Snigla Snigla skrev:
Blåshål = strålande utsikt.. (?) :love:
Absolut. Tanken är att få in några fönster i planket. Samma utsikt från trädgården, detta är mot gårdsplanen.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Absolut. Tanken är att få in några fönster i planket. Samma utsikt från trädgården, detta är mot gårdsplanen.
Jag tittade på ”förebilden” :love: och såg ”blåssträckan”.. dvs den fria vägen/vyn ut över åkern :)
 
KristinaRT
Dags att beskära rosor? Jag tycker iaf att björken har ”musöronstora” blad nu :thinking:

Hand håller unga björkblad motsvarande storleken på "musöron".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag tittade på ”förebilden” :love: och såg ”blåssträckan”.. dvs den fria vägen/vyn ut över åkern :)
Jag förstår. Ja det är fint men här får utsikten till viss del offras. Runt trädgården har vi våra naturbetesmarker, stengärden, damm och bäck så det här är den ”sämsta” fina utsikten:D
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
G-83 G-83 skrev:
Jag förstår. Ja det är fint men här får utsikten till viss del offras. Runt trädgården har vi våra naturbetesmarker, stengärden, damm och bäck så det här är den ”sämsta” fina utsikten:D
Hehe, här har vi oxå utsikt (å blåsigt somnattans).. så avstressande att bara kunna sitta och titta på nått man uppskattar.. därför balkongen har hög prio här.. då utsikten är strålande på den sidan (just nu har vi bara massaved fönster/fönsterdörr dit).

innergården är lite mer vindskyddad.. husen är strategiskt placerade runt den (kokande gryta/varmt på sommaren ist hehe)

Vi äger tyvärr ingen mark runt, men bonden sköter det bra hehe.. och även neråt där det skimrar en naturlig damm (y)

Men vi jobbar på att göra vår trädgård mysig oxå :cool: (men jag är en verklig sucker för vackra vyer/utsikt)
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Grävt ner de tre första av totalt tjugo plintar till det nya staketet.
 
VAB idag så då hann jag sätta lite spjälor på staketet medan grabben sov sin lur. Körde slut och hann lagom grunda nio till innan han vaknade.
Röd trästaket vid landsväg nära rött hus med grön gräsmatta och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så efter middagen hade de torkat och jag kunde täppa till gluggen på den sträckan.
Rödmålat trästaket med nysatta spjälor utanför rött hus med gult dörrparti och handgräsklippare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerade träspjälor på ett rött staket vid en rödfärgad stuga med tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fatsug och 3 till
  • Laddar…
Ska staketet vara bergodalbana?
 
Karlia
När man förstorar upp bilden syns det att du har kisse som kvalitetssäkrar - skönt, då kommer det att bli bra gjort!
 
  • Gilla
torbrand
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ska staketet vara bergodalbana?
Det ser värre ut än vad det är, men det följer tomten som inte alls är rak. Det kommer bli grindar på stolparna så det går ju tyvärr inte att lura bort höjdskillnaderna. Kommer fylla upp slänten upp mot infarten också och då försvinner en del av synvillorna.
 
Karlia Karlia skrev:
När man förstorar upp bilden syns det att du har kisse som kvalitetssäkrar - skönt, då kommer det att bli bra gjort!
Den katten godkänner allt bara den får ligga i husses knä. Så den kan man inte lita på.
 
  • Gilla
  • Haha
Takfönster och 2 till
  • Laddar…
Vanligtvis sätter man överkant på staket i våg på samma höjd och anpassar mot marken. Risken är att du inte blir nöjd med resultatet:(
 
richardtenggren
Funderade mycket över detta innan jag började med vårt staket, som snart är klart nu.

Då tomten lutar så valde jag att följa marken då höjdskillnaden är 0,5-1m på ~35 m.
Planen är sedan att kapa ribborna på plats med sänksågen.
 
  • Pågående staketbygge som anpassats efter en sluttande tomt med stolpar längs med en snörelinje vid solnedgången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt trästaket på lutande tomt med skogsbakgrund och rådjur vid en väg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vanligtvis sätter man överkant på staket i våg på samma höjd och anpassar mot marken. Risken är att du inte blir nöjd med resultatet:(
Fast med vår tomt så blir det antigen väldigt högt staket eller ett väldigt lågt på stora sträckor. Så jag tror inte att det blir något problem, finns andra saker jag kommer reta mig på som jag borde tänkt på däremot.
 
Grävt ner 6 av 21 plintar för staketet.
Grävda hål med sex synliga staketplintar i rad längs en trottoar och intill en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.