Hej, jag håller på att fundera på planlösningen i badrummet.
skulle ni ha toalett närmast dörren eller närmast badkaret ?



Ritning av badrumsplanlösning med dusch, badkar, toalett och tvättställ, samt angränsande sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det nyproduktion? Ser lite trångt ut vid dörren, klarar det tillgängligheten?

Edit: Såg att det kanske är på våning 2?
 
Jag skulle bytt plats på handfat och toalett.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Är det nyproduktion? Ser lite trångt ut vid dörren, klarar det tillgängligheten?
Ja, det är nyproduktion. Väggen vid dörren är 140 cm. Det är på övervåningen så inget krav på tillgänglighet tror jag.
Toaletten blir vägghängd. Blir det för trångt?
 
A andthe skrev:
Jag skulle bytt plats på handfat och toalett.
Vill man se toaletten från badkaret då ?
 
Jag hade också bytt plats på handfatet och toaletten.
Ritning av ett badrum med toalett och handfat, intill ett sovrum, markerat med ytmått och dörröppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Jag hade också bytt plats på handfatet och toaletten.
[bild]
Mmm, kanske får göra så...
 
Vad blir det för yttervägg?
 
Jag hade flyttat badkaret till där duschen är nu , fortfarande placerad med långsidan mot yttervägg, sen haft en dusch i det utrymmet där man nu "kliver ur" duschen och sedan haft gott om plats till handfat och wc där badkar/handfat är placerat nu
 
  • Gilla
Okarlsson och 2 till
  • Laddar…
En idé skulle vara att sätt badkaret längs med trappväggen och roterat duschen 90 grader så att den utgår från väggen till vänster i bild.

Skulle skapa mera rymd i rummet tror jag och friare placering av toa/handfat

Sätta en snygg skiljevägg mellan dusch och badkar bara.

*Edit
@Violina tänkte lite liknande tankar som mig (fast spegelvänt) medan jag skrev detta,
 
  • Gilla
Huddingebo och 3 till
  • Laddar…
N Niklasberglund skrev:
En idé skulle vara att sätt badkaret längs med trappväggen och roterat duschen 90 grader så att den utgår från väggen till vänster i bild.

Skulle skapa mera rymd i rummet tror jag och friare placering av toa/handfat

Sätta en snygg skiljevägg mellan dusch och badkar bara.
Ja, den är också bra :)
 
  • Gilla
Niklasberglund
  • Laddar…
N Niklasberglund skrev:
En idé skulle vara att sätt badkaret längs med trappväggen och roterat duschen 90 grader så att den utgår från väggen till vänster i bild.

Skulle skapa mera rymd i rummet tror jag och friare placering av toa/handfat

Sätta en snygg skiljevägg mellan dusch och badkar bara.

*Edit
@Violina tänkte lite liknande tankar som mig (fast spegelvänt) medan jag skrev detta,
Är ju typ "samma" planlösning, i vilket fall som helst milsvida bättre än nuvarande :D
 
  • Gilla
Niklasberglund
  • Laddar…
@riderx hur lång är väggen mot trappan?

Och de andra två, den nedåt i bild och den med fönstret?

Svårt med planlösningar utan mått!!!
 
Violina Violina skrev:
Är ju typ "samma" planlösning, i vilket fall som helst milsvida bättre än nuvarande :D
Jepp och man slipper "riskerna" med ett badkar i närheten av ett fönster.
Har man barn så vet man att vattnet sällan enbart är i badkaret och ett fönster/karm/foder/smyg är betydligt känsligare än en "slät" vägg med rätt tätskikt under

Utöver att den nuvarande planlösning troligen leder till rördragningen i yttervägg till badkarsblandaren, vilket inte alltid är önskvärt.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Borde rimligtvis gå att få till ännu mer yteffektivt. Det ska inte in någon tvättmaskin eller liknande?, finns kanske på våning 1? Jag håller med om att badkaret bör undvikas stå under fönstret och går det att få bort duschplatsen från ytterväggen är det ju ett plus.
Ritning av badrum intill sovrum, badkar under fönster, dusch i hörn, diskussion om utrymmeseffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.