nanowire nanowire skrev:
Skruvguidens bussningar är ungefär 5 mm men antar att förborret borde vara 3,5-4 mm och då blir det troligen sneda hål samt att bussningen äts upp
Jag har aldrig använt "guider" eller dold trallskruvning så jag kan vara ute och cykla men det går inte att använda guiden för att markera med en pryl och sedan borra "på fri hand" utan guiden?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig använt "guider" eller dold trallskruvning så jag kan vara ute och cykla men det går inte att använda guiden för att markera med en pryl och sedan borra "på fri hand" utan guiden?
Jo, det är kanske enklast. Bara använda guiden för att markera och sedan borra och skruva på fri hand. Det skulle spara på guiden iaf.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tror du har misstolkat vad det betyder när respektiven vill att man ska se på "tv" ;) Jag tror det finns ett modernt uttryck som innehåller en viss streamingtjänst för det här.
ngn vill ha Netflix and chill och den andra börjar stöka ner med täljkniven..........
 
nanowire nanowire skrev:
Tack, det ska jag definitivt göra. Men vet inte hur jag ska göra det bra. Skruvguidens bussningar är ungefär 5 mm men antar att förborret borde vara 3,5-4 mm och då blir det troligen sneda hål samt att bussningen äts upp :thinking:
Vad använde du för storlek på skruv och borr?
Ett alternativ är att förborra och pluggförsänka. Skruva på vanligt sätt och sen plugga hålen. Så här såg det ut när jag gjorde det med cumaru senast.

https://www.byggahus.se/forum/threads/borrfoersaenkare.233486/#post-1983960
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag tror du har misstolkat vad det betyder när respektiven vill att man ska se på "tv" ;) Jag tror det finns ett modernt uttryck som innehåller en viss streamingtjänst för det här.
Nej då..hon kör ngn slags träningsprogram under tiden hon ser...jäkla massa armhävningar och grejer. Jag blir trött bara jag ser det..
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ett alternativ är att förborra och pluggförsänka. Skruva på vanligt sätt och sen plugga hålen. Så här såg det ut när jag gjorde det med cumaru senast.
[bild]
Ser jättefint ut. Men hur gör du den dagen som det är dags att byta trall, för även Cumaru har väl en "begränsad" livslängd? Får man bryta upp det då eftersom skruven inte är tillgänglig eller hur gör man då?
 
U
R roli skrev:
Ser jättefint ut. Men hur gör du den dagen som det är dags att byta trall, för även Cumaru har väl en "begränsad" livslängd? Får man bryta upp det då eftersom skruven inte är tillgänglig eller hur gör man då?
kanske mejsla eller borra bort pluggen?
 
R roli skrev:
Får man bryta upp det då eftersom skruven inte är tillgänglig eller hur gör man då?
Går väl att borra bort pluggen även om det blir ett rejält merjobb.
 
AXS
nanowire nanowire skrev:
Jo, det är kanske enklast. Bara använda guiden för att markera och sedan borra och skruva på fri hand. Det skulle spara på guiden iaf.
Kan du inte kolla om det går att modifiera en kreg-fixtur, tror de kallas pocket holes. De borrarna är med två olika diametrar.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Går väl att borra bort pluggen även om det blir ett rejält merjobb.
För det första så är cumarutrallen fortfarande i väldigt bra skick så det är inte läge att byta ut den än. :D

Sen, för att ta bort pluggarna så är det "bara" att borra i pluggarna och mejsla bort dem med en pryl eller spik. Jag tror inte det är någon jätteissue faktiskt, den dagen den sorgen.
 
Cheesen
skoge skoge skrev:
[bild]

skyddsjakt idag
Vad jagar du? Covidrestriktionsbrytare?
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Vad jagar du? Covidrestriktionsbrytare?
kanadagäss

covidrestriktionsbrytare skapar jobb åt uppdragsgivaren
 
Redigerat:
  • Haha
mattiasp
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Sen, för att ta bort pluggarna så är det "bara" att borra i pluggarna och mejsla bort dem med en pryl eller spik.
Det är enklare än så. Borra ett hål mitt i pluggen. 2,5-3mm blir bra. Sedan drar du i en 4mm skruv i hålet du just borrat. Pluggen kommer upp när man når skruven/niten/spiken under.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Skrapat den sista fönsterkarmen i huset färdigt. Nu återstår bara lite slipning och så tre lager Ottosson vetegrå…
Skrapad fönsterkarm redo för slipning, med verktyg på fönsterbrädan och utsikt över en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Vaddå trång verkstad?
Jag kan klyva hur långa brädor som helst!
En lång bräda sticker ut från en verkstad med öppna dörrar, omgiven av verktyg och maskiner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Lintto1 och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.