H
P pmd skrev:
De får väl gå till kommunalkontoret och be att få läsa byggnadsnämndens protokoll? :cool:
Det förutsätter att man vet att det finns ett bygglov att leta efter. Om grannen väljer att börja bygga efter 23 månader så har tiden för att överklaga troligen gått ut :geek:
 
H
P pmd skrev:
Njae, eftersom marknivån är höjd med hjälp av en stödmur så är den f.d. altanen numera marknära.

Marknära betyder ju inte nödvändigtvis samma sak som "stödd på marken".
Lägg lite tid på inlägg 500, så tror jag att vi kan vara överens om att det inte är en "stödmur" grannen har byggt. :)
 
P
Man får göra en utflykt till kommunlkontoret en gång i veckan för att hålla sig à jour med byggnadsnämndens akiviteter. Kanske i samband med veckohandlingen? :D
 
  • Haha
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
P
H Håkan V skrev:
Lägg lite tid på inlägg 500, så tror jag att vi kan vara överens om att det inte är en "stödmur" grannen har byggt. :)
Muren kanske inte kommer att fungera som stödmur, men det är inte poängen heller.
 
P
H Håkan V skrev:
Var har du läst det? "Förråd används till att förvara olika saker. Förråd kan variera i storlek, från ett källarförråd till stora salar. Om ett förråd innehåller kommersiella varor kallas det istället lagerlokal. I ett förråd förvarar man saker som inte behövs ofta, och därför inte behöver stå framme. Wikipedia"
Wikipediaartikeln om förråd saknar helt källhänvisningar så den kan knappast betraktas som en auktoritativ definition av termen förråd.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Utifrån din beskrivning så skulle iaf jag tro att grannen gärna byggt i nivå med egna husets golv. Eller så ville han upp en bit av någon anledning.
Enligt ett tidigare inlägg av TS ansluter inte altanen direkt till huset, så att ha exakt samma nivå som husets golv var nog inte ett kritiskt krav.

Ju högre altanen är desto mindre uttittad av TS behöver grannen känns sig på altanen.
 
P
ingenmansland ingenmansland skrev:
Det skulle möjligen kunna ha ansetts vara en tillbyggnad om utrymmet under inte hade fyllts ut. "Volymskapande" och "visuellt intryck" verkar ju vara ledord i de många av domarna.
Det syns på någon eller några av TS bilder tidigare i tråden att utrymmet under trädäcket inte har fyllts ut (än).
 
H
P pmd skrev:
Man får göra en utflykt till kommunlkontoret en gång i veckan för att hålla sig à jour med byggnadsnämndens akiviteter. Kanske i samband med veckohandlingen? :D
Ja man kanske kan turas om med några av sina grannar. :p
 
H
P pmd skrev:
Muren kanske inte kommer att fungera som stödmur, men det är inte poängen heller.
Vilken är poängen då? Utan höjning av marknivån med hjälp av en stödmur så blir ju inte trädäcket marknära utan en altan, och då behövs ju inte muren alls.
Men har grannen fått bygglov för en altan så behövs ju inte en stödmur.
 
P pmd skrev:
Man får göra en utflykt till kommunlkontoret en gång i veckan för att hålla sig à jour med byggnadsnämndens akiviteter. Kanske i samband med veckohandlingen? :D
Eller så tar man för vana att titta i ”Post och Inrikes Tidningar” där alla bygglov kungörs.

https://poit.bolagsverket.se/poit/PublikStartIn.do

Är du rågrannar till någon som beviljats bygglov får du även en kungörelse adresserad direkt till dig.
 
  • Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Vi väntar lite med applåderna till vi läst monteringsanvisningen :)
[länk]
Och jämfört den med videon i inlägg 163.

1. Muren ska monteras ett skift i taget och fyllas bakom varje skift som ska packas/vibreras.
2. På vart 3:e skift ska ett "geonät" med en fästanordning infogas MELLAN stenarna i skiften under och över.
3. Geonätet ska sedan sträcka sig in i hela fyllningens djup för att tillsammans med fyllningen skapa stabilitet så att muren inte ska kunna kalva utåt.

Om någon frågar mig så blir det JÄK..GT SVÅRT att få till detta i efterhand, läs omöjligt utan att riva muren och börja om, i o m att geonätet OCH FÄSTANORDNINGEN(connector) ska ligga mellan stenvarven.
Den där muren är helt fel monterad och skulle ALDRIG klara en besiktning för att fyllas med något på insidan, frågan är om den ens är lämplig att ha fristående p g a risken att den kan rasa inåt då den är gjord för att luta mot sin fyllning.

En "gammaldags" stödmur bygger man så att den är långsluttande på insidan(som en liggande kil) så att fyllningen trycker mer uppifrån än utåt på muren. På den här moderna konstruktionen ska fyllningen trycka stenarna utåt samtidigt som geonåtet(som är förankrat i stenarna OCH fyllningen) drar/håller stenarna inåt och hindrar muren att kalva. Därigenom blir muren stabil.

En besiktning från kommunens sida, helst med en sakkunnig från leverantören av murkonstruktionen(Benders) närvarande, skulle nog vara riktigt intressant att få följa. Gissar jag.
Jag skrev att jag inte kan något om stödmurar. Men jag kan väl få en liten applåd för att råkade gissa rätt stödmur?


Jag lägger också in ett sista halmstrå innan jag åker ut och testar att blåsa omkull muren.

Från Benders:

”Murar över 2 m
Vid murar över 2 meter ska individuell ritning upprät- tas. Kontakta oss för kostnadsfritt applikationsförslag””

Om nu nu geonät är viktigt som det verkar så lär inte en högre mur kräva annat än tätare geonät.
Så sannolikheten för att du har rätt och jag har fel som tror att denna mur är korrekt utförd är väldigt stor.
Jag tänker inte ens försöka försvara mig eller hänvisa till att jag skrivit att jag inte kan något om stödmurar.

Tvärtom så verkar du ha 100 % rätt och jag får lära mig återigen att läsa all text innan jag ens yttrar mig om något jag inte kan.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Sidospår, men: Vilket erbarmligt dålig språk! Bitvis är det så dåligt att det blir lite svårt att förstå vad som menas.

Får inte kommunala byråkrater lära sig svenska ordentligt i byråkratskolan?

Den som inte behärskar kanslisvenska ska helst inte försöka sig på att använda den. Det är bättre att skriva på det sätt man behärskar.
Jag har inget problem att förstå vad som avses. Jag tycker däremot det blir lite rörigt när TS har saxat delar ur beslut, mailkonversationer och däremellan lagt in egna åsikter. Jag saknar fortfarande beslutshandlingar med motivering.
 
  • Gilla
Micke R. och 1 till
  • Laddar…
P
Jo, det går väl att tolka hyfsat, men det är mycket dåligt skrivet.
Varför envisas kommunala byråkrater att använda passivum så ofta? Det blir ganska styltigt.
 
Detta står i bygglovet.

"Ansökan om bygglov för nybyggnad av mur
Beslut
Bygglov beviljas med stöd av 9 kap. 30 § plan- och bygglagen (2010:900), PBL
Kontrollansvarig krävs inte för åtgärden enligt 10 kap. 10 § PBL. Byggherren ansvarar
själv för kontrollen av genomförandet.
Startbesked för att påbörja åtgärden ges med stöd av 10 kap. 23 och 24 §§ PBL.
Med startbeskedet bestäms att:
- Kontrollplanen fastställs
Följande handlingar ska lämnas in som underlag för slutbesked:
- Genomförd och undertecknad kontrollplan
Beslutet får enligt 9 kap. 42 a § PBL. verkställas först fyra veckor efter att det har
kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar, även om startbesked getts.
Detta beslut upphör att gälla om åtgärden inte har påbörjats inom två år och avslutats
inom fem år från den dag då beslutet vunnit laga kraft enligt 9 kap. 43 § och 10 kap. 25
§ PBL.

....


Beskrivning av ärendet
Ansökan avser uppförande av stödmur på den västra fasaden med ett altandäck och
glasräcke. Enligt ritning är muren 13,4 meter lång och har uppförts längs
Xxxxxxgatan, vid fastighetens sydvästra del. Marknivån för stödmuren varierar
mellan 68 meter över havet och 69,1 m ö.h. Murens överkant hamnar på 71,4 m ö.h.
Altandäckets trall hamnar på 71,5 m ö.h.
Då åtgärden är färdigställd innebär ansökan en prövning i efterhand. Ett tillsynsärende
skapades enligt 11 kap. 5 § PBL, år 2017 då en anmälan inkom till
samhällsbyggnadsförvaltningen. Vid handläggning av tillsynsärenden ska det utredas
om lov kan ges för den redan utförda åtgärden, enligt 11 kap. 17 § PBL. Ett
lovföreläggande beslutades 2021-xx-xx.
BF1, vilket innebär: Med B betecknat område får användas endast för bostadsändamål.
Med F betecknat område får bebyggas endast med hus som uppföres fristående. Med
tomt som omfattar F betecknat område får endast en huvudbyggnad och en
gårdsbyggnad/garage uppföras. Huvudbyggnaden får inte uppta större areal än 125
kvm samt gårdsbyggnad får ej vara större än 20 kvm. Men "1" betecknat område får
byggnad uppföras med högst en våning och inte högre än 4,4 meter.

Historik
Tillsynsärendet skapades 2017-xx-xx angående en altan som uppförts på västra sidan
av bostadshuset. 2018-xx-xx inkom ytterligare en anmälan angående att en altan
uppförts ovanpå en stödmur, (som bygglov var sökt för).
En kommunicering angående inkomna anmälningar skickades till fastighetsägarna
2020-xx-xx.
2020-xx-xx inkom svar på kommuniceringen, där det bland annat framkom:
2015-10-xx gavs bygglov och startbesked gällande stödmuren. Men på grund av flera
oförutsedda händelser har bygglovet ej fullföljts. De hänvisar till att de haft kontakt
med bygglovshandläggare och att avsikten har varit att följa boverkets byggregler samt
grannarnas önskemål angående utseende och funktion.
En inmätning av stödmuren gjordes, det framkom att stödmuren ej följde de angivna
måtten enligt ritningar till bygglovet som gavs för stödmuren 2015, (diarienummer
2015.xxxx).
2021-xx-xx fick fastighetsägarna ett lovföreläggande.
En bygglovsansökan för uppförande av mur och altan inkom 2021-xx-xx.

För fastigheten gäller detaljplan 14-xxx-xx/1966 med laga kraft 1966-08-30.
Detaljplanen anger en byggnadsarea på 125 kvm samt gårdsbyggnad på 20 kvm.
Bedömning
Då åtgärden är färdigställd innebär ansökan en prövning i efterhand. Gällande
utformning så anses stödmuren vara utformad på ett sådant sätt som uppfyller kraven
för en god helhetsverkan. Murens är byggd i anslutning till en liten bergsknalle och i
och med att området är kuperat och har en blandad bebyggelse, så anses åtgärden
smälta in. Muren har i sin utformning anpassas till bergsknallen och altanen är i form
av ett trädäck som är placerad på mark och omsluts av ett transparent glasräcke, och
anses ej vara en bygglovspliktig åtgärd.
Av 2 kap 9 § PBL följer att byggnadsverk ska placeras och utformas så att den avsedda
användningen inte innebär fara för människors hälsa och säkerhet eller på annat sätt
medför betydande olägenheter för omgivningen. Muren anses ej innebära någon
betydande olägenhet av kvalificerat slag. Vad som innefattas i begreppet betydande
olägenhet i den mening som avses i 2 kap 9 § PBL får avgöras från fall till fall med
hänsyn till bebyggelseområdets karaktär och förhållanderna på orten.
Bygglov får därmed beviljas enligt 9 kap. 30 § PBL.
Upplysningar
Slutbesked krävs för att ta det färdigställda byggnadsverket i bruk.
När projektet är färdigställt och punkterna i kontrollplanen signerade ska
kontrollplanen undertecknas. Undertecknad kontrollplan och de övriga dokument som
framgår av detta beslut ska lämnas in till samhällsbyggnad. Slutbesked kan ges om
kraven och villkoren i detta beslut har uppfyllts.
Åtgärden ska utföras enligt de ritningar som tillhör beslutet. För bygglovspliktiga
ändringar krävs ett nytt beslut om bygglov.
Byggherren ansvarar för att åtgärden utförs enligt plan- och bygglagstiftningen.
Om byggstart sker innan beslutet om lov har vunnit laga kraft sker detta på
byggherrens egen risk.
Byggsanktionsavgift ska tas ut om en åtgärd tas i bruk före att slutbesked har getts.
Avgifter är beslutade enligt taxa fastställd av kommunfullmäktige. Faktura skickas
separat"
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag skrev att jag inte kan något om stödmurar. Men jag kan väl få en liten applåd för att råkade gissa rätt stödmur?


Jag lägger också in ett sista halmstrå innan jag åker ut och testar att blåsa omkull muren.

Från Benders:

”Murar över 2 m
Vid murar över 2 meter ska individuell ritning upprät- tas. Kontakta oss för kostnadsfritt applikationsförslag””

Om nu nu geonät är viktigt som det verkar så lär inte en högre mur kräva annat än tätare geonät.
Så sannolikheten för att du har rätt och jag har fel som tror att denna mur är korrekt utförd är väldigt stor.
Jag tänker inte ens försöka försvara mig eller hänvisa till att jag skrivit att jag inte kan något om stödmurar.

Tvärtom så verkar du ha 100 % rätt och jag får lära mig återigen att läsa all text innan jag ens yttrar mig om något jag inte kan.
Du får applåden, det var ju du som fick mig att snoka vidare. :D
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.