Violina Violina skrev:
Jag hade flyttat badkaret till där duschen är nu , fortfarande placerad med långsidan mot yttervägg, sen haft en dusch i det utrymmet där man nu "kliver ur" duschen och sedan haft gott om plats till handfat och wc där badkar/handfat är placerat nu
Att ha planeringen så man kliver ur badkaret i duschen är riktigt smart och något jag länge funderat på hur jag ska få in i min framtida badrumsrenovering. Blöta strumpor blir ett minne blott.

Okarlsson Okarlsson skrev:
Att ha planeringen så man kliver ur badkaret i duschen är riktigt smart och något jag länge funderat på hur jag ska få in i min framtida badrumsrenovering. Blöta strumpor blir ett minne blott.
?

Min tänkta planlösning var den i inlägget ovan ditt..

Violina Violina skrev:
@riderx hur lång är väggen mot trappan?
190 cm
Violina Violina skrev:
@riderx
Och de andra två, den nedåt i bild och den med fönstret?
345 cm och 228 cm

Centano Centano skrev:
Borde rimligtvis gå att få till ännu mer yteffektivt. Det ska inte in någon tvättmaskin eller liknande?, finns kanske på våning 1? Jag håller med om att badkaret bör undvikas stå under fönstret och går det att få bort duschplatsen från ytterväggen är det ju ett plus.
[bild]
Nackdelen är det skvätter rakt ut i badrummet när det inte finns någon vägg där.
Jag vill undvika duschdörr som måste rengöras från kalk.

R riderx skrev:
190 cm

345 cm och 228 cm
Då hade jag definitivt haft badkar och dusch som jag eller @Niklasberglund föreslog..

R riderx skrev:
Nackdelen är det skvätter rakt ut i badrummet när det inte finns någon vägg där.
Jag vill undvika duschdörr som måste rengöras från kalk.
Draperi?

Violina Violina skrev:
Draperi?
Jag tycker inte att det är snyggt med drapperi i ett modernt badrum.

R riderx skrev:
Jag tycker inte att det är snyggt med drapperi i ett modernt badrum.
Frågan är ju hur snyggt/bra du tycker det blir att bo i ett hus med ett badrum med en möblering som är helt off?

Violina Violina skrev:
Frågan är ju hur snyggt/bra du tycker det blir att bo i ett hus med ett badrum med en möblering som är helt off?
Vad är det som är off ? Placeringen av badkaret ?

Vi har en likvärdig lösning (om man ser till dusch/badkarsplacering) som @Centano postade lite längre upp, fast med badkaret roterat så det står efter den vänstra väggen.

Vi har en svart "industriglasvägg" som skiljer dusch och badkar åt men ingen vägg eller draperi som stoppar skvätt/rinn osv ut i badrummet (mot där det står "BAD" på planritningen i nämnda inlägg)

Det funkar hur bra som helst utan skvättstopp! Bra fall (mitt fall kuvertskurna stora klinkersplattor så hela duschutrymmet har kanonfall mot centrum) och att man duschar utan att dansa 80talsdisco så stannar nästan allt vatten där det ska vara. Resten fixar golvvärmen ;)

N Niklasberglund skrev:
Vi har en likvärdig lösning (om man ser till dusch/badkarsplacering) som @Centano postade lite längre upp, fast med badkaret roterat så det står efter den vänstra väggen.

Vi har en svart "industriglasvägg" som skiljer dusch och badkar åt men ingen vägg eller draperi som stoppar skvätt/rinn osv ut i badrummet (mot där det står "BAD" på planritningen i nämnda inlägg)

Det funkar hur bra som helst utan skvättstopp! Bra fall (mitt fall kuvertskurna stora klinkersplattor så hela duschutrymmet har kanonfall mot centrum) och att man duschar utan att dansa 80talsdisco så stannar nästan allt vatten där det ska vara. Resten fixar golvvärmen ;)
Det är ingen dum planlösning.

Men jag tycker det såg trevligt ut med fönster över badkaret.
Fick inspiration på en bild jag hittade.

• Modernt badrum med fristående badkar och stort fönster med utsikt över snöig natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JLyck och 1 till
  • Laddar…
Ja, estetiskt så skulle jag välja att ha fönster vid badkaret alla dagar i veckan!

Men i ditt badrum skulle jag iaf överväga om inte vinsten av en flytt av badkar och därmed frigörande av yta i badrummet är större än fönster vid badkar.

Riktigt härlig inspobild, så jag förstår dina tankar.
Så helt enkelt väga yteffektivitet mot känsla :p

N Niklasberglund skrev:
Ja, estetiskt så skulle jag välja att ha fönster vid badkaret alla dagar i veckan!

Men i ditt badrum skulle jag iaf överväga om inte vinsten av en flytt av badkar och därmed frigörande av yta i badrummet är större än fönster vid badkar.

Riktigt härlig inspobild, så jag förstår dina tankar.
Så helt enkelt väga yteffektivitet mot känsla :p
Estetiskt går före för mig .
Men det jag är orolig för att det ska kännas trångt med toaletten vid dörren.
Eller att det ser tråkigt ut med toaletten brevid badkar.

Centano Centano skrev:
Jag hade också bytt plats på handfatet och toaletten.
[bild]
Jag tror jag kör på det här förslaget ändå.

R riderx skrev:
Vad är det som är off ? Placeringen av badkaret ?
När man kommer in i ett badrum som är 7 kvm stort och "snubblar" över handfat/wc..

Sen så himla mycket döyta i resten av rummet..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.