Tänkte på fuktspärr mellan stolparna och plintarna... Ska jag måla stoplarna innan jag sätter fast dem, eller ska jag bara ställa dem på typ sylltätning? Tänker framför allt på ändträet.
När jag målade stolparna till räcket på framsidan, 95*95 så körde jag först med någon olja, sen grund och sen färg. Ska man göra likadant eller funkar det med som sagt sylltätning och sen måla allt på en gång?
 
Håll stolparna ca 5 cm från plinten så kan du komma åt ändträet sen och målla de igen senare.

Olja sen grund färg och färg är det absolut bästa.

Du kanske har en hink eller något du kan hälla olja i och ställa stolparna i över natten med och med ändträt ned i så det får sugga i sig rejält, det är att föredra!
 
Gimner Gimner skrev:
Håll stolparna ca 5 cm från plinten så kan du komma åt ändträet sen och målla de igen senare.

Olja sen grund färg och färg är det absolut bästa.

Du kanske har en hink eller något du kan hälla olja i och ställa stolparna i över natten med och med ändträt ned i så det får sugga i sig rejält, det är att föredra!
Du menar att inte stolpen står på plinten utan hänger i skruvarna? Är det verkligen bra? Ska ju ha ett carporttak med takstolar och betongpannor på ca 7,5*7m.
Att jag behöver måla dem innan köper jag dock.
 
Tomture61
Om man tittar på Byggbeskrivningar Carport så förespråkar dom 1600 - 1800 mm cc
Stolpar fästs med genomgående skruv / mutter (2 st / stolpe)
Obs , det är luft mellan betongplint / trä .
Låt ändträ suga upp änträolja över en natt , tips att ta ett lock från en gammal färgburk .
 
MalZon MalZon skrev:
Du menar att inte stolpen står på plinten utan hänger i skruvarna? Är det verkligen bra? Ska ju ha ett carporttak med takstolar och betongpannor på ca 7,5*7m.
Att jag behöver måla dem innan köper jag dock.
Sätt in pallningsklossar mellan plint och regel, då får du det stumt och förhindrar samtidigt uppsug i regeln..
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man tittar på Byggbeskrivningar Carport så förespråkar dom 1600 - 1800 mm cc
Stolpar fästs med genomgående skruv / mutter (2 st / stolpe)
Obs , det är luft mellan betongplint / trä .
Låt ändträ suga upp änträolja över en natt , tips att ta ett lock från en gammal färgburk .
Jag har ca 3600mm cc. 3st 115*115mm limträpelare på varje sida, på dem ligger det en 225*115 limträbalk på 7200mm, därpå kommer takstolarna stå helt enkelt.
Detta gör att jag hade helst sett att stolparna stod helt på plinten och därför jag frågar. Konstruktionen med antal stolpar, balk, mått m.m. är ju dubbelkollat med 3 olika snickare/firmor och de har alla sagt att det kommer att funka bra.
 
S salkin85 skrev:
Sätt in pallningsklossar mellan plint och regel, då får du det stumt och förhindrar samtidigt uppsug i regeln..
Fick det tipset innan. Aldrig hört talas om så fick googla, men känns som en lösning ändå?
 
MalZon MalZon skrev:
Fick det tipset innan. Aldrig hört talas om så fick googla, men känns som en lösning ändå?
Det är en väldigt bra lösning :)
 
S salkin85 skrev:
Det är en väldigt bra lösning :)
Ok. Finns det någon bild nånstans så man bara ser hur det ser ut i verkligheten? Blir 10mm bra?
Isf "ersätter" den tätningen jag ritat i vänstra bilden?
 
Vill helst använda vänstra principen. Högra känns inge bra på något sätt. Allt hänger då bara i 12 bultar totalt.
 
  • Schema över två stolpar med plintar, järn, skruvar och möjlig tätning, markerat med frågetecken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MalZon MalZon skrev:
Ok. Finns det någon bild nånstans så man bara ser hur det ser ut i verkligheten? Blir 10mm bra?
Isf "ersätter" den tätningen jag ritat i vänstra bilden?
Ja köp den svarta sorten, de bygger 10mm, spika fast den i ändträt på stolpen och ställ dit. Inget mer tätning eller dylikt behövs, (enligt mig) Sen är det ju bra om du skyddar virket mot mögel med någon slags färg eller olja..
 
S salkin85 skrev:
Ja köp den svarta sorten, de bygger 10mm, spika fast den i ändträt på stolpen och ställ dit. Inget mer tätning eller dylikt behövs, (enligt mig) Sen är det ju bra om du skyddar virket mot mögel med någon slags färg eller olja..
Ok. Olja, grund, färg, kloss. Thats it? Låter smidigt... Och då blir principen att stolpen står på plinten genom klossen?
 
MalZon MalZon skrev:
Ok. Olja, grund, färg, kloss. Thats it? Låter smidigt... Och då blir principen att stolpen står på plinten genom klossen?
Hej
Håller med Räcker med en svart kloss så att den "står" på klossen. Känner du dig osäker så finns det kanske plats för två klossar på bredden
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Är det detta som avses ?
[länk]
Skulle tro det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.