E El-Löken66 skrev:
Precis, det beror på användningsområdet.
För uthyrning eller permantboende så behövs det.
Har du en gäststuga där det övernattas enstaka nätter, nej.
Det lät på ditt svar till @Leif i Skåne som du menade att det alltid skulle vara ett separat abb till en Attefallaren, men då tolkade jag fel.
 
E
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Det lät på ditt svar till @Leif i Skåne som du menade att det alltid skulle vara ett separat abb till en Attefallaren, men då tolkade jag fel.
Det ska vara separat ja, ifall den skulle hyras ut.
Men just nu verkar det inte behövas.

Sen är.ju nästa fundering det här med el försäljningen, förvisso har dylikt löst på så vis i alla tider, men om vi nu ska vara riktigt laglydiga.
Ska mätt el skattas för och om inte, varför?

https://blogg.pwc.se/taxmatters/moms-matning-debitering-el-vatten

En fastighetsägare kommer nu att behöva debitera moms på el och vatten till boende i fastigheter där fastighetsägaren har infört individuell mätning och debitering. Samma fastighetsägare ska dock inte debitera moms på el och vatten i fastigheter som saknar individuella mätare utan där el och vatten ingår i hyran eller debiteras utifrån en schabloniserad beräkning.
 
Redigerat:
K
E El-Löken66 skrev:
[bild]
Kanske lite off topic. Men vi har just en sådan mätare i vårt elskåp. Är det möjligt att nolla den? Eller är den spärrad för att Boverket ska kunna checka den på något sätt?

Den är kopplad så att den bara mäter värmepump och cirkpump till vvc
 
E
K Kallebo skrev:
Kanske lite off topic. Men vi har just en sådan mätare i vårt elskåp. Är det möjligt att nolla den? Eller är den spärrad för att Boverket ska kunna checka den på något sätt?

Den är kopplad så att den bara mäter värmepump och cirkpump till vvc
Kanske så här?
Resetting Resettable Registers
To reset registers, perform the following steps:
1. Select set in the main menu, press F.(ok)
2. Select “Resettable registers” (rst r9 on the display), press F. (ok)
3. The display will show the different registers to reset. Depending on the
meter type, the available choices are:
Register On the display
Active Energy Imported Total Act..
Active Energy Exported Total Act..
Reactive Energy Imported Total Rea..
Reactive Energy Exported Total Rea..
Reset all ALL
4. Toggle through the pages and reset the desired registers.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är i princip krav på egen mätare ifall du ska kunna använda ett Attefallshus som det är tänkt. Tyvärr.
Och i det fallet blir ju en mätare i centralen för värme helt i sin ordning.

Men i detta fall verkar det ju vara en olovlig kabel dragen från huvudhuset.

Då inget ändå stämmer är det kanske lika bra att använda mätaren för att mäta totalförbrukning för AF.

Eller menar du att att är bättre att bryta mot ett regelverkb två kanske?

Som sagt, jag undrar uppriktigt, därför jag bad dig utveckla.

Jag är lite nyfiken på detta krav, var hittar jag att det måste vara en separat mätare för värmen i nybyggda villor?
 
E
S Stev87 skrev:
Jag är lite nyfiken på detta krav, var hittar jag att det måste vara en separat mätare för värmen i nybyggda villor?
Enligt vad jag kan uttyda ur #55 behövs inte detta längre, men någon annan kanske vet bättre. Har för mig att @tommib nämnde det?
 
  • Gilla
Stev87
  • Laddar…
Har för mig att det är Boverket som ställer kraven
Lite för sent för stt leta efter detta
Sängen väntar
 
K
E El-Löken66 skrev:
Kanske så här?
Jag var lite för snabb. Min mätare hette M18. Har bara en knapp..
 
tommib
Apropå mätning

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...267-om-energimatning-i-byggnader_sfs-2014-267

Se 5§. Den verkar lustigt nog inte ha trätt i kraft än.

Uppenbarligen har Boverket rekommenderat emot detta

https://www.boverket.se/sv/om-bover...matning-och-debitering-vid-ny--och-ombyggnad/

Det hela är lite lustigt ärligt talat. Det förekom väldigt mycket under en period att förbrukningen för värme/varmvatten skulle mätas individuellt men att man numera avråder från att det ska vara ett krav var nytt för mig.
 
  • Gilla
Stev87 och 1 till
  • Laddar…
E
Jag tolkar det hela som att Sverige övertolkat i sin iver eller något och nu fått en smäll på fingrarna av EU och att det ska gälla för flerfamiljshus.

Någon som är i byggsvängen får gärna utveckla.

Sen kanske det inte är fel att ha en separat mätare oavsett, kanske underlättar det framtida energideklarationer samt att det kostar ingen stor slant idag.
 
tommib
Ja, i själva lagtexten pratar man bara om byggnader och lägenheter (som i det fallet ska förstås som bostäder, en villa är byggnad med en lägenhet) men i den förordning som kommer träda i kraft 1/7 så pratar man om flerbostadshus.

Kan vara så att man övertolkat, eller som vanligt gjort något slags försök att vara bäst i klassen.

Man får väga kostnaden för individuell mätning, både ekonomiskt och miljömässigt (kostar råvaror att tillverka mätarna) mot den potentiella vinsten. I nybyggen är den sannolikt inte så stor.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
K
tommib tommib skrev:
I nybyggen är den sannolikt inte så stor.
Tvärtom är det väl jätteintressant att få reda på om det är så att något i huset brister eller om det helt enkelt är så att familjen kör strykjärnet 24/7.

Här i vårt område är det inte ovanligt att folk har 18-20 000 kWh som årsförbrukning trots att energideklarationen från bygget snackade om 6 000 kWh. När man snackar elförbrukning verkar vi ganska ensamma om att ha en förbrukning under den uppskattade.. och då står uppvärmningen för ungefär hälften.
 
E
K Kallebo skrev:
Tvärtom är det väl jätteintressant att få reda på om det är så att något i huset brister eller om det helt enkelt är så att familjen kör strykjärnet 24/7.

Här i vårt område är det inte ovanligt att folk har 18-20 000 kWh som årsförbrukning trots att energideklarationen från bygget snackade om 6 000 kWh. När man snackar elförbrukning verkar vi ganska ensamma om att ha en förbrukning under den uppskattade.. och då står uppvärmningen för ungefär hälften.
Kan ju tyckas.
Men precis som den kloke Pr. Tommi B skriver finns ju både för- och nackdelar.

Är det så jätteintressant för alla så att lagen måste stipulera ett behov?

EU verkar inte tycka så. Och det blir ganska många extra mätare med tiden.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Apropå mätning

[länk]

Se 5§. Den verkar lustigt nog inte ha trätt i kraft än.

Uppenbarligen har Boverket rekommenderat emot detta

[länk]

Det hela är lite lustigt ärligt talat. Det förekom väldigt mycket under en period att förbrukningen för värme/varmvatten skulle mätas individuellt men att man numera avråder från att det ska vara ett krav var nytt för mig.
jag skulle vilja säga att det ff ska göras om det är genomförbart men bara på publika fastigheter och lokaler
 
Om vi bortser kring vad som är rätt och fel så har nu elektrikern satt in en ny elmätare.
Kan nån förklara vad min totala elförbrukning är, samt om jag stänger av vredet uppe till vänster, nollas räknemätaren då?
Hand håller en installationsmanual för elmätare från ABB, med en teknisk ritning på omslaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad elmätare med digital display som visar förbrukningen 36200 Wh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elcentral med öppen dörr visande elmätare och säkerhetsbrytare, inklusive en sticker från installatören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.