långt avstånd. Ljudet är relativt svagt och alla hör inte det. Men har man hört det så är det enkelt att identifiera.

Spridning: Ljudet hörs på båda våningsplanen (80kvm per plan). Hörs i alla rum i bostaden (6-rum).
Upplever att ljudnivån är i princip lika i alla rum, dvs inte direkt högre i något speciellt rum.
Pratat med närmsta grannarna var av den ena också hör detta medans den andra inte hör. Att den andra inte hör kan bero på att de inte identifierat ljudet eller att de inte har ljudet hos sig. Ljudet pågår 24-timmar per dygn, ibland kan man uppleva ett kort avbrott 5-15 minuter, ibland kan man uppleva variation i ljudstyrka.

Utredning: Har stängt av all el, både hos mig och båda grannarna. Ingen skillnad på ljudet, dvs det hörs fortfarande. Har lyssnat med örat på alla väggar,golv,tak men då hör man inget alls. Har lyssnat med Stetoskop på alla golv, väggar, tak. Inget speciellt hörs. Ingen av grannarna i vår länga har installerat något nytt som skulle kunna skapa ljudet. Alla har självdrag förutom 1 som har utsugsfläkt på taket vilket var en misstänkt kandidat, men det visar sig att den varit avstängd i 3 månader.
Har lyssnat i avloppet och ventilationsrören som finns men inget låter konstigt. Ljudet är tydligt som jag beskrivit ovan men det går inte att lokalisera källan. Hur ska man gå tillväga, finns något annat att prova så man slipper bli galen?
Uppmätt ljudnivå inomhus med mobil på natten är 25db generellt sett i alla rum, dvs mobilen kan nog omöjligt identifiera ljudet.

Utemiljö: Man hör inte ljudet utomhus. Omgivningen har fler radhuslängor och på dessa finns luftvärmepumpar men inte på våran länga. Baksida består av skog. Miljökontoret hänvisar till Akustiker då vi redan provat så mycket. Den firma jag pratade med menade på att de inte kan lokalisera källan eftersom det inte kommer från mitt hem samt att ljud stuttsar så går inte att göra en bra mätning för denna typ av ljud.

Just nu har jag slut på idéer, någon som kan ha något bra tips på vad man kan testa härnäst?

Avslutningvis några frågor för den kunnige,
* Kan ljud från omgivningen skapa ett brummande ljud inomhus, tänker då LVP från 10-20m avstånd?
* Hur kan man höra brummande/vibrerande ljud i alla rum men helt tyst när man lyssnar på väggar, golv, tak?

Tack på Förhand,
Låter som ett knepigt problem. När det gäller ljudstörningar inomhus så har ni berört det som man normalt gör, stänger av utrustning osv för att söka efter orsaken. Att ljudet skiftar i ett rum är normalt då ljudvågorna är högre i vissa punkter och lägre i andra. Är orsaken utifrån kan det vara ljud på flera kilometer som letar sig fram, vacuumpumpljud från ett bruk, krossljud, elfilter på kvv osv. Normalt börjar man med att mäta upp ljudet analysera nivåer och frekvenser, toner lågfrekvent ljud osv. Detta för att underlätta lokalisera vad som kan vara orsaken. Är det ljud utifrån är det i många fall inte lätt att upptäcka enstaka störande toner som letar sig in i hus då ljudet ute lätt maskeras av allt annant ljud. Ljud i ledningar, fjärrvärme, avlopp, värme, vatten brukar gå att identifiera och är det en bullerkälla inomhus brukar störningen vara högst närmast källan och avta längre bort. Man ska även komma ihåg att alla uppfattar ljud olika, ålder, skick på hörseln, man/ kvinna påverkar uppfattbarhetsgränsen för personen (unga och kvinnor hör generellt bättre :) ).
En utredning med riktig utrustning av en akustiker skulle jag rekomendera, kontakta miljökontoret som kanske kan hjälpa till att skapa ett ärende iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.