Maskintok skrev:
Men etanol mm är väl mest vattenånga... :thinking:
Det är ju inte fossilt bunden kol i den koldioxid växter släpper ut..
För att det skall vara en miljövinst, d v s att träden skall hjälpa till att ta upp den koldioxid vi släppt ut fossilt, behöver ju kolet återgå till att bli fossilt. Om man eldar upp den som ved, etanol eller metanol så återgår kolet i fprm av koldioxid i atmosfären. Även när trädet ligger och ruttna återgår mycket till atmosfären.

När man gör etanol så är det väl i jäsningsprocessen som koldioxiden frigörs.

Bara en reflektion, lite OT
 
A
G gaidin skrev:
För att det skall vara en miljövinst, d v s att träden skall hjälpa till att ta upp den koldioxid vi släppt ut fossilt, behöver ju kolet återgå till att bli fossilt. Om man eldar upp den som ved, etanol eller metanol så återgår kolet i fprm av koldioxid i atmosfären. Även när trädet ligger och ruttna återgår mycket till atmosfären.

När man gör etanol så är det väl i jäsningsprocessen som koldioxiden frigörs.

Bara en reflektion, lite OT
om detta tvistar de lärda... orkade knappt läsa hälften när jag googlade...

fast etanolens koldioxid ingår ju i ett kretslopp.. det gör inte det man gräver upp ur marken.. Så jorden bör bli gladare om man tankar sprit både här och där... Sedan låter träden i tätorter vara.. Och sköter den svenska skogen..
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Har inte läst hela tråden, men lite fascinerande att det framhållits ett par hundra gånger minst att det minsann inte finns någon laglig rätt att tvinga vem som helst att ta bort träd.

Förutom någon diskussion om extremfall (fara för liv är ju uppenbart om något jätteträd håller på tippa över grannens hus typ), finns det NÅGON som påstått detta??

Det finns ingen laglig skyldighet att ställa sig upp om det kliver på en gammal dam på bussen — men många tycker det är hyggligt ändå.

Om det inte är ett kärt träd, tycker jag att man gott kan ställa upp och ta bort det. Andra tycker annorlunda. Många verkar inte ens kunna tänka tanken utan att börja gorma om att det minsann inte finns någon skyldighet att göra det! Intressant!
Minns jag rätt skrev jag att om det är farligt så ska det bort.
Om inte så ska grannen mest bara vara tyst och sköta sin egna tomt ;)
Jag är inte kär i mina träd. Jag tar bort träd och växtlighet som skadar. Men att ta bort ett träd för att grannen vill det gör jag inte. De får betala hur mycket de vill.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Skall vi framgångsrikt binda koldioxid med träd i krävs det att koldioxiden hålls bunden så länge som möjligt. Detta innebär att träden får växa länge för så länge de lever är koldioxiden bunden. Detta innebär att man försöker hålla största möjliga trävolym per hektar. Detta innebär också att innan träden dör och ruttnar hugger man ned dem och sågar byggnadsvirke av dem och bygger hållbara hus med mycket trä i till exempel massivträ eller timmerhus som håller mer än halva kolmängden bunden i 100-300 år till. Då kan man hålla kolet bundet i 200 år i skogen och sedan 300 år i huset och det blir 500 år som det är borta ur kretsloppet innan huset har tjänat ut och blir ved och koldioxiden frigörs.

En massavedsåker med turbotall håller väldigt litet koldioxid bunden eftersom all koldioxid är ute i luften igen på några årtionden. Att den binder mycket koldioxid i året saknar betydelse när den kommer ut igen nästan omedelbart.
 
  • Gilla
gaidin och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Unga växande träd jobbar stenhårt för klimatet - LRF
[länk]

suttit och läst en viss herre på SLU skriva om detta.

Kolförråden i skog och mark ökar och bidrar till att bromsa klimatförändringarna | Externwebben
[länk]
Läste du vad jag skrev?
Att koldioxiden som tas upp av unga snabbväxande träd snabbt kommer ut igen om man hugger ned dem som unga.
 
K
H heimlaga skrev:
Läste du vad jag skrev?
Att koldioxiden som tas upp av unga snabbväxande träd snabbt kommer ut igen om man hugger ned dem som unga.
Nja, om du tillverkar papper som lagras så borde det ju vara bra för miljön :)
Träd lagrar in mest koldioxid per år när de är unga och växer kraftigt, desto större de blir desto mindre växer de per år och desto mindre koldioxid lagrar de in. De håller den dock lagrad så länge man inte eldar upp dem, eller låter dem förmultna...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H heimlaga skrev:
Läste du vad jag skrev?
Att koldioxiden som tas upp av unga snabbväxande träd snabbt kommer ut igen om man hugger ned dem som unga.
vet inte att jag har varken dementerat eller kommenterat vad du skrev, utan la till länkar så man har fakta.
 
Maskintok skrev:
vet inte att jag har varken dementerat eller kommenterat vad du skrev, utan la till länkar så man har fakta.
Mja..... det finns skäl att komma ihåg att massaindustrin lobbar hårt för kortare omloppstider och större inriktning på massavedsproduktion och ofta får olika skogsägarorganisationer med sig.

I dag är man som skogsägare i kläm mellan miljömupparna som menar att man inte borde få hugga alls och skogsindustrin som vill ha ett skogsbruk inriktat enbart på produktion av massaved som för närvarande betalas så dåligt att man knappt får huggnings- och utkörningskostnaderna betalade.

Den där artikeln uppfattade jag som en partsinlaga från skogsindustrins sida. Eftersom det ingenstans kommer fram hus länge koldioxiden är bunden.
 
A
H heimlaga skrev:
Mja..... det finns skäl att komma ihåg att massaindustrin lobbar hårt för kortare omloppstider och större inriktning på massavedsproduktion och ofta får olika skogsägarorganisationer med sig.

I dag är man som skogsägare i kläm mellan miljömupparna som menar att man inte borde få hugga alls och skogsindustrin som vill ha ett skogsbruk inriktat enbart på produktion av massaved som för närvarande betalas så dåligt att man knappt får huggnings- och utkörningskostnaderna betalade.

Den där artikeln uppfattade jag som en partsinlaga från skogsindustrins sida.
inte massaved, fiber.
Man lägger ner de flesta massabruken.
Medans fiber säljer man som export eller så går det till tillverkning..

Förstår hur och vad du menar, men jag är mer på SLU sidan än industri sidan.
 
P
Maskintok skrev:
Men etanol mm är väl mest vattenånga... :thinking:
Det är ju inte fossilt bunden kol i den koldioxid växter släpper ut..
Etanol: C2H5OH. Kol, väte och syre, alltså.
Förbränning av etanol:
etanol + syrgas -> koldioxid + vatten

Vid förbränningen hamnar kolet från etanolen i atmosfären som koldioxid.
Sen tar det ganska lång tid innan det kolet binds av växter igen.

Skillnaden mellan fossilt kol i atmosfären och icke-fossilt kol är helt enkelt hur lång tid det tar att återbinda. Fossilt kol bands för miljontals år sen. Förbränning av nyhuggen ved släpper ut koldioxid som bands för upp till några hundra år sen.

Klimatet (den globala uppvärmningen) struntar fullständigt i var koldioxiden kommer ifrån.

Vattenånga är f.ö. också en växthusgas. Den står för cirka 75% av växthuseffekten.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Etanol: C2H5OH. Kol, väte och syre, alltså.
Förbränning av etanol:
etanol + syrgas -> koldioxid + vatten

Vid förbränningen hamnar kolet från etanolen i atmosfären som koldioxid.
Sen tar det ganska lång tid innan det kolet binds av växter igen.

Skillnaden mellan fossilt kol i atmosfären och icke-fossilt kol är helt enkelt hur lång tid det tar att återbinda. Fossilt kol bands för miljontals år sen. Förbränning av nyhuggen ved släpper ut koldioxid som bands för upp till några hundra år sen.

Klimatet (den globala uppvärmningen) struntar fullständigt i var koldioxiden kommer ifrån.

Vattenånga är f.ö. också en växthusgas. Den står för cirka 75% av växthuseffekten.
Biogena koldioxidutsläpp och klimatpåverkan - Naturvårdsverket
https://www.naturvardsverket.se/Sa-.../Biogena-koldioxidutslapp-och-klimatpaverkan/
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Ja, det är en lite mer detaljerad beskrivning av det jag berättade. Fast bilden är en förenkling.
 
P pmd skrev:
Etanol: C2H5OH. Kol, väte och syre, alltså.
Förbränning av etanol:
etanol + syrgas -> koldioxid + vatten

Vid förbränningen hamnar kolet från etanolen i atmosfären som koldioxid.
Sen tar det ganska lång tid innan det kolet binds av växter igen.

Skillnaden mellan fossilt kol i atmosfären och icke-fossilt kol är helt enkelt hur lång tid det tar att återbinda. Fossilt kol bands för miljontals år sen. Förbränning av nyhuggen ved släpper ut koldioxid som bands för upp till några hundra år sen.

Klimatet (den globala uppvärmningen) struntar fullständigt i var koldioxiden kommer ifrån.

Vattenånga är f.ö. också en växthusgas. Den står för cirka 75% av växthuseffekten.
För upp till några hundra år sedan?
Typ all skog som huggs är under 50 år.
Och om man gör etanol av den eller eldar veden direkt så blir kolet till koldioxid.
Denna börjar omedelbart tas upp igen av träden som återplanteras där det huggits för något år sedan.
Koldioxidhalten i atmosfären ökar alltså inte till skillnad från när man tillför biomassa från dinosauriernas tid, som ju band den koldioxid som fanns på den tiden.
Genom att elda fossilt tillför man ju den ackumulerade mängden koldioxid som funnits under tusentals år, på några få decennier idag.
Så självklart är det skillnad på biobränsle som ersätts i samma takt med ny växtlighet, och fossilt som ju är en enorm kolsänka från forntidens atmosfär.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
För upp till några hundra år sedan?
Typ all skog som huggs är under 50 år.
50 är mindre än 100. Upp till hundra år stämmer alltså. Jag satte hundra år som en övre gräns med hyfsad marginal så ingen skulle gnälla över att det tar väldigt lång tid för träd att binda koldioxid. 100 år är extremt kort tid med fossila mått mätt.

50 år är dock också för lång tid för att få ordning på växthusgasutsläppen. Vi har ungefär till 2050 på oss att reducera utsläppen så mycket att vi inte spräcker 2-graders målet 2100.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.