H HEM2121 skrev:
Har totalentreprenad och jag försökte också att få badkaret placerat vid fönstret men det är tvärstopp. Försäkringen gäller inte då. KA kommer inte att godkänna det vid en totalentreprenad. Vad du gör när KA har besiktat och gett klartecken för inflyttning är upp till dig men försäkringen gäller inte om det blir skador pga placeringen på badkaret. Mitt badrum är identiskt med ditt.
Men inga problem med bygglovet ?
Varför gäller det just bara vid en totalentreprenad?
 
H
R riderx skrev:
Men inga problem med bygglovet ?
Varför gäller det just bara vid en totalentreprenad?
Totalentreprenad så har du en totalförsäkring. Sen vet jag inte vad en KA säger vid olika entreprenadkontrakt..
Bygger själv med totalentreprenad. Bygglovet är ju marken och och byggytan, handikappanpassning.
Sen är det tekniskt byggråd, KA besiktigar allt. Skulle tro om ni skriver ett avtal om att badkaret ska vara vid fönstret och där byggföretaget friskriver sig för framtida skador som är orakade av badkarets placering så kanske det går.Det blir lätt fuktskador t.ex. på fönsterkarmarna. Prata med byggföretaget, KA och ditt försäkringsbolag.
Själv satte vi badkaret mot väggen mot trappan.
 
H HEM2121 skrev:
Totalentreprenad så har du en totalförsäkring. Sen vet jag inte vad en KA säger vid olika entreprenadkontrakt..
Bygger själv med totalentreprenad. Bygglovet är ju marken och och byggytan, handikappanpassning.
Sen är det tekniskt byggråd, KA besiktigar allt. Skulle tro om ni skriver ett avtal om att badkaret ska vara vid fönstret och där byggföretaget friskriver sig för framtida skador som är orakade av badkarets placering så kanske det går.Det blir lär fuktskador t.ex. på fönsterkarmarna. Prata med byggföretaget, KA och ditt försäkringsbolag.
Själv satte vi badkaret mot väggen mot trappan.
Byggföretaget har inte sagt någonting. De som har hjälpt med ritningarna. Men ska kolla upp det.
Gäller det bara för fönsterkarmarna kvittar det ju då jag inte är någon plaskare.
 
H
R riderx skrev:
Byggföretaget har inte sagt någonting. De som har hjälpt med ritningarna. Men ska kolla upp det.
Gäller det bara för fönsterkarmarna kvittar det ju då jag inte är någon plaskare.
För oss var det så klart nej så det var ingen idé att diskutera ens. Byggföretaget och de som ritar bryr sig nog inte de gör som de blir tillsagda. Om det inte är en erkänd arkitektfirma. Långt ifrån alla vet vad AMA är heller. Dvs Svensk Byggnorm. Kolla upp det noga för att slippa få en dyr överraskning sen. Badrummet måste ju göras om i sin helhet om badkarblandare och golvbrunnen till badkaret måste flyttas,golvet måste junickså lutas om osv.
 
  • Gilla
riderx
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
För oss var det så klart nej så det var ingen idé att diskutera ens. Byggföretaget och de som ritar bryr sig nog inte de gör som de blir tillsagda. Om det inte är en erkänd arkitektfirma. Långt ifrån alla vet vad AMA är heller. Dvs Svensk Byggnorm. Kolla upp det noga för att slippa få en dyr överraskning sen. Badrummet måste ju göras om i sin helhet om badkarblandare och golvbrunnen till badkaret måste flyttas,golvet måste junickså lutas om osv.
Det verkar ju dock inte helt ovanligt att man bygger så ?

Här har dom också fönster ovanför badkar.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-barkaro-vasteras-kommun-varbackegatan-11-17484296

Är det fler som har erfarenhet av att bygga nytt med fönster ovanför badkar ?
 
H HEM2121 skrev:
För oss var det så klart nej så det var ingen idé att diskutera ens. Byggföretaget och de som ritar bryr sig nog inte de gör som de blir tillsagda. Om det inte är en erkänd arkitektfirma. Långt ifrån alla vet vad AMA är heller. Dvs Svensk Byggnorm. Kolla upp det noga för att slippa få en dyr överraskning sen. Badrummet måste ju göras om i sin helhet om badkarblandare och golvbrunnen till badkaret måste flyttas,golvet måste junickså lutas om osv.
Ser ut som att du har rätt.
Verkar som att de nya reglerna börjar gälla från 2021.

https://www.mynewsdesk.com/se/gvk/p...2021-1-vad-aendras-foenster-i-vaatrum-3060515

8.10.1 Krav
• Fönster ska ej placeras i plats för bad eller dusch.
• Om fönster är placerad i våtzon 1 ska väggens tätskikt anslutas mot fönsterkarmarna.



https://www.gvk.se/media/2065/41-3-...-ny-2.png?width=488.14504881450495&height=500

Med hjälp av en skärmvägg borde jag kunna behålla fönstret dock. Men jag får nog skippa fönstret ovanför badkaret misstänker jag.

Överväger nu följande lösning.

Planritning av ett badrum med beteckningar för våtzoner och en potentiell skärmvägg för fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
H
R riderx skrev:
Ser ut som att du har rätt.
Verkar som att de nya reglerna börjar gälla från 2021.

[länk]

8.10.1 Krav
• Fönster ska ej placeras i plats för bad eller dusch.
• Om fönster är placerad i våtzon 1 ska väggens tätskikt anslutas mot fönsterkarmarna.


[länk]

Med hjälp av en skärmvägg borde jag kunna behålla fönstret dock. Men jag får nog skippa fönstret ovanför badkaret misstänker jag.

Överväger nu följande lösning.

[bild]
Vi ställde badkaret mot väggen mot trappan, då ser man ju fönstret och man ser ut når man badar. Duschar gör vi i badkaret. Det finns badkar med en platt del i badkaret om man känner för det annars går det ju bra att duscha i vilket badkar som helst. Vanlig dusch har vi på första våningen. Tips! Det finns många designade snygga badkar på bild, rekommenderar att provligga och titta fysikt på dem, många är bara snygga, små och obekväma.
Man får tänka till och tänka om så många gånger när man bygger hus men det är bra för man får verkligen tänka igenom allt och det gör ju att man hittar de bästa lösningarna!
 
Redigerat:
  • Gilla
riderx
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Vi ställde badkaret mot väggen mot trappan, då ser man ju fönstret och man ser ut når man badar. Duschar gör vi i badkaret. Det finns badkar med en platt del i badkaret om man känner för det annars går det ju bra att duscha i vilket badkar som helst. Vanlig dusch har vi på första våningen. Tips! Det finns många designade snygga badkar på bild, rekommenderar att provligga och titta fysikt på dem, många är bara snygga, små och obekväma.
Man får tänka till och tänka om så många gånger när man bygger hus men det är bra för man får verkligen tänka igenom allt och det gör ju att man hittar de bästa lösningarna!
Jag vill nog gärna slippa klättra i badkaret och ha en vanlig dusch.

Men är det liknade såhär du menar ?

Ritning av ett badrum med badkar och separat dusch intill sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…
BirgitS
Bör inte badrumsdörren ha gångjärnen på andra sidan?
Nu blir det ju väldigt trångt mellan dörren och trappräcket.
 
H
R riderx skrev:
Jag vill nog gärna slippa klättra i badkaret och ha en vanlig dusch.

Men är det liknade såhär du menar ?

[bild]
Ja, men kanske kan du placera duschen på den sidan som fönstret är? Den bortre Duschdörren så nära hörnet som mögligt.
 
H
BirgitS BirgitS skrev:
Bör inte badrumsdörren ha gångjärnen på andra sidan?
Nu blir det ju väldigt trångt mellan dörren och trappräcket.
Då får man ändra sovrumsdörren också.
 
BirgitS
H HEM2121 skrev:
Då får man ändra sovrumsdörren också.
Varför då?
Tycker snarare att nuvarande sovrumsdörr gör att man bör öppna badrumsdörren åt andra hållet för nu blir det ju väldigt snirkligt att ta sig från sovrum 3 och in i badrummet i och med att man måste runda badrumsdörren. Nu är det ju också en risk att någon som ska ut från badrummet öppnar dörren rakt på någon som samtidigt är på väg ut från sovrum 3.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
H
BirgitS BirgitS skrev:
Varför då?
Tycker snarare att nuvarande sovrumsdörr gör att man bör öppna badrumsdörren åt andra hållet för nu blir det ju väldigt snirkligt att ta sig från sovrum 3 och in i badrummet i och med att man måste runda badrumsdörren. Nu är det ju också en risk att någon som ska ut från badrummet öppnar dörren rakt på någon som samtidigt är på väg ut från sovrum 3.
Det jag tänker är att sovrumsdörren öppnas utåt istället för in i sovrummet. Gångjärnen sitter på samma sida som nu. Men dörröppningarna och hur man känner är rätt är ju en smaksak och där får man känna själv vad som känns rätt. Men det är värt att tänka på.
 
H
R riderx skrev:
Jag vill nog gärna slippa klättra i badkaret och ha en vanlig dusch.

Men är det liknade såhär du menar ?

[bild]
Så menár jag med placeringen på badkaret och badkarsblandare på mitten så du inte får den i ryggen när du badar. Repeterar. Duschen kan du ha på samma sida som fönstret om du har duschväggar, så långt ifrån fönstret som möjligt. Duschväggarna skyddar fönstret så du kan ha duschen på den sidan. Duschväggarna kan du ju vika år sidan när du inte duschar också.
 
H HEM2121 skrev:
Så menár jag med placeringen på badkaret och badkarsblandare på mitten så du inte får den i ryggen när du badar. Repeterar. Duschen kan du ha på samma sida som fönstret om du har duschväggar, så långt ifrån fönstret som möjligt. Duschväggarna skyddar fönstret så du kan ha duschen på den sidan. Duschväggarna kan du ju vika år sidan när du inte duschar också.
Det bara det att jag vill undvika duschväggar.

Jag har lite svårt att tolka bilderna bara. En meter utanför duschplatsen.
Det framgår dock inte hur stor duschplatsen kan vara ?

Tex, skulle den kunna vara 60 cm så att jag kan ha ett fönster 160 cm ifrån utan duschvägg ?

https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner/
Så här definierar GVK våtzon 1:

  • Väggytor vid duschplatser eller motsvarande och en meter utanför dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.