Behövde plats i torkställningen så jag började skruva upp lite ribbor för att se hur det blir.
Måste bygga på slänten lite med matjord sedan.

Rödmålat trähus med torkställning framför, grusuppfart och slänt med ribbor och två bilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typiskt rött svenskt hus med vit knut och torkställning med ribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd stuga med taktäckning i tegel och pågående arbete med en torkställning i trä på sluttande gräsmark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nytt torkställ av trä under konstruktion på en slänt framför röd stuga med tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Vi rev bort det gamla väderpinade staketet och började förbereda för plank. Det är ett riktigt blåshål mellan två hus.
Renoveringsarbete utomhus där ett gammalt rött staket delvis är nedmonterat bredvid en stor trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag grävde 120cm hål(tack gode gud för plintspade) och vi lyfte ner stolpar som jag stöter sten runt.
Traktor lyfter ner stolpar i grävda hål för nytt plank, med utgrävda jordhögar och sten omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marsman80 och 5 till
  • Laddar…
Fått igång robotgräsklipoaren igen efter att den fått vila under två somrar på grund av dränering samt terassbygge. Det är riktigt skönt att se den irra runt på gräsmattan igen.
 
  • Gilla
karra och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag är fascinerad av att folk lägger så mycket pengar och energi på att göra tomten framkomlig för sin robotklippare. Gräva ned metallskrot i marken?? Det slutade man med för 50 år sedan. Är det inte billigare, bättre för miljön och bättre motion att gå bakom och skjuta på den som man alltid gjort, speciellt för en liten villatomt i stan...?
Här grävs det också ner metall :( överallt .. där det planteras.. runt trädrötter, buskrötter, rosrötter.. under pallkragarna, under växthuset.. allt har finmaskigt nät pga sorkjäklarna (min värsta trädgårdskompost.. både åkersork o vattentorn) och mullvaden (denne gör bara jordhögar osv, men det förstör i rabatterna också.. man hittar blommor mitt ute på gräsmattan ibland och där har inte planterat läkarna!)
 
Här blir det robotgräsklippare såfort vi är klara med alla odlingsplaneringar o byggnationer på baksidan.. (då ska vi göra ett ryck o snygga till gräsmattan ..host.. mossmattan.. sen robot)

Enda som verkar funka mot sork o mullvad.. (någorlunda iaf)!

Vi har gräsmatta på framsidan att klippa för hand iaf.. (klipper en del med min elgräsklippare, även om vi har gräsklippartraktor oxå.. den används mest på baksidan och vår enskilda väg) :cool:
 
G-83 G-83 skrev:
Vi rev bort det gamla väderpinade staketet och började förbereda för plank. Det är ett riktigt blåshål mellan två hus.
[bild]
Jag grävde 120cm hål(tack gode gud för plintspade) och vi lyfte ner stolpar som jag stöter sten runt.
[bild]
Blåshål = strålande utsikt.. (?) :love:
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
R
Ingenting
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
galento
Varit ute och tittat på de senaste grävling skadorna :mad::mad:

Gräsmatta med upprivna tuvor och skador orsakade av grävlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Varit ute och tittat på de senaste grävling skadorna :mad::mad:

[bild]
Grävling?

Är det inte vildsvin?
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Japp, det är vildsvin, grävlingens avtryck ser helt annorlunda ut.
 
galento
Hmm vi har haft jägare här som säger att det är grävling.
Har inte hört nån här som sett ett vildsvin men man vet ju aldrig.
Lägger ut några bilder till :
Gräsmark med upprörda grästuvor och möjliga grävlinggryt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmark med upprivna tuvor som kan vara spår efter grävling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotspår och hål i marken på en gräsmatta, möjliga tecken på grävlingaktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där däremot ser ut som grävling, är det från samma plats?
 
galento
Ja, det är 5 meter mellan bilderna .
 
Vildsvin äter gärna gräsrötter så de vänder på tuvorna, kvickrotsrötter är gott. Grävlingen letar efter mask och trycker ner nosen i jorden, det brukar bli ett runt, ganska välavgränsat hål där grävlingen bökat. Men det finns säkert ett antal varianter där emellan både för gris och grävling.

Du får sätta ut en åtelkamera för att avslöja inkräktaren. Har levt med grisar inpå knuten i många år men man ser dem inte ofta, om jag inte såg alla spår efter dem så skulle jag tvivla på att de finns här. Vi stängslade in hela området vi använder som tomt för ca 8 år sedan med elstängsel och det har fungerat bra men strax utanför stängslet ser man ofta spår av dem.

I alla fall, viktigt att identifiera marodörerna innan man vidtar några åtgärder.
 
galento
Tack för tips (y) att återställa gräsmattan tar nog lite tid , vi har haft ute ett par fällor
men utan resultat än så länge. I fällorna har vi haft kattmat, torkad fisk, ananas,
choklad, rotfrukter, sallad, sockerbitar, kiwi, vindruvor och sist men inte minst :
Badger Lure ( detta måste vara det ultimata medlet att ha på sej så att folk håller
covidavstånd i affärer :dizzy: vilken lukt )
Men en åtelkamera vore nog toppen.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.