Hej!
Kul att du frågade just idag, då dom precis idag kom och satte upp ställningen på kåken!
Kommer uppdatera löpande i tråden med bilder och info.
 
  • Gilla
Mini_majs och 4 till
  • Laddar…
Idag åkte taket av och nu byts resten ut mot nytt!
Panelerna bör vara på plats senast nästa vecka.
Lite väderberoende, så vi inväntar uppehåll.
 
  • Ett avtäckt hus med nytt underlag för takpannor, omgivet av byggnadsställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Yrdjuret och 8 till
  • Laddar…
Lite förseningar då vädret snarare är vinter än vår! :rolleyes:
Men nu har vi fått på råspont, papp och läkt
Även panelerna är sena från leverantören.
Men så fort dom är här ska dom monteras.
 
  • Tak med råspont, papp och läkt redo för panel, med arbetare och byggnadsställningar
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alice_ och 4 till
  • Laddar…
Råspånt? Skulle det inte vara underlagsduk? Mataki Haloten är behöver väl ingen råspont?
 
Jo det var tänkt så, men fick ett superpris på råspont! Alltså rena rean! :D
Så nu vart det ett ”riktigt” underlagstak.
 
  • Gilla
BTott och 2 till
  • Laddar…
Igår kom panelerna! :ok:
Lite plåtjobb innan vi kan börja montera dom.
Hade hoppats få dom klara denna vecka men ser svårt ut.
Allt är grymt proffsigt av byggarna som utför allt på taket.
All plåt är anpassad efter mitt hus, således inga färdiga plåtar utan bokas av firma som var här och måttade.
På bild ser ni hur tunna panelerna är.
 
  • Smala, svarta metallpaneler staplade med mätband över, förberedda för montering på tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Yrdjuret och 5 till
  • Laddar…
Paneler monteras idag.
Plåtslagare är här och handknackar samtliga plåtar. Allt är individuellt anpassat till huset av plåtslagare! ✌
 
  • Arbetare monterar paneler på ett hus med sluttande tak, med handverktyg och anpassat plåtarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Yrdjuret och 12 till
  • Laddar…
Jag är grymt nyfiken på slutpriset. Det måste du bara redovisa här!

I teorin är jag emot solpaneler, men om staten stöttar mig så att det blir lönsamt, då blir det solpaneler när jag skall byta tak.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Såhär ser det ut idag.
Plåtarbeten klart.
Nästan alla paneler uppe på denna sidan!
 
  • Gilla
Mony och 25 till
  • Laddar…
Ser grymt ut. Kul att du delar
 
Kallson Kallson skrev:
Talade med en kille som är nätansvarig i en mindre stad. De börjar se problem med nätet även lokalt då tillgång och efterfrågan inte matchar. Så länge det är bara ett fåtal i ett bostadsområde som sätter upp solpaneler så kan de hantera det men säg att ett flertal på en gata som har perfekt söderläge på långsidan installerar 10-15 kW.. Inte bara är de skyldiga att ta emot solenergin, de kanske även måste gräva upp gatorna och installera grövre matarkablar för att hantera effekten. Dvs det är inte bara svenska kraftnät som sitter med svarte petter när det genereras elektricitet på en plats där behov saknas.

Men som sades tidigare i tråden så är även jag intresserad av att få lite återbäring på skatten och planerar att installera ännu en solanläggning som inte behövs. Vi får hoppas att de gröna khmererna åker ut 2022 så det blir slut på slöseri med skattemedel och verkningslös signalpolitik.
F fimpan skrev:
Såhär ser det ut idag.
Plåtarbeten klart.
Nästan alla paneler uppe på denna sidan!
Ber TS om ursäkt för min negativa kommentarer som rör svensk energipolitik och inte det aktuella taket. Ser kanon ut och hoppas det fungerar bra efter installation!
 
  • Gilla
Jonas Westbom och 2 till
  • Laddar…
Fråga till TS eller någon annan som råkar veta. Hur tätar Sunroof mellan panelerna? Tyvärr är Sunroofs hemsida mer eller mindre värdelös och innehåller bara säljsmörja och lite tekniska detaljer. Sunroof trycker ju ganska hårt på att panelerna utgör primära väderskyddet och eventuell underlagspapp/duk endast är sekundärskydd ifall det skulle läcka. Detta sätter ju ganska höga krav på att det är tätt mellan panelerna, där av min fråga :)
 
  • Gilla
DaSkuggo och 5 till
  • Laddar…
Spännande, har kikat på dem oxå.. kul att se någon som håller på och faktiskt sätter ett sånt tak (y):cool:
 
J JSten skrev:
Fråga till TS eller någon annan som råkar veta. Hur tätar Sunroof mellan panelerna? Tyvärr är Sunroofs hemsida mer eller mindre värdelös och innehåller bara säljsmörja och lite tekniska detaljer. Sunroof trycker ju ganska hårt på att panelerna utgör primära väderskyddet och eventuell underlagspapp/duk endast är sekundärskydd ifall det skulle läcka. Detta sätter ju ganska höga krav på att det är tätt mellan panelerna, där av min fråga :)
Det viktiga är väl att det blir tätt från UV, inte väta?
 
  • Gilla
Jager och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det viktiga är väl att det blir tätt från UV, inte väta?
Eftersom dom verkar ersätta takbelägningen så vill man nog ha tätt....
 
  • Gilla
intrestin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.