Hej!

Jag bygger ett runt bord i ask. Stavarna är 60mm breda och 40mm tjocka. De är limmade med Bostik wood adhesive 700. Fogarna har legat i press under minst en timme, sedan har skivan legat klar i tre veckor i rumstemperatur. Jag sågade först bort överskottet med sticksåg. Sen har jag fräst ut cirkeln med ett nytt 18mm stål som endast avverkar 4mm djupt per gång. Sen tog jag hela stålets längd och avverkade 1mm. Allt gick strålande tills jag började köra mot fibrerna, det small till och den sista ribban längst ut flög iväg. Den lossnade i limfogen! Jag är lite orolig över att jag behöver kassera hela skivan om limfogen ger upp så lätt! Några erfarenheter kring detta? Tacksam för spekulationer. Runt träbord under tillverkning, synliga limmade stavfogar och bearbetad kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En överhandsfräs används för att forma en rund bordsskiva av ask, vid sidan en dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rund askskiva under bearbetning med synlig spricka där limfogen släppt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har ingen erfarenhet av just det limmet du nämner, men det verkar vara ett helt vanligt PVA lim för inomhusbruk så jag tvivlar på att det är limmet det är fel på.

Det du upplevt skall inte hända så det måste bero på en dålig limfog. Vad det beror på kan man ju bara spekulera om. För lite lim, dålig passform mellan anläggningsytorna, för litet presstryck?

Ser ut att vara snyggt och tight jobb i övrigt så väldigt svårt att veta vad det kan bero på?
 
Kontrollera först att det verkligen är fogen som tackar för kaffet. Det är sällan fallet. Du kan säkert limma igen och komplettera med pluggar, i brist på annat.
 
H Herr Kalle skrev:
Kontrollera först att det verkligen är fogen som tackar för kaffet. Det är sällan fallet. Du kan säkert limma igen och komplettera med pluggar, i brist på annat.
Det är fogen som släppt. det lät som att man drar bort silvertejp jäkligt fort. Kollade även med Bostik teknisk support, limmet var inte för gammalt. Men bra tipps med plugg. Får göra rent ytorna och köra in ett par domino.
 
Och stålet har inte huggit fast av nån anledning? Vad är det för märke man ser bredvid delningen så att säga? Ser ju nästan ut som stålet gått in djupare och huggit fast......
 
S Stefan1972 skrev:
Och stålet har inte huggit fast av nån anledning? Vad är det för märke man ser bredvid delningen så att säga? Ser ju nästan ut som stålet gått in djupare och huggit fast......
Det är väl att han slutade fräsa den sista mm just där.

Men även om frässtålet hugger riktigt illa så ska det inte släppa igenom hela limfogen på det där sättet. Att slå ur en rejäl flisa är ju en sak, men inte att hela fogen släpper, då är något fel.
 
S Stefan1972 skrev:
Och stålet har inte huggit fast av nån anledning? Vad är det för märke man ser bredvid delningen så att säga? Ser ju nästan ut som stålet gått in djupare och huggit fast......
Jo, stålet högg fast. Men det jag tycker är konstigt att limfogen gav med sig. Limytan är 40*60*640mm.
 
V vectrex skrev:
Det är väl att han slutade fräsa den sista mm just där.

Men även om frässtålet hugger riktigt illa så ska det inte släppa igenom hela limfogen på det där sättet. Att slå ur en rejäl flisa är ju en sak, men inte att hela fogen släpper, då är något fel.
Jag håller med dig stefan, en kraftig flisa hade jag haft bättre förståelse för. Misstänker att limmet kanske suttit under tryck för kort tid eller att det är för trögflytande för just asken. Tänkte limma dit en ny ribba med Titebond ll som är tunnare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
jag menade ju mest om stålet skar in av nån annan anledning och så råkade fogen vara exakt där. Det ska ju såklart inte lossna men man vet ju aldrig om stålet hugger rejält. Det ser ju ändå ut som det gått in mer än det borde just där. Annars borde väl ytan ligga i nivå med det andra och hugget inte synas?
 
  • Gilla
FinaSnickarn
  • Laddar…
F FinaSnickarn skrev:
Fogarna har legat i press under minst en timme
Jag har ingen aning om detta kan vara lite kort tid men jag brukar nog behålla pressen betydligt längre än så. Mest för att "det känns rätt". Sen spelar temperatur och luftfuktighet rätt stor roll för torktiden så är det lite kyligt och "rått" ska man nog ta i med torktid jämfört med vad anvisningarna säger.
 
  • Gilla
FinaSnickarn
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har ingen aning om detta kan vara lite kort tid men jag brukar nog behålla pressen betydligt längre än så. Mest för att "det känns rätt". Sen spelar temperatur och luftfuktighet rätt stor roll för torktiden så är det lite kyligt och "rått" ska man nog ta i med torktid jämfört med vad anvisningarna säger.
Jag använder vanligt Casco vitlim och låter fogen ligga i press över natten, "bara för att". Presstiden är väl ca 10 minuter annars. Gissar att ovan Bostik har liknande presstider?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag har limmat många liknande skivor och låter det sällan sitta ens 1 timme i press. Jag skickar ofta igenom en liknande skiva genom planhyveln efter drygt 1 timme. Har aldrig varit med om problem. Men jag har 20 grader där jag jobbar så är det nära 0:an så blir det ju såklart en helt annan sak.
 
S Stefan1972 skrev:
jag menade ju mest om stålet skar in av nån annan anledning och så råkade fogen vara exakt där. Det ska ju såklart inte lossna men man vet ju aldrig om stålet hugger rejält. Det ser ju ändå ut som det gått in mer än det borde just där. Annars borde väl ytan ligga i nivå med det andra och hugget inte synas?
En limfog är i normala fall starkare än träet. Så spelar ingen roll hur mycket eller vad som hugger fast, träet spricker innan fogen gör det, om det nu är en korrekt limfog vill säga.
 
  • Gilla
laseryxa
  • Laddar…
Ni tror inte att det var biten som lossnade först och trasslade in sig i stålet som då gjorde ett litet skutt.
Likt hönan och ägget.

Limma tillbaka biten och låt bordet bli 1 cm mindre.

Protte
 
Vad hade du för temperatur i rummet när du limmade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.