M
Alfredo Alfredo skrev:
Det har nog inget med 2021 att gör utan är helt enkelt begränsningar av säkerhetsskäl. Som alla andra "säkerhetsrutiner", i vägen oftast men kan vara en räddning då de verkligen behövs. Går väl att jämföra med säkerhetsbälten, fallskyddsselar eller motorsågsbyxor. Ett "djävla bök" normalt men kan ändå vara motiverat för att minska olycksrisken/-konsekvensen.
Jag bara berättade utifrån mina erfarenheter där jag inte besökt ett bankkontor sedan internetbanken tog över helt. Samma sak att jag aldrig behövt ringa min bank, förutom när det är något med internetbanken som fuckat upp sig.

Så dessa ”säkerhetsrutiner” du nämner har jag aldrig stött på, även om jag flertalet gånger flyttat sjusiffriga belopp mellan banker.
 
M Markarbetaren skrev:
Så dessa ”säkerhetsrutiner” du nämner har jag aldrig stött på, även om jag flertalet gånger flyttat sjusiffriga belopp mellan banker.
Sorry, då missförstod jag dig.

Jag vet att Swedbank i alla fall tidigare hade en maxgräns på 150/999 tkr beroende på inloggningssätt för det har jag själv sprungit in i. Hur dessa gränser är "just nu" hittar jag inte. Så här skrev en som påstår sig vara swedbankrepresentant:

Skärmdump från Swedbank Sverige som beskriver gränser för överföringar med olika inloggningssätt.

När det gäller Swish verkar en maxgräns vara 150 tkr för närvarande. Kanske detta går att öka, vet inte:

Skärmbild av bankgränssnitt för hantering av beloppsgränser med en veckogräns på 3000 och en tillfällig gräns som inte är angiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra banker har säkert andra gränser men hur som helst tycker jag nog det är rimligt med en maxgräns som kräver "lite extra" för att överskrida. Sen har jag trots det full förståelse att det kan upplevas krångligt när man exempelvis "bara ska köpa en bil". Alla skyddsnät medför någon form av "kostnad" men de kanske ändå är bra att ha.
 
Mycket bättre med kontanter. Det borde vara polisens skyldighet att verifiera att sedlarna är äkta om du kommer in med en resväska med 500-kronorssedlar och mot en smärre avgift eskortera dig till bankfacket
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det borde vara polisens skyldighet att verifiera att sedlarna är äkta om du kommer in med en resväska med 500-kronorssedlar och mot en smärre avgift eskortera dig till bankfacket
Om jag möts av polisen nästa gång jag stegar in på banken med min resväska på väg mot mitt stora bankfack är det nog inte "verifieringshjälp" jag ser komma. :surprised::poop:
 
  • Haha
paltskallen
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Andra banker har säkert andra gränser men hur som helst tycker jag nog det är rimligt med en maxgräns som kräver "lite extra" för att överskrida. Sen har jag trots det full förståelse att det kan upplevas krångligt när man exempelvis "bara ska köpa en bil". Alla skyddsnät medför någon form av "kostnad" men de kanske ändå är bra att ha.
Naturligtvis ska det vara lite krångligare när det handlar om större belopp. Men samtidigt kan jag ju tycka att det borde finnas någon form av gemensam standard för tillvägagångssättet om man tex. ska köpa en bil av en auktoriserad handlare, eller båt osv. Tidigare fanns ju postväxel som det vedertagna, men idag accepteras det inte hos alla. Istället ska man göra banköverföring, hos tex. Toveks (VW) var jag tvungen att göra överföringen 3 bankdagar innan jag hämtade bilen. Känns ju lite obekvämt att föra över så relativt stora belopp så långt i förväg. Vid en konkurs sitter jag som privatkonsument inte direkt på första plats att få tillbaka mina pengar.

Då kan man nu tycka att man tex. genom Swish ska kunna höja beloppsgränsen till betydligt högre än idag om mottagaren genomgått diverse kontroller för att bli godkänd för mottagare av större belopp. Lite som A-betyget för kreditvärdighet. Och för privatpersonen kanske man kan sätta nån form av varskotid, för att undvika rån osv. Säg att man måste tex. varsko Swish 48 timmar innan överföringen, att mottagaren måste vara godkänd osv. Som när man spelar på spelsajter och man måste vänta en viss tid innan man kan ändra spelbelopp.

Jag tror man relativt enkelt kan ta fram en lösning, men som jag sagt innan, så länge finansbolagen/bankerna sitter i knät på handlarna så är det nog stor ovilja då man tappar en stor del av utlåningen. Det är ju trots allt lite sjukt att ska man handla tex. bil kontant så är det sämre ur alla perspektiv mot att handla på krita. En UC-koll och affären är klar på 10-15 minuter, samt att man ofta får gratis serviceavtal i 36 månader, vinterdäck på köper osv. om man tar krediten.
 
J
Alfredo Alfredo skrev:
Gör det? En av definitionerna på en "bra" valuta är att den är "allmänt accepterad" och det är nog högst tveksamt om man kan anse att Bitcoin (idag) är detta.
Fast ska man föra över pengar till någon räcker det att 2 personer accepterar valutan. Mottagaren kan enkelt ta ut pengarna i vilken valuta man vill. Snabbt billigt och enkelt. Men låt oss se igen om ett år hur långt det kommit.
 
M Markarbetaren skrev:
Naturligtvis ska det vara lite krångligare när det handlar om större belopp. Men samtidigt kan jag ju tycka att det borde finnas någon form av gemensam standard för tillvägagångssättet om man tex. ska köpa en bil av en auktoriserad handlare, eller båt osv. Tidigare fanns ju postväxel som det vedertagna, men idag accepteras det inte hos alla. Istället ska man göra banköverföring, hos tex. Toveks (VW) var jag tvungen att göra överföringen 3 bankdagar innan jag hämtade bilen. Känns ju lite obekvämt att föra över så relativt stora belopp så långt i förväg. Vid en konkurs sitter jag som privatkonsument inte direkt på första plats att få tillbaka mina pengar.

Då kan man nu tycka att man tex. genom Swish ska kunna höja beloppsgränsen till betydligt högre än idag om mottagaren genomgått diverse kontroller för att bli godkänd för mottagare av större belopp. Lite som A-betyget för kreditvärdighet. Och för privatpersonen kanske man kan sätta nån form av varskotid, för att undvika rån osv. Säg att man måste tex. varsko Swish 48 timmar innan överföringen, att mottagaren måste vara godkänd osv. Som när man spelar på spelsajter och man måste vänta en viss tid innan man kan ändra spelbelopp.

Jag tror man relativt enkelt kan ta fram en lösning, men som jag sagt innan, så länge finansbolagen/bankerna sitter i knät på handlarna så är det nog stor ovilja då man tappar en stor del av utlåningen. Det är ju trots allt lite sjukt att ska man handla tex. bil kontant så är det sämre ur alla perspektiv mot att handla på krita. En UC-koll och affären är klar på 10-15 minuter, samt att man ofta får gratis serviceavtal i 36 månader, vinterdäck på köper osv. om man tar krediten.
Om jag köper en bil och handlaren inte accepterar kontantbetalning så är han inte seriös. Postväxel var ett bra alternativ, växel över disk mot nycklarna och registreringen. Så borde det funka även med kontanter. Om handlaren sedan har problem att sätta in pengar på sin bank då tyder det på att deras relation är störd.
 
Jonas Persson
T Thomas_Blekinge skrev:
Om jag köper en bil och handlaren inte accepterar kontantbetalning så är han inte seriös. Postväxel var ett bra alternativ, växel över disk mot nycklarna och registreringen. Så borde det funka även med kontanter. Om handlaren sedan har problem att sätta in pengar på sin bank då tyder det på att deras relation är störd.
Ni glömmer hela tiden AML (skydd mot pengatvätt), motmedlet mot vår tids monetära pest.

Att kunna omvandla några hundra tusen som tjänats på olagligt sätt till något lagligt är mycket eftertraktat i den undre världen. Vi pratar inte om svarta pengar som betalar den fina bilen, utan långa pengaflöden där t ex knarkpengar finansierar terrorism. De enorma belopp som finns i dessa kretsar finfördelas till små belopp där de tvättas. Därför blir vi alla drabbade då det inte bara handlar om mångmiljonaffärer.

Därför måste alla som tar emot kontanter, eller belopp från konton som inte går att fastställa var pengarna kommer ifrån, ta reda på det innan transaktionen får ske. Det räcker inte med att vara känd som den gamla bankkunden sedan trettio år, banken behöver förstå var dina pengar kommer ifrån och allt som avviker från det normala (vad det nu är) måste undersökas.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Om jag köper en bil och handlaren inte accepterar kontantbetalning så är han inte seriös. Postväxel var ett bra alternativ, växel över disk mot nycklarna och registreringen. Så borde det funka även med kontanter. Om handlaren sedan har problem att sätta in pengar på sin bank då tyder det på att deras relation är störd.
Problemet är säkerheten med kontanthanteringen
Accepterar du att betala värdetransporten med din halva miljon i sedlar eller vem ska stå för den?

För du tror väl inte han tar risken att

a) förvara sedlarna hos sig själv/bilfirman t.ex över natten.
b) själv transportera sedlarna den långa sträckan som krävs för att finna ett bankkontor som faktiskt hanterar kontanter,,,

Som jag ser det är det den som vill betala en bil med kontanter som inte har anpassat sig till verkligheten
 
Unikt namn
M Markarbetaren skrev:
Ja då har jag förståelse för handlarens ovilja med bankkortet. 1700kr i ”onödig” kostnad isf.
Bilfirman än ville nog helst kränga på dig ett lån. För det skulle dom även tjäna en slant på.

Ju krångligare kontantköpet är desto fler lån...
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Själv sålde jag på loppis då det helt plötsligt det inte gick att swisha mig längre. Det blev spärrat. Det var ganska mycket småsaker så det var ett högt antal Swish. Var tvungen att uppsöka närmaste Nordea kontor där jag fick redogöra alla små summor för att häva spärren. Kvitton krävdes inte. Fick ingen bra förklaring av bankmannen mer än att systemet känner av ornomal aktivitet.
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
AML /.../ motmedlet mot vår tids monetära pest.
In theory, yes.

I verkligheten är vi många som ser boten som värre än soten.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Själv sålde jag på loppis då det helt plötsligt det inte gick att swisha mig längre. Det blev spärrat. Det var ganska mycket småsaker så det var ett högt antal Swish. Var tvungen att uppsöka närmaste Nordea kontor där jag fick redogöra alla små summor för att häva spärren. Kvitton krävdes inte. Fick ingen bra förklaring av bankmannen mer än att systemet känner av ornomal aktivitet.
Japp, digitala pengar är den nya tidens husförhör där du skall förnedras rituellt bara för att du vägrar ställa in dig i ledet och har hela din inkomst från staten/kommunen/storföretaget och handlar allting på Coop. Samtidigt accepterar man gigantisk penningtvätt av rysspengar så fort det är en storbank inblandat.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, digitala pengar är den nya tidens husförhör där du skall förnedras rituellt bara för att du vägrar ställa in dig i ledet och har hela din inkomst från staten/kommunen/storföretaget och handlar allting på Coop. Samtidigt accepterar man gigantisk penningtvätt av rysspengar så fort det är en storbank inblandat.
Men hur många håller inte på med loppis där Swish är ett populärt betalningsalternativ? Jag bör ju således inte vara den enda som blivit drabbad.
 
Jonas Persson
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
In theory, yes.

I verkligheten är vi många som ser boten som värre än soten.
Håller med, men när samhället får dessa problem så drabbas den vanliga människan. Minns hur enkelt det var att flyga innan 2001.

Eller som man säger på engelska, this is why we can't have nice things.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.