Kanske inte helt korrekt men kupévärmare på timer där under nu.. Täckmattan är uppstöttad så den inte ligger mot värmaren Täckmatta uppstöttad med trälist över grusgrund med kupévärmare och timer synligt på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Nu ser det bra ut och betongen har blivit vit men jag kör värme tills imorgon ändå så det får brinna i 2 dygn med ca 10 grader.
Tänkte riva formen imorgon! Hand som lyfter ett hörn av en filt för att avslöja vit betong intill träformar på en grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Då var det dags att riva formen, spännande! Jag har gjutit en del förut men här blev det en tankevurpa ändå, innerformen är naturligtvis skruvad inifrån betongen sett...
Det fick lösas med tigersåg och kapa skruvarna sen lite bändande och tillslut lossnade bitarna Grund av betong med grus och träformar runtom, gult böjt rör sticker ut, ojämnt hörn synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om ni kollar i det nedre vänstra hörnet så ser det inte så bra ut..
Jag blev lika förvånad själv och förstår inte hur det här gick till, allt var jämnt även en timme efter gjutningen men förmodligen har betongen sjunkit ner under formen lr nåt? Tröttsamt.. Nyavlägsnat träform från gjuten betong med synlig ojämnhet och avbrutna skruvar, tigersåg och grus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag får väl spackla upp det lr kanske lite finbetong funkar?
Resterande av formen lossnade lätt och betongen såg relativt fin ut.
Ska erkänna att jag var väl inte direkt supernoga vid gjutningen för en gångs skull och resultatet kunde ha blivit lite bättre men för ett växthus får det räcka haha. Nybyggd betonggrund för växthus med grus och stenar runt, synlig skada i nedre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrundad betongram fylld med grus förberedd för stenläggning, ojämn kant i nedre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter rivningen fyllde jag upp med mer grus runtomkring ramen och snyggade till lite. Rektangulär betongform på grus med synlig dräneringsslang och omgivande naturen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nygrävd grundram för växthus med borttagen formsättning och grus runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väldigt skönt att ha grunden avklarad, känns som en milstolpe och nu börjar det roliga med stenläggning osv.
Om jag ska lägga marksten inuti, borde jag använda en markduk ovanpå mitt 8/16 så inte stenmjölet kryper ner? 0-8 eller finare fraktion under plattorna?
Tar gärna emot tips på markplattor också, dom ska dock vara röd
 
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Jag la frigolit under markstenen för lite markisolering, vet inte hur stor skillnad det kommer att göra. Sedan 0-8 lite paddning och sen den billigaste grå markstenen. Vi stod i valet och kvalet hur vi skulle göra då vi tänker ha vindruvor, allra helst ska de ha möjlighet att sprida rötterna ner under växthuset, men tillslut valde vi att ha marksten i hela och kommer att försöka odla vindruva i en stor kruka.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag la frigolit under markstenen för lite markisolering, vet inte hur stor skillnad det kommer att göra. Sedan 0-8 lite paddning och sen den billigaste grå markstenen. Vi stod i valet och kvalet hur vi skulle göra då vi tänker ha vindruvor, allra helst ska de ha möjlighet att sprida rötterna ner under växthuset, men tillslut valde vi att ha marksten i hela och kommer att försöka odla vindruva i en stor kruka.
Tanken på det här jag också haft men tror att jag struntar i det ändå. Dels för att jag inte har så mycket utrymme sen för att det nog inte gör så stor skillnad ändå.
Blev din marksten stabil?
 
Absolut. Jag gjöt i skalblock som är 20 cm höga, innanför hade jag frigolit 6 cm, grus ca 10 cm och sen marksten som är 4 cm. Paddade gruset lite innan jag la markstenen.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Absolut. Jag gjöt i skalblock som är 20 cm höga, innanför hade jag frigolit 6 cm, grus ca 10 cm och sen marksten som är 4 cm. Paddade gruset lite innan jag la markstenen.
Låter som ett bra recept! Jag ska försöka hinna med att köpa sten imorgon och har jag tur får jag även ut ett lager 0-8.
Paddningen av det tror jag bara blir att vattna och stampa till.
Ska annars vara en väldigt smidig liten markvibba men det känns bökigt
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Har du funderat på hur du ska lägga stenen? Såg det här golvet i en annan tråd: ([länk])
Grymt snyggt, men lär ju ta en jäkla tid att lägga. Jag la mina utefter långsidan för att inte behöva kapa onödigt många stenar.
Riktigt snyggt! Men jag tänker lägga dom som du har gjort, dvs längs långsidan i halvförband. Visst hade det varit roligt att göra något mer avancerat men det blir en hel del fler bitar att kapa. Själva läggningen går nog rätt snabbt ändå om det hamnar rätt från början
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Då var det dags att riva formen, spännande! Jag har gjutit en del förut men här blev det en tankevurpa ändå, innerformen är naturligtvis skruvad inifrån betongen sett...
Det fick lösas med tigersåg och kapa skruvarna sen lite bändande och tillslut lossnade bitarna[bild]
Om ni kollar i det nedre vänstra hörnet så ser det inte så bra ut..
Jag blev lika förvånad själv och förstår inte hur det här gick till, allt var jämnt även en timme efter gjutningen men förmodligen har betongen sjunkit ner under formen lr nåt? Tröttsamt..[bild]
Men jag får väl spackla upp det lr kanske lite finbetong funkar?
Resterande av formen lossnade lätt och betongen såg relativt fin ut.
Ska erkänna att jag var väl inte direkt supernoga vid gjutningen för en gångs skull och resultatet kunde ha blivit lite bättre men för ett växthus får det räcka haha.[bild] [bild]
Efter rivningen fyllde jag upp med mer grus runtomkring ramen och snyggade till lite.[bild] [bild]
Väldigt skönt att ha grunden avklarad, känns som en milstolpe och nu börjar det roliga med stenläggning osv.
Om jag ska lägga marksten inuti, borde jag använda en markduk ovanpå mitt 8/16 så inte stenmjölet kryper ner? 0-8 eller finare fraktion under plattorna?
Tar gärna emot tips på markplattor också, dom ska dock vara röd
Hade lagt ngt som skiljer de två lagrena. Antingen markduk eller cellplast. Personligen hade jag tagit ett tunt lager cellplast. För att säkra upp ett bra klimat. Finns i de flesta tjocklekar. Ex 30 mm. Känns om du borde ha plats för det. Men finns tunnare också. Lycka till!
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
G Greatstomp skrev:
Hade lagt ngt som skiljer de två lagrena. Antingen markduk eller cellplast. Personligen hade jag tagit ett tunt lager cellplast. För att säkra upp ett bra klimat. Finns i de flesta tjocklekar. Ex 30 mm. Känns om du borde ha plats för det. Men finns tunnare också. Lycka till!
Haha tänkt så man kan ändra sig. Jag håller med och det blir nog så att jag slänger med cellplast när jag hämtar markstenen idag
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Ser gediget ut holmberg87. Inspirerande! (y)

Våren 2023 hoppas vi kunna påbörja bygget av vårt växthus. Vägverket kommer vända upp och ner på den delen av tomten som vi vill ha det på sommaren 2022... om allt går vägen. Mycket inspirerande att ta del av ditt projekt!
Överaskade dock min sambo med "impulsköpt" 4,5 kvm kanalplastväxthus för 2.700 kr på Jem&Fix för att ha tills dess. Förväntade mig inte något superkvalitativt bygge men inga jättesummor så varför inte? Med sten och lite lösa brädor etc som jag redan hade liggande landade summan för "cavagrottan v0.1" på mindre än 3.000 kr.
Jalle på andra sidan vår lilla grusväg hade ett lika litet, stort sett identiskt men med glas. Kopierade hans variant av grund. Tryckimpregnerade trallbrädor på högkant runt om. Det sattes upp 1998 och fungerar fortfarande utan tecken på att brädorna behöver bytas i brådaste rasket. Har det hållit så länge håller dagens tryckimpregnerade till 2023 hoppas jag. Håller det längre så gör det inget. Det får bli kvar som ett litet extraväxthus.

2021-03-15-vaxthus-stomme-klar.jpg


2021-04-10-instax-tradgard-erika-i-vaxthuset.jpg
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
MacAver MacAver skrev:
Ser gediget ut holmberg87. Inspirerande! (y)

Våren 2023 hoppas vi kunna påbörja bygget av vårt växthus. Vägverket kommer vända upp och ner på den delen av tomten som vi vill ha det på sommaren 2022... om allt går vägen. Mycket inspirerande att ta del av ditt projekt!
Överaskade dock min sambo med "impulsköpt" 4,5 kvm kanalplastväxthus för 2.700 kr på Jem&Fix för att ha tills dess. Förväntade mig inte något superkvalitativt bygge men inga jättesummor så varför inte? Med sten och lite lösa brädor etc som jag redan hade liggande landade summan för "cavagrottan v0.1" på mindre än 3.000 kr.
Jalle på andra sidan vår lilla grusväg hade ett lika litet, stort sett identiskt men med glas. Kopierade hans variant av grund. Tryckimpregnerade trallbrädor på högkant runt om. Det sattes upp 1998 och fungerar fortfarande utan tecken på att brädorna behöver bytas i brådaste rasket. Har det hållit så länge håller dagens tryckimpregnerade till 2023 hoppas jag. Håller det längre så gör det inget. Det får bli kvar som ett litet extraväxthus.

[bild]


[bild]
Roligt att inspirera andra! Ja det där ser ut att hålla länge, smart byggt och enkelt för att få en bra grund tills vidare.
Dessutom ett stort plus på priset hehe
 
  • Gilla
MacAver
  • Laddar…
Nu har jag hämtat 220st markstenar och ett pack cellplast! Var en hel del plockande innan stenarna låg på vagnen..
Så ikväll ska jag försöka få ut cellplasten och lägga på 0-8 så det hålls på plats.
Tänkte ta 30mm skivor men dom är så tunna så jag skulle säkert knäcka dom innan allt var på sin plats, så det blev 50mm skivor och markstenen är 50mm, så ska jag få plats med 0-8 måste jag gräva bort en del av gruset som jag nyss lagt dit:crysmile:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Sådär då var kvällens pass avslutat, man hinner inte så mycket på kvällstid tycker jag.
Skottade bort gruset och använde en regel för att jämna av det. Smidigt när man kan använda gjutningen för att väga av det(y) Grundarbete för byggprojekt med jämnat grus inom gjutna betongkanter, skottkärra och regel syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen i med markisoleringen som passade perfekt, fick ta av 2cm på längden och 7cm på en sida. Byggplats med reglar som jämnar grus, markisolering och en skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grund med jämnat grus och lagda markisoleringsskivor intill skottkärra och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nätt och jämnt får jag plats med 0-8 och markplattan, ser ut att bli riktigt snyggt!
Skottade sedan ut 0-8 och använde även där en 45x120 för att jämna till och då höjden rätt.
Ska på mer och jämnas till, men frågan är om jag ska ta det sista med lite finare material? Vad säger ni?

Jag laddar med bilder för det är mycket roligare än text! Markisolering läggs i en förberedd betongform med grus och verktyg synliga i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En markisolering inpassad vid en byggplats med grus och en regel för att jämna till ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundarbete för byggprojekt med avjämnat grus, markisolering och gjutna kanter, nära en skottkärra och skogsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jämnad yta med grus och markisolering intill en betongfundamentkant, med markplatta på gruset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagda betongmarkplattor i varierande storlekar som bildar ett geometriskt mönster på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maah och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.