Hej,

Jag är ny här så tänkte försöka vara duktig på dokumentera. Har kommit en bit redan men vill ändå dela med mig om någon har frågor eller sugen på terasspool / badtunna. Vi tänkte byta ut vår gamla trall på ca 27kvm till 100kvm.

Vi valde Svenska badtunnor med el-värmare, bubblar, isolering, belysning och teknikpaket. 8-10pers Grand. Anledningen är att den är större där man kan vara fler vuxna/barn och mer utrymme för barnen att leka i. Vi var inte ute efter massage utan värmen och friheten att röra sig fritt. :)

Jag är ingen byggare och är en amatör på sånt här :)
Håll till godo!

Gamla trallen som skall försvinna
Uteplats med stor trätrall som skall bytas ut inför installation av terasspool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd träterrass bredvid ett glashus i en trädgård, med planer på installation av badtunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla trallen borta.

Byggarbetsplats där gamla trallen är borttagen och förberedelser för ny terass och badtunna pågår, med person och skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräva, 14 st bigbags fulla med jord.
Valde säck för undvika köra till tippen 10ggr och hanteringen av schakt är +*%^**^%!
Flera orangea bigbags fyllda med jord på en trädgård med en skottkärra och verktyg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flera stora, orangea säckar märkta BIG BAG på en gräsmatta, använda för trädgårdsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Reglat och lagt grävt till kabelskydd i mark. Slit och släng.. även byggt till staket.
Pågående trallbygge med träreglar monterade på betongplintar och grävd jord runtom, före läggning av trallbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundarbete för terass med reglar och grus på marken, grävningsarbetet synligt framför en husvägg med fönster och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppbyggnad av ny trätrall, reglar utlagda i mönster över jord med gul kabelskyddsrör, i bakgrunden syns ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat lägga första trallen samt planering av terasspool / badtunna.
Pågående arbete med att lägga ny trallgolv utomhus, träreglar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nybyggd trätrall med pågående konstruktion av staket och förberedelse för terasspool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en oktagonal Grand Comfort isolerad badtunna med mått och teknisk specifikation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
David Luleå och 5 till
  • Laddar…
Nybyggd obehandlad trätrall för uteplats med olika sektioner och stolpar för staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utespa installerad på ett trägolv med en privat avskärmning av träspaljé, sett genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träramkonstruktion för uteplats bredvid en spabad med stängt lock och insynsskyddande staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäcksramkonstruktion nära ett spabad med synliga träbjälkar och markskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av vit spabad omgiven av trästomme under konstruktion och trädäck vid en träspaljé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Intressant. Den gula slangen är det när ni ska tömma tunnan?
 
  • Gilla
Öyivind
  • Laddar…
M minitoy skrev:
Intressant. Den gula slangen är det när ni ska tömma tunnan?

Hej,
nej den gula slangen är till elen, 3-fas kabel. Det är faktiskt ingen dum idé att lagt ner ett rör för just tömning. Min tanke är att gräva ner en vattenslang i ett rör för sedan koppla på en dräneringspump. Så kan jag leda bort vattnet på ett smidigt sätt.

Någon som har erfarenhet av dräneringspumpar? Tänker om de orkar pumpa vatten ca 25-40m ?
 
Det börjar röra på sig...
Skall bygga ett insynsskydd samt klä in badtunnan samt teknik lådan. Har även limmat/skruvar fast brädor i lådan för fäste av brytare/uttag. Får se hur elektrikern ställer sig till detta :)
 
  • Trädäck med matbord och stolar, insynsskydd på gång, badtunna och husfasad i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck under konstruktion med insynsskydd, omslagen grill och del av badtunna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av ett insynsskydd av trästaket och klädsel för en badtunna och tekniklåda på en träaltan i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen tekniklåda med olika elektriska kablar och sladdar, samt brädor för fäste av brytare, fot skymtar nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badtunnans lock på en träaltan framför ett hus, med en tekniklåda och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteplats med trägolv och insynsskydd, badtunna och möbler i soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sindbad och 9 till
  • Laddar…
Tobzter
Stiligt,
Kommer bli härligt trångt att koppla in allt sedan ;)
Har du 1 värmare eller 2 ?
 
Tobzter Tobzter skrev:
Stiligt,
Kommer bli härligt trångt att koppla in allt sedan ;)
Har du 1 värmare eller 2 ?
Haha jo tack, att man inte lade på ca 40cm till i lådan är väldigt märkligt. Pumpen är större än den vi har till våra andra pool på 6000L. Jag fasar för läckage och att komma åt för spänna fast slangarna. Brrr...
 
Jag valde faktiskt bara en värmare efter mycket läsande från kommentarer. Hoppas det skall räcka, men annars får jag köpa till en till som stöd värmaren. :)

Hur har ni andra gjort? Jag bor i Skåne kan jag tillägga.
 
  • Gilla
Jolle79
  • Laddar…
Tobzter
ja gjorde egen låda och har 2 värmare, är ändå trångt 1,2 x 1,2 m ca
Har klara mig bra från läckage inte ett ända än ..(ta i trä)
 
  • Gilla
Gosv och 1 till
  • Laddar…
K
J Jippe skrev:
...våra andra pool på 6000L. J
Har ni en liten pool på 6000 L också?
 
Tobzter Tobzter skrev:
Rekommenderar att läsa denna tråd där står allt och lite till angående dessa pooler från SVB

[länk]
Tack! Jag har följt den tråden väldigt noga och håller med dig. Kan starkt rekommendera den. Det var den som gjorde jag beslutade köpa :)
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Har ni en liten pool på 6000 L också?

Bara en plaskdamm för barnen så de kan leka.
Denna tunnan är mindre lek och mer avslappning :)
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Bygger du ellådan i jämnhöjd med poolen så får du en väldigt behaglig "förvaring" av locket när ni badar.

Att ha ner locket på trallen och lyfta upp igen är bökigt och kallt, särskilt vintertid. Kan man ha det så enkelt som möjligt - som att bara skjuta åt sidan och ha på ellådan - så är det ytterliggare ett steg mindre att ta ett bad.

Så när du badet och el/värmelådan med något material, se om du kan kan få lådan i jämnhöjd med badet.
 
A avdpos skrev:
Bygger du ellådan i jämnhöjd med poolen så får du en väldigt behaglig "förvaring" av locket när ni badar.

Att ha ner locket på trallen och lyfta upp igen är bökigt och kallt, särskilt vintertid. Kan man ha det så enkelt som möjligt - som att bara skjuta åt sidan och ha på ellådan - så är det ytterliggare ett steg mindre att ta ett bad.

Så när du badet och el/värmelådan med något material, se om du kan kan få lådan i jämnhöjd med badet.
Hejsan,

Skall man lyfta av locket för kunna bada? Av vilken anledning tänker du?
Sedan enligt instruktion så måste pumpen stå minst 20cm under vattennivån. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.