Hej,
är det ngn som har erfarenhet av att ta bort cirka 40 år gammal plastfärg från trä? Jag har försökt skrapa, men det är ett himla jobb. Färgen sitter som berget på vissa ställen. Nu undrar jag: Har någon erfarenhet av att använda speed heater och borttagning av envis färg på trä inomhus?

Tacksam för alla råd!
Mvh
Stugpia
 
S Stugpia skrev:
Hej,
är det ngn som har erfarenhet av att ta bort cirka 40 år gammal plastfärg från trä? Jag har försökt skrapa, men det är ett himla jobb. Färgen sitter som berget på vissa ställen. Nu undrar jag: Har någon erfarenhet av att använda speed heater och borttagning av envis färg på trä inomhus?

Tacksam för alla råd!
Mvh
Stugpia
Ja, jag har skrapat gammal lackfärg från fönster och garderobsdörrar med speedheater. Funkar jättebra, men på garderobsdörrarna är det lika lätt med en varmluftspistol. Fönstren har jag hört att glasen kan spricka av för mycket varmluftspistol, det var därför jag skaffade speedheatern från början.
 
Något vid sidan av frågan. Men varför måste den bort om den sitter som berget? Varför inte bara måla över?

Just speed heater har jag inte använt. Men det brukar gå lätt att skrapa bort färg om man värmer. Lätt men inte snabbt.
 
Tack för svar om rådet lätt men inte snabbt. Fattar precis! Det är inte snyggt med en plastig yta i ett hus från 1870. Du har så klart rätt att det vore enkelt att måla över. Ska nog gå en vända till! Vill ju ha linoljekänsla och det sitter gammal linoljefärg under.
 
När du skriver plastfärg så antar jag att du menar akrylat. Detta med vilken färg kan målas över med vilken har jag uppfattat som i första hand ett problem på nyapplicerad färg. Inte sådan som suttit i 40 år. Jag har inte använt linoljefärg. Men skulle det vara problem att måla över den befintliga färgen med linoljefärg? Den lär väl behöva mattas med slippapper. Men det skulle jag tro var ett mindre jobb än att renskrapa allt.
 
Problemet med ett tjockt lager färg är att träytan "maskeras" och inte blir lika snygg som med ett tunnt lager färg.
Plastfärg som akrylat bygger mera och skapar snabbt tjocka lager.
Spelar mindre roll inomhus på plana ytor men på prifilerade ytor blir det inte vackert.

Är i samma sits som TS men tänkte börja med en varmluftspistol och se hur det går.
Hade jag haft en speed heater hade jag nog testat den också, där det syns minst.

Det är tom en beprövad metod att värma upp trä för att få ut den värsta kådan innan lack så visat borde det fungera bra tycker jag.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Måla inte linoljefärg på plastfärg, nej. Jag har använt värmepistol med gott resultat för att få bort gammal färg.
 
Det gamla akrylatet är mer som gladpack när man tar bort den. Har man tur kan man riva långa flarn liksom. Den är som sagt, maskerande. Den kapslar verkligen in allt och är fullständigt livlös. Väldig skillnad mot dagens akrylatfärger. Har prövat med färgborttagning, men det blir bara en ohanterlig gröt av allt.

Varmluftspistolen avger giftig gas och det blir för varmt har jag hört. Jag har blivit avrådd att jobba med den inomhus. Ska ev köpa en liten speed heater och får kanske ta omaket att ta bort all färg. Det verkar inte finnas ngn genväg. Suck! Tack för allt intresse.
 
Det finns nog ingen genväg till att få bort all färg. Och detta med giftiga gaser på grund av värmen gäller givetvis även speed heater. Jag ville bara peka på att det finns genvägen att inte ta bort färgen utan måla över i stället. På utomhuspanel kan man ju fundera över lämpligheten med plastfärg på en gammal fasad. Erfarenheten visar att det kan ställa till med stora problem. Men det gäller ju inte inomhus. Det blir nog snyggast om man tar bort allt. Men vill man ha ett mindre jobb och är beredd att acceptera att inte resultatet blir alldeles som nytt så kan man ta genvägen att mattslipa och måla över. Visst finns det genvägar. Men ofta har de ett pris.
 
Det luktar iallafall mindre med en speedheater. Men helt luktfritt är det definitivt inte.
 
Kanske ett jobb för sommaren när man kan ha alla fönster öppna.
 
Hej. Brunsåpa ska fungera till färgborttagning. Har inte testat själv så inga kunskaper om det. Mvh
 
M Micke R. skrev:
Hej. Brunsåpa ska fungera till färgborttagning. Har inte testat själv så inga kunskaper om det. Mvh
Såpa brukar rekommenderas för att få bort tjocka lager av oljefärg från gamla beslag och skruvar. Då är metoden att lägga dem helt nedsänkta i såpa under något dygn. Det är dels svårt att göra med en hel vägg. Dessutom tror jag inte att det fungerar med akrylatfärg.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Såpa brukar rekommenderas för att få bort tjocka lager av oljefärg från gamla beslag och skruvar. Då är metoden att lägga dem helt nedsänkta i såpa under något dygn. Det är dels svårt att göra med en hel vägg. Dessutom tror jag inte att det fungerar med akrylatfärg.
Hej. Nu är ju brunsåpa koncentrerad och starkt basisk. Läser man produktinformationen så skall man inte använda den på målade/lackade ytor då de riskerar att lösas up.
Men som sagt inget jag använt. Mvh
 
M Micke R. skrev:
Hej. Nu är ju brunsåpa koncentrerad och starkt basisk. Läser man produktinformationen så skall man inte använda den på målade/lackade ytor då de riskerar att lösas up.
Men som sagt inget jag använt. Mvh
Jag skall medge att inte heller jag har använt brunsåpa för ändamålet. När jag velat rensa beslag från gammal färg har jag använt kaustiksoda i stället. Det är mycket mer basiskt än brunsåpa. Och det fungerar utmärkt på oljefärg men inte alls på akrylat. Kaustiksoda och tapetklister är ett gammalt recept för att få bort gammal färg. Kanske kan det ta sig igenom ytan och lösa upp oljefärgen bakom så att allt släpper. Men TS hade redan provar färgborttagare med begränsad framgång. Visst går det att prova med brunsåpa. Men jag tror inte att det finns några mirakelkurer för att få bort tjocka lager färg från väggen.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.