Vårt stackars vårdträd var vi tvungna att ta ner. Förra ägaren kapade toppen på björken så den har nu ruttnat.
Nedtaget och uppsågat vårdträd bredvid ett rött hus med vita knutar, grenar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röjt upp kring stammen och låter lillsågen jobba på.
Bosch motorsåg på en nyligen sågad björkstam med avkapade grenar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och idag kom stubbfräsmaskinen
Nedtagen ruttnad björk i bitar på marken med flis runt stubben, barn tittar på, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
Fint väder igen och dags för utomhusjobb. Göra staketstolparna lite stabilare genom att ersätta matjord med 0-36.

Uppgrävd trädgård med staketstolpar och två skottkärror, en med jord och en tom, bredvid grävverktyg och ett rött hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Staketbygge med nygrävda stolparhål fyllda med grus bredvid en tom grusgång och skottkärra med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsvagn fylld med jord, en spade och en kratta bredvid ett hål, samt en vagn med grus och en skyffel, i arbetet med att förstärka staketstolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
Armerat backen som roboten slirar upp hela tiden :)
 
  • Gräsmatta med armeringsnät som förhindrar robotgräsklippare från att slira.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armeringsnät på sluttande gräsmatta nära ett stenbelagt blomsterbädd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En nyarmerad gräsyta och trädgård med lekställning och stenblock i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Armerat backen som roboten slirar upp hela tiden :)
Vad lägger du ner som armeringsnät?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vad lägger du ner som armeringsnät?
Putsnät eller svetsat nät heter det. Har funkat riktigt bra på den andra halvan så det blir samma igen :)
 
Jag är fascinerad av att folk lägger så mycket pengar och energi på att göra tomten framkomlig för sin robotklippare. Gräva ned metallskrot i marken?? Det slutade man med för 50 år sedan. Är det inte billigare, bättre för miljön och bättre motion att gå bakom och skjuta på den som man alltid gjort, speciellt för en liten villatomt i stan...?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
dilemma och 8 till
  • Laddar…
Jag klipper med handjagare i båda mina trädgårdar. Det går mycket bra och jag får, i den stora, motion på köpet. Men det är så klart olika hur man tänker. Min make hade gärna haft en robot för han är förtjust i tekniska saker :love:.
Sen håller jag i o f på att göra mig av med gräsmattan för jag gillar inte gräsmatta. Ingenting i en trädgård kräver så mycket skötsel som gräsmattan. Men det är ju en annan fråga. Med små barn förstår jag att det är trevligt med gräsmatta att springa omkring på och spela fotboll och krocket (om nu någon gör det nu förtiden).
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag är fascinerad av att folk lägger så mycket pengar och energi på att göra tomten framkomlig för sin robotklippare.
Grejen är väl att för att få en superfin gräsmatta ska du klippa varannan dag eller så när det växer som mest, och det orkar man inte göra för hand... jag tror det är där det börjar. Och sen spårar det ur lite. Lätt hänt.
 
Om gräsmattan behöver klippas varannan dag är den troligen övergödslad. Men i stan kan man ju bli polisanmäld av grannen ifall gräsmattan är mindre grön och mindre vårdad än dennes...:rolleyes: Livet är hårt.
 
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag är fascinerad av att folk lägger så mycket pengar och energi på att göra tomten framkomlig för sin robotklippare. Gräva ned metallskrot i marken?? Det slutade man med för 50 år sedan. Är det inte billigare, bättre för miljön och bättre motion att gå bakom och skjuta på den som man alltid gjort, speciellt för en liten villatomt i stan...?
Du är välkommen att klippa en gång i veckan. Jag bjuder på Kaffe!

Backen är inte att leka med, den sluttar 2m på 2m, dvs 45gr. En vanlig tomt tar väll 1/3 av energin att klippa

Vad gäller pengar och energi så är det inte mer än några hundralappar i kostnad och några timmar i energi. Ungefär som att rensa ogräs i en rabatt.

Och slutligen bor jag inte i ”stan” :cool:
 
Redigerat:
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Idag har jag sått nytt gräs.
Självklart endast för att imponera på grannen :cool:
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Idag har jag sått nytt gräs.
Självklart endast för att imponera på grannen :cool:
Haha. När jag snöat in mig på att fixa vår gräsmatta skulle jag bli arg om inte vår blir finast på gatan. Hoppas din granne är mer storsint än mig ;)
 
karra karra skrev:
Haha. När jag snöat in mig på att fixa vår gräsmatta skulle jag bli arg om inte vår blir finast på gatan. Hoppas din granne är mer storsint än mig ;)
Det var en pik till gnällpelle några inlägg upp :). Det är väll självklart att man har fint i sitt hus för sin egen skull mer än någon annans :)
 
  • Gilla
Vildparti och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det var en pik till gnällpelle några inlägg upp :). Det är väll självklart att man har fint i sitt hus för sin egen skull mer än någon annans :)
Jo men att ens skriva så gjorde att jag reagerade :rolleyes:

För att hålla mig till ämnet: vattnade gräsmattan igår som jag gjort om kvällarna senaste veckorna, gödslade även baksidan för att ge det gamla gräset mer vilja att växa. Spridaren från wolf-garten fungerade bra!

Idag tog jag detta kort från marknivå:
Gräsmatta med ojämn gräsbevuxen yta och några kala fläckar, hus och stenmur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samma del av tomten för två veckor sen när jag stödsått och toppdressat:
Gräsmatta som nyligen såtts och toppdressats, med fläckvis gräs och öppen mark, och en sprinkler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fotade och filmade även tomten med drönaren, men de bilderna/filmerna kanske kommer senare. Kan dock konstatera att grannens gräs är grönare än mitt för tillfället.:cry::lying:
 
  • Gilla
  • Haha
Bödvar McOlsson och 1 till
  • Laddar…
Har idag tagit hand om mitt första rejäla träd, vårt vårdträd som ruttnat i toppen.
Fick proffshjälp att ta ner (en orädd kille slängde i lianerna). Senare kom en och fräste bort stubben.
Barn observerar nedkapade träd och ved intill en hög med träflis på en gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så då var det min tur att ta över. Nu skulle min lilla elkedjesåg få visa färg!
Nedtaget stort björkträd i trädgård framför röd stuga, stubb fräst och delar kapade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bit för bit tuggade den på till slut är det bara en rejäl kubb kvar.
Elkedjesåg på en avkapad trädstock med flis och avsågade trädsegment i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen forsla bort allt till en annan del av gården där vi förvarar veden.
Färska trädstubbar och uppkapade grenar vid en vedbod, arbete efter att fällt och processat ett träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började kapa upp små/mellanstora pinnar.
Björkstam i vedkapställning med elkedjesåg och uppkapad ved i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snodd uppfinning.
Trädgren fäst i hemmagjord vedkapningsställning med spikar för att hålla grenen stilla under sågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så. 1 timme för att ta ner. Kanske 10 för att ta hand om och stapla veden!
Kanske jag får träningsvärk imorgon!!
PS.
Fick användning av ett verktyg (plastkil) jag köpt för flera år sen men nu hade jag ju den hemma.
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.