Att ha planeringen så man kliver ur badkaret i duschen är riktigt smart och något jag länge funderat på hur jag ska få in i min framtida badrumsrenovering. Blöta strumpor blir ett minne blott.Violina skrev:
Nackdelen är det skvätter rakt ut i badrummet när det inte finns någon vägg där.Centano skrev:
Jag vill undvika duschdörr som måste rengöras från kalk.
Då hade jag definitivt haft badkar och dusch som jag eller @Niklasberglund föreslog..R riderx skrev:
Vi har en likvärdig lösning (om man ser till dusch/badkarsplacering) som @Centano postade lite längre upp, fast med badkaret roterat så det står efter den vänstra väggen.
Vi har en svart "industriglasvägg" som skiljer dusch och badkar åt men ingen vägg eller draperi som stoppar skvätt/rinn osv ut i badrummet (mot där det står "BAD" på planritningen i nämnda inlägg)
Det funkar hur bra som helst utan skvättstopp! Bra fall (mitt fall kuvertskurna stora klinkersplattor så hela duschutrymmet har kanonfall mot centrum) och att man duschar utan att dansa 80talsdisco så stannar nästan allt vatten där det ska vara. Resten fixar golvvärmen
Vi har en svart "industriglasvägg" som skiljer dusch och badkar åt men ingen vägg eller draperi som stoppar skvätt/rinn osv ut i badrummet (mot där det står "BAD" på planritningen i nämnda inlägg)
Det funkar hur bra som helst utan skvättstopp! Bra fall (mitt fall kuvertskurna stora klinkersplattor så hela duschutrymmet har kanonfall mot centrum) och att man duschar utan att dansa 80talsdisco så stannar nästan allt vatten där det ska vara. Resten fixar golvvärmen
Det är ingen dum planlösning.N Niklasberglund skrev:Vi har en likvärdig lösning (om man ser till dusch/badkarsplacering) som @Centano postade lite längre upp, fast med badkaret roterat så det står efter den vänstra väggen.
Men jag tycker det såg trevligt ut med fönster över badkaret.
Fick inspiration på en bild jag hittade.
Ja, estetiskt så skulle jag välja att ha fönster vid badkaret alla dagar i veckan!
Men i ditt badrum skulle jag iaf överväga om inte vinsten av en flytt av badkar och därmed frigörande av yta i badrummet är större än fönster vid badkar.
Riktigt härlig inspobild, så jag förstår dina tankar.
Så helt enkelt väga yteffektivitet mot känsla
Men i ditt badrum skulle jag iaf överväga om inte vinsten av en flytt av badkar och därmed frigörande av yta i badrummet är större än fönster vid badkar.
Estetiskt går före för mig .N Niklasberglund skrev:Ja, estetiskt så skulle jag välja att ha fönster vid badkaret alla dagar i veckan!
Men det jag är orolig för att det ska kännas trångt med toaletten vid dörren.
Eller att det ser tråkigt ut med toaletten brevid badkar.