Hej,

Har sett att det finns en del trådar om ämnet men chansar för att se om någon har ett bra tips!

Bor i radhuslänga, 6st hus i varje länga, alla sitter ihop med varandra. Generellt sett har man aldrig hört något från grannar vägg i vägg men för ett par veckor sedan började jag höra ett ljud som jag inte kan lokalisera.

Info om ljud: Påminner om svaga vibrationer/fläkt alt en motor på långt avstånd. Ljudet är relativt svagt och alla hör inte det. Men har man hört det så är det enkelt att identifiera.

Spridning: Ljudet hörs på båda våningsplanen (80kvm per plan). Hörs i alla rum i bostaden (6-rum).
Upplever att ljudnivån är i princip lika i alla rum, dvs inte direkt högre i något speciellt rum.
Pratat med närmsta grannarna var av den ena också hör detta medans den andra inte hör. Att den andra inte hör kan bero på att de inte identifierat ljudet eller att de inte har ljudet hos sig. Ljudet pågår 24-timmar per dygn, ibland kan man uppleva ett kort avbrott 5-15 minuter, ibland kan man uppleva variation i ljudstyrka.

Utredning: Har stängt av all el, både hos mig och båda grannarna. Ingen skillnad på ljudet, dvs det hörs fortfarande. Har lyssnat med örat på alla väggar,golv,tak men då hör man inget alls. Har lyssnat med Stetoskop på alla golv, väggar, tak. Inget speciellt hörs. Ingen av grannarna i vår länga har installerat något nytt som skulle kunna skapa ljudet. Alla har självdrag förutom 1 som har utsugsfläkt på taket vilket var en misstänkt kandidat, men det visar sig att den varit avstängd i 3 månader.
Har lyssnat i avloppet och ventilationsrören som finns men inget låter konstigt. Ljudet är tydligt som jag beskrivit ovan men det går inte att lokalisera källan. Hur ska man gå tillväga, finns något annat att prova så man slipper bli galen?
Uppmätt ljudnivå inomhus med mobil på natten är 25db generellt sett i alla rum, dvs mobilen kan nog omöjligt identifiera ljudet.

Utemiljö: Man hör inte ljudet utomhus. Omgivningen har fler radhuslängor och på dessa finns luftvärmepumpar men inte på våran länga. Baksida består av skog. Miljökontoret hänvisar till Akustiker då vi redan provat så mycket. Den firma jag pratade med menade på att de inte kan lokalisera källan eftersom det inte kommer från mitt hem samt att ljud stuttsar så går inte att göra en bra mätning för denna typ av ljud.

Just nu har jag slut på idéer, någon som kan ha något bra tips på vad man kan testa härnäst?

Avslutningvis några frågor för den kunnige,
* Kan ljud från omgivningen skapa ett brummande ljud inomhus, tänker då LVP från 10-20m avstånd?
* Hur kan man höra brummande/vibrerande ljud i alla rum men helt tyst när man lyssnar på väggar, golv, tak?

Tack på Förhand,
 
Har ni någon samfällighet med gemensam värme? En del radhus är byggda så. Då kan det ju vara en cirkulationspump till värmen som börjat låta. Du kanske stängde av hushållselen men det kanske finns även en sådan gemensam el till värmen?
 
P proffsrik skrev:
Har ni någon samfällighet med gemensam värme? En del radhus är byggda så. Då kan det ju vara en cirkulationspump till värmen som börjat låta. Du kanske stängde av hushållselen men det kanske finns även en sådan gemensam el till värmen?
Hej, tack för tips!
Vi har ingen gemensam värme utan alla sköter sin egen. Generellt sett har alla elradiatorer i varje rum men en del har LVP, dock inte i vår länga.
 
Kraftledning i luften, typ på stolpar eller nedgrävt.
50 Hz.

Behöver inte ens vara till huset.

Nu när energiförbrukningen ökar, så brummar det mer i ledningarna.

Märker detta väl vid sommarstugan.
 
H Hybro skrev:
Kraftledning i luften, typ på stolpar eller nedgrävt.
50 Hz.

Behöver inte ens vara till huset.

Nu när energiförbrukningen ökar, så brummar det mer i ledningarna.

Märker detta väl vid sommarstugan.
intressant, det skulle mycket väl kunna vara något sådant, det talar för att man hör ljudet mer på kvällen och morgonen vilket jag gör. Dock borde det logiskt sett kanske vara tystare på natten (inte lika mycket el som förbrukas) men det är det tyvärr inte.
 
Jo, jo...

Men det har med humanis (nytt ord) att göra.

När dagens bakgrundsljud.. tystnar, så ställer hörseln om sig till svagare ljud, som då upplevs högre.

Inbyggt i varje levande varelse med hörselgångar.
Ursprungligen en funktion för överlevnad.
Ingen illasinnad skulle kunna smyga, sig på en, när man låg o sov i nån buske.

Hör väl när hunden kommer smygande på natten.
Inte dagtid.
 
Kan ljudet/vibrationen komma via vattenledning som är under tryck? Finns en pump/tryckstegringstation i närheten ?
 
A Acetonitrile skrev:
Kan ljudet/vibrationen komma via vattenledning som är under tryck? Finns en pump/tryckstegringstation i närheten ?
Inget som ligger direkt i närheten vad jag vet! Har försökt lyssna på och omkring inkommande vattenledningar samt avlopp men kan inte höra något ljud alls.
 
Du skrev att du stängt av elen till dig och närmaste grannarna, men har ni stängt av elen till hela längan? Ibland kan ljud transporteras långa vägar så det kanske är någon granne längre bort i längan som har någon utrustning som skapar ljudet?

Kan säkert räcka med någon dator eller annan utrustning med någon form av rörlig del, (fläkt) som står intill någon regel eller annan byggdel som är sammankopplat med bärande delar och därmed ihop med övriga längan.

Testa bryt strömmen för hela längan
 
K kungcoopa skrev:
Du skrev att du stängt av elen till dig och närmaste grannarna, men har ni stängt av elen till hela längan? Ibland kan ljud transporteras långa vägar så det kanske är någon granne längre bort i längan som har någon utrustning som skapar ljudet?

Kan säkert räcka med någon dator eller annan utrustning med någon form av rörlig del, (fläkt) som står intill någon regel eller annan byggdel som är sammankopplat med bärande delar och därmed ihop med övriga längan.

Testa bryt strömmen för hela längan
Det har vi inte testat ännu, vi har testat alla hushåll förutom 2, dock en i taget. Men ska hitta ett tillfälle att bryta hela längan för att se om ljudet upphör.
 
Hej,

Har nog provat att stänga av all el i hela längan från elskåpet men det gav inget resultat. Även testat att stänga av de närmsta LVP utan resultat.

Kan ljudet vara luftburet och ta sig in via skorstenen och ventilationsrören?
 
Någon som möjligtvis har några tips på vad man kan undersöka?

följande är gjort,
1. Stängt av all el i bostaden flera gånger
2. Stängt av all el i hela längan
3. Stängt av inkommande vatten
4. Öppnat upp vägg och undersökt ventialtionsrör. Inget ljud eller inga vibrationer.
5. Satt igen alla frånluftsventiler som test.
6. Spelat upp följande toner i ventilationsröret för att se om bullret påverkas, 40-200Hz.
7. Undersökt ventil på tak, inget ljud hörs.
8. Lyssnar med stetoskop på alla väggar, tak och golv men inget att notera.

Ljudet är omöjligt att identifiera vart det kommer ifrån och låter ungefär lika mycket på alla våningsplan och i alla rum. Varierar i styrka under dygnets timmar men låter i princip hela tiden. Ljudet låter precis som ventilation eller brummande bil utanför.
 
Vid sommarstugan ute i obygda så hörs numer alltid ett lågt brummande ljud. Det har det inte gjort tidigare om åren.

Helt säker på att det kommer från en 400 kV kraftledning i närheten.

De jag talat med, tror att det har, att göra med att man har ökat effekten som överförs.
D v s tar ut högre ström, för att kunna förse förbrukare, samhällen och industrier med större energi...
Jädrans elbilanvändare!

Eftersom du testat det mesta, kan jag tro att du har en större kraftkabel nedgrävd i området, eller en högspänninsledning på stolpar.

Kan väsnas flera hundra meter, även om de är nedgrävda, då hård grund leder vibrationer.

Frekvensen är troligen 50 Hz...
 
En tidigare granne började höra ett dovt malande ljud och bekostade olika utredningar, visade sig vara stressrelaterat
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.