Visst får du hålla koll på kabeln om du vill, MEN servskabeln äger nätägaren och den får du inte göra något med för då kan du hamna i onåd hos nätägaren. Den "kabel du får mixtra med är den som sitter efter elmätaren för den är din.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vet inte, men antar att den inte är gjord på rätt sätt även om den fungerat länge.
Kabeln skarvades i marken med en gammal dosa för kulo som de hade plockat ur plintarna ur.
På 80-talet grävdes den troligen upp och man förbättrade isoleringen. Det var vit eltejp till förbannelse, klätt med 5-6 lager byggplast och ytterligare ett par rullar svart eltejp runt dom, och sedan en lösa plast runt det hela.

Inkommande kabel gick av när han skruvade loss allting och en av ledarna in till förrådet hade redan gått av, en av faserna var strömlösa.

Den nya skarven består av krympta kopplingar och inkapslad i krympslang.
 
  • Gilla
Collie och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
G gaidin skrev:
Kabeln skarvades i marken med en gammal dosa för kulo som de hade plockat ur plintarna ur.
På 80-talet grävdes den troligen upp och man förbättrade isoleringen. Det var vit eltejp till förbannelse, klätt med 5-6 lager byggplast och ytterligare ett par rullar svart eltejp runt dom, och sedan en lösa plast runt det hela.

Inkommande kabel gick av när han skruvade loss allting och en av ledarna in till förrådet hade redan gått av, en av faserna var strömlösa.

Den nya skarven består av krympta kopplingar och inkapslad i krympslang.
Såg inte kulodosor i @El-Löken66 uttömmande svar med täta skarvar:rofl:
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Såg inte kulodosor i @e

Såg inte kulodosor i @El-Löken66 uttömmande svar med täta skarvar:rofl:
Nä, jag skulle nog inte säga att kulodosan var det som gjorde det hela tätt, snarare en 1cm tjockt lager med eltejp från 80-talet :D
 
Jonas Persson
G gaidin skrev:
Nä, jag skulle nog inte säga att kulodosan var det som gjorde det hela tätt, snarare en 1cm tjockt lager med eltejp från 80-talet :D
...eller eltejp... Du, jag tror det var en hempulare i farten när det begav sig;)
 
Det var i alla fall inte nätägarens personal, om det nu var serviskabeln dom lagade. Men en hempulare låter ju inte otroligt, men att få plats med skarven i en Kulodosa är ju i sig är ju en bravad att lyfta på hatten för.
Ps
En tejpskarv som är rätt utförd och med rätt sort av tejp är en helt godkänd metod som håller myyyycket länge, men som vanligt är det inte nått som en "oinvigd" kanske skulle klara utan att avslöja sina brister i konsten.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
...eller eltejp... Du, jag tror det var en hempulare i farten när det begav sig;)
Ja, absolut! Det skulle vara kul att få historien klar men det är nog svårt nu.

Min salige far tog över huset runt 1984 och byggde ut. Det ser ut som att eltejpen och plasten kommer från den tiden, i alla fall inte 60-tal men kopplingen fanns nog innan farsan tog över.

Han har dessutom exploaterat kopplingen och dragit in en 3-fashandske in i huset från förrådet så man kunde plocka ut lite hushållsström om man ville. :)
 
  • Gilla
  • Wow
BerraBo och 1 till
  • Laddar…
T
Jag kanske har postat den här förut, men nu åkte den iallafall ut. Klädkammarbelysning, dito eluttag, vindsbelysning, vindsventilation och en extra jordfelsbrytare till badrummet i en smidig allt-i-ett-lösning.

(Kompletterad med saknade kardeler i torix , avklippta lösliggande strömförande kablar i dosa samt en extra avstickare på en tändtråd vars andra ände inte gick att lokalisera.)

Gissar på en kombination av originalinstallation, icke-auktoriserad hantverkare och hemmapulare.

Elektrisk installation på vägg med jordfelsbrytare, slarvigt kopplade kablar och ett uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Asbesträdd och 12 till
  • Laddar…
Jordfelsbrytare? Bra grejer!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T
M -MH- skrev:
Jordfelsbrytare? Bra grejer!
Klart man måste ha en jordfelsbrytare när man ventilerar en hel kallvind med en paxfläkt i mitten :)
 
A
T tanaris skrev:
Klart man måste ha en jordfelsbrytare när man ventilerar en hel kallvind med en paxfläkt i mitten :)
Räcker det inte med att öppna vindsluckan? Det är så vi gör vi lantisar. Ingen onödig elförbrukning.
 
Mikael_L
T tanaris skrev:
Jag kanske har postat den här förut, men nu åkte den iallafall ut. Klädkammarbelysning, dito eluttag, vindsbelysning, vindsventilation och en extra jordfelsbrytare till badrummet i en smidig allt-i-ett-lösning.

(Kompletterad med saknade kardeler i torix , avklippta lösliggande strömförande kablar i dosa samt en extra avstickare på en tändtråd vars andra ände inte gick att lokalisera.)

Gissar på en kombination av originalinstallation, icke-auktoriserad hantverkare och hemmapulare.

[bild]
Men en Hager i alla fall. Det var nog en elfirma, ingen hempulare då.
Annars hade det varit en Biltema eller Gelia/Gacia typ ...
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men en Hager i alla fall. Det var nog en elfirma, ingen hempulare då.
Annars hade det varit en Biltema eller Gelia/Gacia typ ...
En äldre person hade köpt en Hager, de går oftast inte till Jula/Biltema för sådant utan köper märkesvaror. Åtminstone i min bekantskapskrets.
 
  • Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
T
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men en Hager i alla fall. Det var nog en elfirma, ingen hempulare då.
Annars hade det varit en Biltema eller Gelia/Gacia typ ...
Ja, den har nog suttit där ett tag. Lampsladdarna är ju uppenbart hemmapul iallafall.
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
När min granne skulle dränera om sitt hur råkade man gräva av kabeln. Tog ca två veckor innan man hade fixat felet och så blev det två veckor med lösa kablar mellan husen.
Nu ett år senare tappade jagen av faserna. Ringde på hos grannarna som testade om alla plattorna på spisen fungerade och då visade det sig att det var ytterligare tre hus som tappat en av faserna. Blev ytterligare några veckors arbete trotts att jag påpekade att man ett år tidigare grävt av kabeln. Självklart blev det flera provisoriska kablar kors och tvärs mellan husen. Efter en tids felsökning kom man fram till att det var skarvenman gjort ett år tidigare som brunnit av. Troligtvis beroende på överbelastning. Alla husen har visst 30 ampers säkringar på alla faser. Tveksamt om fyra hus belastade kabeln med 120 amper på ena fasen och det vid 20,00 tiden på kvällen.
Funderar på vad det var för stolpskott som först lagade kabeln som bara höll i ett år.
 
  • Gilla
Urban R
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.