Hej!

Vi har en kamin som står i vardagsrummet på lantställe. Vi har tänkt lägga nytt golv i vardagsrummet men skulle behöva flytta kaminen för att kom åt under den. Jag har kontaktat en lokal installatör och det skulle landa på drygt 10 000kr. Eftersom jag kommer troligtvis lägga ganska billigt furugolv känns det lite mycket att öka totala priset med 30-50% för att flytta kaminen.

Är det nåt man klarar själv? Hur ska man göra?
 
G grytkonst skrev:
Hej!

Vi har en kamin som står i vardagsrummet på lantställe. Vi har tänkt lägga nytt golv i vardagsrummet men skulle behöva flytta kaminen för att kom åt under den. Jag har kontaktat en lokal installatör och det skulle landa på drygt 10 000kr. Eftersom jag kommer troligtvis lägga ganska billigt furugolv känns det lite mycket att öka totala priset med 30-50% för att flytta kaminen.

Är det nåt man klarar själv? Hur ska man göra?
En möjlighet är att lägga golvet fram till den plåt som kaminen står på och göra en snygg anslutning (såga noga). Avgörs lite av plåtens utseende. Hur hög är den?
 
Vi
D Dr Jumping Jack skrev:
En möjlighet är att lägga golvet fram till den plåt som kaminen står på och göra en snygg anslutning (såga noga). Avgörs lite av plåtens utseende. Hur hög är den?
vi tänkte lite på det själva men kom fram till att det skulle vara rätt fullt med hur plåten ser ut och hur en eventuellt anslutning skulle se ut.

Vi skulle även troligtvis bytta plåten den står på samtidigt.
 
Klart ni kan flytta kaminen, det beror väl mest på hur tung den är. Vad är det för kamin?
 
Vad ska ni lägga för golv?
Är det ett flytande skulle jag lägga det runt kaminen.
 
Min bror hade liknande problem. De tog dit en plåtslagare som första kapade den gamla plåten under kaminen så att den inte stack ut under kaminen längre . Sedan lade de nytt golv så nära kaminen de kunde och sedan skar plåtskagaren till en ny plåt som gick tight runt kaminen. Det gick bra och ser bra ut men kräver ju att kaminen täcker en hel yta och inte bara har 4 ben ned i golvet. Dessutom kan det bli bökigt/fult om inte det nya golvet blir i samma nivå som det gamla.
 
Jiji Jiji skrev:
Klart ni kan flytta kaminen, det beror väl mest på hur tung den är. Vad är det för kamin?
Frågan är inte om det går utan hur det går till, skorstenen osv
 
Jag satt spännband i taket, slog kilar under kamninen så jag fick under banden och vips så hängde den några mm upp.
Då fick jag bort min plåt och hade även kunnat ta bort golvet om det var det jag var ute efter.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag satt spännband i taket, slog kilar under kamninen så jag fick under banden och vips så hängde den några mm upp.
Då fick jag bort min plåt och hade även kunnat ta bort golvet om det var det jag var ute efter.
menar du att hela kaminen hängde från taket? Röret som går up genom taket är verkar inte särskilt flexibelt direkt. Vad hände med den?
 
Ta bort stossen som går in i murstocken/skorstenen.
 
Min skorsten går rakt upp, det är en modulskorsten? (heter det så) så där fanns det några mm att spela på.
Funkade för mig och för svågern som gjorde lika, kan omöjligtvis veta om det funkar hos dig...

När jag har slipat golv i några sportstugor så har man flyttat kaminen men spänt fast skorstenen med band, då har skorstenen hängt ca 1-1.5m över golvet
 
Har du en lös plåtskorsten så lossar du den vid takgenomförningen. Sedan skjuter du den uppåt och säkrar med spännband som föregående sa. Sen lyfter du kaminen ur vägen
 
Tack! Så här ser det ut:
 
  • Svart skorsten rör genom tak med träpanel och blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G grytkonst skrev:
Frågan är inte om det går utan hur det går till, skorstenen osv
Du har inte svarat på vad för golv som ska läggas, är det flytande?
 
A AndersS skrev:
Du har inte svarat på vad för golv som ska läggas, är det flytande?
Hej

Kanske otydligt i första inlägg med det är furugolv jag tänker lägga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.