M Markarbetaren skrev:
Märkligt att man måste prata med nån för att föra över pengar 2021!
Det har nog inget med 2021 att gör utan är helt enkelt begränsningar av säkerhetsskäl. Som alla andra "säkerhetsrutiner", i vägen oftast men kan vara en räddning då de verkligen behövs. Går väl att jämföra med säkerhetsbälten, fallskyddsselar eller motorsågsbyxor. Ett "djävla bök" normalt men kan ändå vara motiverat för att minska olycksrisken/-konsekvensen.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag ville köpa min hoj med visakortet, debitkort, hade fört över pengar till kontot redan innan. Men enligt handlaren så fick han betala procent på beloppet och då blev det plötsligt dyrt när hojen kostade 170K. Jag vet dock inte hur många procent han får betala kortföretaget för varje transaktion.
För våra kunder kostar det 0,99% att göra korttransaktioner. Swish kostar 1,50 eller 2 kronor per transaktion.
 
E elmont skrev:
Men då kunde du ju gjort en vanlig banköverföring från ditt konto till säljarens konto. Men säljaren kanske var rädd för att pengarna skulle synas. Det är ju oerhört mycket enklare att hantera betalningar som sker med en överföring än om man ska dribbla meden massa kontanter. Då är det ju bara några knapptryckningar på datorn och bokföringen och verifikat är klara och man slipper åka till nått bankkontor och förklara sig när pengarna ska in på kontot.
Problemet är att du måste vänta på att överföringen går igenom vilket kan ta tid. Så fort pengarna är handlaren tillhanda är de handlaren och då bör du få med dig varan omedelbart.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Problemet är att du måste vänta på att överföringen går igenom vilket kan ta tid. Så fort pengarna är handlaren tillhanda är de handlaren och då bör du få med dig varan omedelbart.
Det är inga problem med att visa att man gjort en överföring med tex datorn eller mobilen.även om det skulle ta en eller två dagar att göra överföringen. Men hos dom allra flesta banker sker det omedelbart, även om sändare och mottagare har olika banker.
 
E elmont skrev:
Det är inga problem med att visa att man gjort en överföring med tex datorn eller mobilen.även om det skulle ta en eller två dagar att göra överföringen.
Nej inte om man litar på varandra. Men då behöver man kanske inte "visa" något heller. Litar man inte på varandra är det nog heller inte så stora problem att "fabricera" en överföring som kanske inte riktigt existerar eller är "permanent"...

E elmont skrev:
Men hos dom allra flesta banker sker det omedelbart, även om sändare och mottagare har olika banker.
Det gör det väl ändå inte?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Nej inte om man litar på varandra. Men då behöver man kanske inte "visa" något heller. Litar man inte på varandra är det nog heller inte så stora problem att "fabricera" en överföring som kanske inte riktigt existerar eller är "permanent"...

Det gör det väl ändå inte?
Beroende på bank så sker det minst ett par gånger per dag. Vill minnas att det även går att föra över "direkt" om bankerna tar kontakt med varandra.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Beroende på bank så sker det minst ett par gånger per dag.
Fast en handfull gånger per dag är i dessa sammanhang för mig väldigt långt ifrån direkt. Det man vill uppnå här är att säljaren omedelbart anser sig övertygande att han fått betalt och då handlar det nog maximalt om någon minuts dröjsmål för att vara acceptabelt.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Vill minnas att det även går att föra över "direkt" om bankerna tar kontakt med varandra.
Det kanske går att ordna. Jag vet inte.
 
J
Bitcoin funkar ju fint med.
 
J Jocke Best skrev:
Bitcoin funkar ju fint med.
Gör det? En av definitionerna på en "bra" valuta är att den är "allmänt accepterad" och det är nog högst tveksamt om man kan anse att Bitcoin (idag) är detta.
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Gör det? En av definitionerna på en "bra" valuta är att den är "allmänt accepterad" och det är nog högst tveksamt om man kan anse att Bitcoin (idag) är detta.
Dito med svenska mynt och sedlar idag... :(
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Artikel i tidningen nu i veckan utifrån falska sedlar i omlopp och uttalande av polisen.
"– Vid privatköp ska man alltid utgå från att 500-kronorssedlar är falska. Det är ingen brådska man ska ta god tid på sig vid köp. Vi informerar om det här hela tiden, säger Robert Loeffel, presstalesperson region Syd. Det är alltid mycket bättre att använda Swish."
 
Jonas Persson
Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske går att ordna. Jag vet inte.
Vill minnas att det går vid köp av bil, hus mm där mäklare eller en återförsäljare är inblandade. Tänk på att pengarna inte behöver flyttas, det viktiga är att mottagande konto garanteras beloppet.
 
M
E elmont skrev:
Men då kunde du ju gjort en vanlig banköverföring från ditt konto till säljarens konto. Men säljaren kanske var rädd för att pengarna skulle synas. Det är ju oerhört mycket enklare att hantera betalningar som sker med en överföring än om man ska dribbla meden massa kontanter. Då är det ju bara några knapptryckningar på datorn och bokföringen och verifikat är klara och man slipper åka till nått bankkontor och förklara sig när pengarna ska in på kontot.
Nej nej, det var inget fuffens från handlarens sida, en av sveriges största återförsäljare. Men som sagt, en giroinbetalning så var det löst istället.
 
M
Anna_H Anna_H skrev:
För våra kunder kostar det 0,99% att göra korttransaktioner. Swish kostar 1,50 eller 2 kronor per transaktion.
Ja då har jag förståelse för handlarens ovilja med bankkortet. 1700kr i ”onödig” kostnad isf.
 
M
E elmont skrev:
Det är inga problem med att visa att man gjort en överföring med tex datorn eller mobilen.även om det skulle ta en eller två dagar att göra överföringen. Men hos dom allra flesta banker sker det omedelbart, även om sändare och mottagare har olika banker.
Dom bankerna jag överfört mellan så är det vissa tider som gäller. Före kl. 13 tror jag gäller om det ska ske samma dag. I mitt fall hade pengarna synts på handlarens konto på måndag då detta var en fredag efter 16.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.