Och hur stor del av installatörerna är med i EIO/installatörsföretagen? 50%?
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Som när man alltid stoppar in USB-kabeln åt fel håll, även när man har vänt den för att kringgå den lagen...
En illustration som skämtsamt visar tre USB-minnen i olika positioner: up, down och superposition, inspirerad av kvantmekanik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Flipbed och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och hur stor del av installatörerna är med i EIO/installatörsföretagen? 50%?
Fel fråga !!!
EIO/installatörsföretagen är en intresseorganisation som organiserar företag INTE individer, de tecknar kollektivaavtal med bland annat Svenska Elektrikerförbunder SEF. Det är de som i praktiken styr arbetstider, löner m.m. för 80% av alla elektriker. Elektriker inom denna sektor har vanligtvis ECY-certifikat, får inte göra elarbeten på sin fritid, bara under företagets egenkontrollprogram.

Av elinstallationsfirmorna så skulle jag gissa på att cirka >90% är med i EIO/installatörsföretagen.

Elektriker inom industrin går inte under Installationsavtalet (EIO/installatörsföretagen), utan organiseras ofta under metall, Unionen eller liknande. Dessa elektriker har oftast behörighet/auktorisation via elsäkerhetsverket. Dessa elektriker får göra elarbete på sin fritid.
 
E
C claesborjesson skrev:
Fel fråga !!!
EIO/installatörsföretagen är en intresseorganisation som organiserar företag INTE individer, de tecknar kollektivaavtal med bland annat Svenska Elektrikerförbunder SEF. Det är de som i praktiken styr arbetstider, löner m.m. för 80% av alla elektriker. Elektriker inom denna sektor har vanligtvis ECY-certifikat, får inte göra elarbeten på sin fritid, bara under företagets egenkontrollprogram.

Av elinstallationsfirmorna så skulle jag gissa på att cirka >90% är med i EIO/installatörsföretagen.

Elektriker inom industrin går inte under Installationsavtalet (EIO/installatörsföretagen), utan organiseras ofta under metall, Unionen eller liknande. Dessa elektriker har oftast behörighet/auktorisation via elsäkerhetsverket. Dessa elektriker får göra elarbete på sin fritid.
Nu är du väldigt off Topic, dessutom ska inlägg postas i den nya tråden Michael skapade för detta syfte.

Detta är dessutom av ringa intresse för 99% av läsarna men bemöter med lite påståenden.

  • EIO finns inte.
  • Installatörsföretagen IN är en intresseorganisation inom elinstallationsbranschen.
  • Många elektrikers kollektivavtal går att hitta under sef.se, Elektrikerna.
  • Collage av omslag till kollektivavtal med fokus på elbranschen, bland annat för Elektrikerförbundet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Vissa går under andra avtal i vanlig ordning, exempelvis SECO eller branschspecifika.
  • ECY är endast för elektriker inom vissa områden, numera finns även ETG som gör att studenterna slipper lärlingstid genom att skolan är mer avancerad eller nåt.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
En skarv från sextiotalet under mark som håller än. Ser fram mot morgondagens grävande(y)
Är dagens skarvar i mark bättre?
 
Hus tomte
E El-Löken66 skrev:
Och definitionen på en elektriker är?
lysmask :thinking:
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
dof dof skrev:
Är dagens skarvar i mark bättre?
Vet inte, men antar att den inte är gjord på rätt sätt även om den fungerat länge.
 
Ok. Tänkte om det fanns något generellt om nyare skarvar i mark, då jag fick 2st sådana av eon på servisledningen för några år sedan.
 
E
dof dof skrev:
Ok. Tänkte om det fanns något generellt om nyare skarvar i mark, då jag fick 2st sådana av eon på servisledningen för några år sedan.
Vad vill du veta, ställ frågan.
 
  • Gilla
Waju
  • Laddar…
Frågan är ju ställd. Är nyare skarvar att betrakta som tillförlitliga?
 
Är skarven rätt utförd är nya som gamla skarvar utomordentligt tillförlitliga. Det hänger i mångt och mycket på den som gjorde skarven.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
E
dof dof skrev:
Frågan är ju ställd. Är nyare skarvar att betrakta som tillförlitliga?
Kan ju uttrycka det som såhär.
Det fanns inget bättre än den gamla sortens beckfyllda gjutjärnsskarvar. Varför undrar du?
Jo, dessa blir det extremt sällan fel i då en eventuell varmgång sätter igång en självläkningsprocess.
Var använda inte detta längre undrar du?
Mycket jobb med detta att koka upp och smälta tjäran, heller inte helt hälsosamt.

Kabelns samt skarvens utveckling.

Från en början skapade Gud oljekabeln.
Ingen människa har kunnat replicera denna ingenjörskonst.

På femtiotalet började Plasten Polyvinylklorid användas i stor skala. Förvisso inte dålig den heller.
Senare decennier så inser klocka människor att Polyeten är vägen att gå. För Ledarisolering en tvärbinds denna.

Nu är vi så nära vi kan komma den gamla tidens oljekabel.

Motsvarighet till beckfyllda gjuthartsskarvar vill jag mena är gjuthartsfyllda ubåtar stöpta i en plastform. Två komponenter blandas. Är dessa för kalla, blandas för dåligt med mera händer följande. Det härdar inte som det ska. Den är skakad och därav full med luftbubblor som behöver komma ut innan härdning. Värmen är inte uppnådd en kall dag och härdningen sker för långsamt, rätt blandat ska inte detta ske. Denna typ av svart massa kräver ventilation på grund av isocyanater.

Det finns även möjlighet att skapa en barriär för oljan med krympslangar, en grenbyxa med fyra utgångar tätar ledaren mot blymanteln. Denna kräver också kunskap och tålamod, arbete med oljekablar överlag kräver detta.

Tidiga kablar skarvas med vanlig eltejp. Detta håller inte tätt i längden trots många lindade varv. Idag tätas med vulktejp, rätt utfört blir det tätt, mekaniskt skydd kan vara kabelskal.

Nu kommer jag enbart ta upp skarvar för lågspänning, tusen Volt.

Krympskarvar. En plastbit spänns upp på en plastspiral. Då denna är centrerad över hylsan dras den ut och tätar. Dock behöver yttterslangen som regel tätas på annat sätt.

Detta är egentligen mer sentida.

Mest använt senaste decennierna har varit värmekrymp, namnet säger allt, likadant skruvskarvhylsor med stor spännvidd och möjlighet att problemfritt kombinera de olika metallerna med perfekt moment. Idiotsäkert, i princip.

Det finns idag en del alternativ till den klassiska gjuthartsen så som tvåkomponents Gel eller miljömässiga (gröna) alternativ. Kolla Melbyes sida för inspiration.

Vidare finns även vanliga gel skarvar, dessa är mycket lättanvända till plastkablar och även öppningsbara.

Hoppas detta besvarar din fråga.
 
Undrade då jag, som jag skrev tidigare , fick 2 skarvar i mark på min servisledning. Var bara nyfiken på om det är något man bör hålla lite koll på eller rent utav byta ut.
 
Om snön börjar tina snabbare där skarvarna ligger så kan det vara en indikation på problem.
 
E
dof dof skrev:
Undrade då jag, som jag skrev tidigare , fick 2 skarvar i mark på min servisledning. Var bara nyfiken på om det är något man bör hålla lite koll på eller rent utav byta ut.
Nej, lika lite som du behöver hålla koll på grannens serviskabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.