Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja den är nödvändig men klarar man sig utan utkastare på vintern så kan man såklart lösa det enligt gamla skolan. Tyvärr har verkligheten visat att vi människor lätt glömmer och försäkringsbolag vägrar betala :)

2 knep för att den ska sluta pissa ner dig.
1. Öppna kranen snabbt, vid ett halvläge kan det rinna ut genom dränering.

2. Vrid inte av kranen med tryck i slangen utan låt vattenslangen eller vad det nu är vara öppen i andra änden då droppar det vara några enstaka droppar när du stänger.
Ah, är den alltså bara för att den inte ska frysa sönder när slangen är påkopplad och kranen öppen? Så ingen risk annars? Isåfall ska jag nog byta fanskapet.
 
Rickard.
S segv skrev:
Ah, är den alltså bara för att den inte ska frysa sönder när slangen är påkopplad och kranen öppen? Så ingen risk annars? Isåfall ska jag nog byta fanskapet.
Nej helt fel. Hela ventilen fryser sönder och det blir vattenskada i väggen. Gamla skolan är att ha separata avstängare på insidan av väggen och dränera manuellt på hösten.
 
S segv skrev:
Ah, är den alltså bara för att den inte ska frysa sönder när slangen är påkopplad och kranen öppen? Så ingen risk annars? Isåfall ska jag nog byta fanskapet.
NIX, så fort det är stillastående vatten i kranen och det blir minusgrader så att vatten fryser så är risken stor att kranen fryser sönder, när isen i kranen sedan tinar så riskerar det att läcka inne i väggen.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nej helt fel. Hela ventilen fryser sönder och det blir vattenskada i väggen. Gamla skolan är att ha separata avstängare på insidan av väggen och dränera manuellt på hösten.
Ok. Då kör jag vidare på min nödlösning att på sommaren installera en kran efter utkastaren och då ha utkastaren öppen. Då blir jag iaf bara förbannad i början och slutet på säsongen när jag måste köra med bara utkastaren.
 
Rickard.
S segv skrev:
Ok. Då kör jag vidare på min nödlösning att på sommaren installera en kran efter utkastaren och då ha utkastaren öppen. Då blir jag iaf bara förbannad i början och slutet på säsongen när jag måste köra med bara utkastaren.
Låter väldigt överarbetat och potentiellt riskabelt beroende på hur du kopplar in den andra kranen men jag är ingen moralpolis (försöker i alla fall inte vara) så you do you ;)
 
Om du monterar en backventil direkt på utloppet så är det ungefär samma sak som att du har din extraventil men säkrare mot glömska, å har du din extraventil påkopplad med en bit slang så minskar även läckagerisken under driftsäsongen.
 
Krilleman
Observera även regeln i nya säkervatten att VUK skall ha funktion för dränage även fast slang är monterad. Så är det men det.

Vilket då innebär att FMM KV/VV inte längre är godkänd för montage enligt säkervatten.

Slanganslutning på en frysskadesäker vattenutkastare med dräneringsfunktion, som motsvarar nya säkervattenregler.

vattenutkastare-fm-mattsson-med-tva-kranar__2ffe2d40-3cb8-41a0-92ab-4bde60624abd.jpg
 
Tack för den informationen, är just i startgroparna för att installera en sån
 
Krilleman
Jag har dubbla av den sorten på mitt hus och jag skulle nog inte tveka många sekunder på att göra avsteg för att montera flera på hus i framtida ägo.

Dom är helt underbara, har man barn så monterar man även en blandningsventil på VV så är det lite trevligare med vattenlek, och även säkrare!
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Säkervatten är ju trots allt fortfarande helt frivilligt för dom allra flesta Försäkringsbolag osv.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har dubbla av den sorten på mitt hus och jag skulle nog inte tveka många sekunder på att göra avsteg för att montera flera på hus i framtida ägo.

Dom är helt underbara, har man barn så monterar man även en blandningsventil på VV så är det lite trevligare med vattenlek, och även säkrare!
Har du tips på blandningsventil för detta?
 
K
Jag har också sådana VV-KV på mitt hus, tycker att de är fantastiska. Men är det inte en fördel att ha väldigt varmt vatten ibland? Vad sätter du blandningsventilen krilleman?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Observera även regeln i nya säkervatten att VUK skall ha funktion för dränage även fast slang är monterad. Så är det men det.

Vilket då innebär att FMM KV/VV inte längre är godkänd för montage enligt säkervatten.

[bild]

[bild]

Är säkert nice tills man upptäcker att ens mindre kopior av sig själv lämnat den igång med varmvatten över natten.

Då får man kanske ett kort och blommor från värmeverket.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Är säkert nice tills man upptäcker att ens mindre kopior av sig själv lämnat den igång med varmvatten över natten.

Då får man kanske ett kort och blommor från värmeverket.
Du får väl hålla koll på dina telningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.