Hej
Funderar på att skaffa mig en robotgräsklippare och skulle behöva hjälp. Tomten är ca 590 - hus, garage, altan mm så är nog gräsmattan runt 300m2

Skulle vilja ha tips på vilken man ska välja och vad man ska tänka på. Köper nog med installation. En funktion jag vill ha är att man ska kunna ha koll på status via app, så om man är borta kan se om den klipper eller tex kört fast. Eller är detta en dyr funktion?

Gräsmattan är uppdelat i tre delar kan man säga. En på framsidan vid garaget, sen är det en grind ner nästa del. Räcker det att man lämnar grinden öppen för att klipparen ska hitta igenom? Finns ingen annan väg dit då det är en entré och grusuppfart på framsidan.

Sen är den stora delen, där är det inga jätte hinder, några små släntar men ingen är mer än 20 grader. Annars rätt öppet. Sen har vi en del på andra sidan huset som går runt mot entrén. Upp mot den är en stentrappa som jag tänkte ta bort plus en del av stödmuren och göra en slänt för klippare.

Tänkte att laddstationen står vid hörnet vid baksidan av garaget/altanen. Det som är en svart fyrkant på en av bilderna. Hur plant måste det vara? Går ju att gräva ut och göra som man vill där.
Men gärna om någon har tips på någon model eller så.

/Daniel
 
  • Luftbild av en tomt med hus, garage, altan och indelade gräsytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta i skymningen med grusuppfart och öppen trädgårdsgrind av trä mot gatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräs och en grind som leder till en annan del av tomten på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En översikt av en gräsmatta vid skymning, med en potentiell plats för robotgräsklipparladdstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräsmatta, lekstuga och barnrutschkana vid skymning, markerad plats för robotgräsklipparstation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med träd och staket i skymningen, potentiellt område för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med gräsmatta och öppen grind, avsedd för diskussion om robotgräsklippares förmåga att navigera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en trädgård vid skymningen med gräsmatta, stödmur, och en trätrappa som kan behöva anpassas för en robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tittat på Gardenas sortiment. Dom har en del klippare för mindre ytor.
Kostar några tusen mer, men ger sannolikt en säkrare funktion.
Finns även möjlighet till fjärrstyrningen via deras "smart-system".
Sileno City är ett exempel.

Det är enkelt att själv installera en robotklippare på en så pass liten tomt.
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
E etompau skrev:
Jag hade tittat på Gardenas sortiment. Dom har en del klippare för mindre ytor.
Kostar några tusen mer, men ger sannolikt en säkrare funktion.
Finns även möjlighet till fjärrstyrningen via deras "smart-system".
Sileno City är ett exempel.

Det är enkelt att själv installera en robotklippare på en så pass liten tomt.
Såg att det var erbjudande på Sileno city 500 smart med att man fick ett hus till. https://www.bygghemma.se/tradgard-o...ippare-gardena-smart-sileno-city-500/p-850820

500m2 borde ju räcka?
 
Ja 500 m2 i kapacitet räcker till. Hur en klipparen klarar av en gräsmatta hänger både på komplexiteten på gräsytan, om där finns många småytor men också kvalité på gräs och hur mycket gödning och vatten gräsmattan får.

Benen till studsmattor kan utgöra ett problem, som kan skapa stopp. Håll koll på dessa.
 
Satsa på gardena eller Husqvarna. Det är i princip samma klippare. Beprövat och fungerar och håller bra kvalitet.

Lite dyrare än alternativen men hela idén med en klipprobot är ju att man i princip inte ska behöva bry sig efter att man släppt ut den på våren. Då är några tusenlappar lätt värt det.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Satsa på gardena eller Husqvarna. Det är i princip samma klippare. Beprövat och fungerar och håller bra kvalitet.

Lite dyrare än alternativen men hela idén med en klipprobot är ju att man i princip inte ska behöva bry sig efter att man släppt ut den på våren. Då är några tusenlappar lätt värt det.
Jo det är nog som du säger bättre att lägga lite extra och få kvalitet, vill ju ha så lite problem som möjligt. Verkar ju inte heller vara allt för svårt att installera själv.
 
Husqvarna 105 är en äldre modell än Sileno-serien.
Den har även fast bakhjul, vilket ibland kan vara en nackdel på område där klipparen frekvent får vända och backa.
 
Har ung samma gräsyta som du och köpte en city 500 förra året och den har funkat ok efter lite justeringar av "startpunkter för de olika gräsytorna. En av ytorna är i en liten backe på ca 15% lutning och det är inga problem. Denna klippare har framhjulsdrift så det tredje hjulet liksom bara följer med och det funkar superbra. Jag har dock en ca 8m lång passage som bara är ca 1m bred men då det går att justera hur mycket klipparen kör över gränskabeln så funkar även det men som sagt det är på gränsen.
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Jo, jag glömde säga att jag utvärderade McMulloch, Gardena och Husquarna i samma storleksklass och de är mer eller mindre samma prylar men med olika plastskal/karosser (eftersom det är samma koncern). Gardena telefonsupport har varit hjälpsam även om det tagit lite tid för svar.
Utvärderade även city500 modell med blåtand appstyrning men för mig var inte det värt 1000kr extra då den är väldigt enkel och BT når ju så kort så att det inte tillför något. Vill man ha bra funktioner för remote kontroll så skulle jag köpa ett kort från en tysk site(kommer inte ihåg namnet men det är bara att googla) för där får man många intressanta och användbara "home automation" funktioner som bla att sätta en kamera på klipparen
 
  • Gilla
svetsnisse och 1 till
  • Laddar…
I en sån här tråd kommer du få förslag på alla möjliga märken och modeller. De flesta kommer rekommendera den bot de själva har (även jag kommer göra det! :p) eftersom det är ganska få som haft flera olika botar att jämföra mellan och man vill gärna motivera sitt eget val. :)

Vi skaffade vår första gräsklipparrobot förra våren och efter lite research på nätet (läs Byggahus) föll valet på en McCulloch S600. Vår tomt är ganska lik din, hästskoform, men vi saknar grinden och trappan. Vi gjorde installationen själva, vilket jag faktiskt rekommenderar även om man inte är världens mest händiga. Anledningen till det är att det är väldigt bra att lära känna sina prylar och att jag har väldigt svårt att tro att en installatör, hur kunnig h*n än är, kommer fixa en installation som fungerar helt utan problem. Det kommer vara ställen där kablarna behöver justeras, och har man då inte gjort det själv så kan det vara svårt att veta hur man ska göra. Samma ifall någon kabel skulle gå av framöver.

S600 har ingen nätverksuppkoppling, så om det är avgörande för dig så kanske den faller bort. Det finns dock en pryl som heter Robonect som man kan installera så får den wifi. Detta ska jag fixa till vår bot i år, eller till nästa säsong.

Vi är otroligt nöjda med vår S600. När kablarna justerats och trädgården väl anpassats lite efter att den kört några dagar, så har den fungerat 100%-igt. T.o.m efter vintervilan jobbade den på som om den bara pausat över natten.

Som någon nämnt så är McCulloch, Gardena och Husqvarna exakt samma maskiner hårdvarumässigt...det är bara funktioner och pris som skiljer. Lyfter man skalet på vår S600 är den exakt likadan och märkningen i plasten är t.o.m. Husqvarna, så man behöver inte tänka att priset speglar kvaliteten.

Lycka till med er bot, vilken ni än väljer...ni kommer aldrig ångra er! ;) (y)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Jag skulle prioritera närhet till återförsäljare och service i 1a hand. Förr eller senare så kommer du att behöva hjälp, åskan kan ta kretskortet, batteriet kanske ger upp. Saker o ting kan hända helt enkelt. Val av märke å pris? Ja du får vad du betalar för. Skippa de riktigt billiga. De gör sitt jobb men ofta problem om de går sönder. Skippa även de dyraste, du använder inte alla dessa finesser iallafall. Ta en i mitten så får du en hyfsad maskin som gör vad den är tänkt att göra.
 
Grannen har en enklare klippare som följer begränsningsslingan hem för att parkera. Det gör att det blir fula hjulspår utmed gränsen hela vägen runt. Laddstationerna har två laddplattor som ligger ner, som det kan lägga sig skräp på vilket ger problem med laddningen. Jag har hjälpt till att felsöka brott på begränsningsslingan och det är mycket klenare kabel än till min Husqvarna.
Saker som jag skulle kolla på om jag köpte ny.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.