PergolaChristian
Hej,

Mitt hus är format som ett U och har tankar på att glasa in "mittdelen" till ett uterum för att förlänga sommaren.
Med glasa in menar jag glasvägg med skjutdörrar och glastak. Se enkelt förklarat nedan.
Uterum = Blå rektangel.

Schema över U-format hus med planerat uterum markerat i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sneglar på öppningsbart/skjutbart glastak. En leverantör av detta är Bentech som hävdar följande:

Många byggnadsnämnder betraktar de öppningsbara glastaken som en ”pergola” bygglovsmässigt. Det vill säga att du behöver inget bygglov. Andra byggnadsnämnder refererar till ”Friggeboreglerna” och säger att om glasluckorna – när det har öppnats upp helt och alla luckorna ligger samlade under varandra – har en sammanlagd maximal yta av 15 m2. Det vill säga, om glastakets totala yta understiger cirka 55 m2, erfordras inte bygglov.

https://www.glastak.eu/essential_grid/oisolerade-oppningsbara-glastak/

1. Någon som kan bekräfta detta påstående eller varierar det från kommun till kommun?
2. Någon som har erfarenhet av Bentech som levernatör av just detta?
3. Någon som kan rekommendera/tipsa om en annan leverantör för liknande produkt?

Mvh,
Christian
 
PergolaChristian PergolaChristian skrev:
Hej,

Mitt hus är format som ett U och har tankar på att glasa in "mittdelen" till ett uterum för att förlänga sommaren.
Med glasa in menar jag glasvägg med skjutdörrar och glastak. Se enkelt förklarat nedan.
Uterum = Blå rektangel.

[bild]
Sneglar på öppningsbart/skjutbart glastak. En leverantör av detta är Bentech som hävdar följande:

Många byggnadsnämnder betraktar de öppningsbara glastaken som en ”pergola” bygglovsmässigt. Det vill säga att du behöver inget bygglov. Andra byggnadsnämnder refererar till ”Friggeboreglerna” och säger att om glasluckorna – när det har öppnats upp helt och alla luckorna ligger samlade under varandra – har en sammanlagd maximal yta av 15 m2. Det vill säga, om glastakets totala yta understiger cirka 55 m2, erfordras inte bygglov.

[länk]

1. Någon som kan bekräfta detta påstående eller varierar det från kommun till kommun?
2. Någon som har erfarenhet av Bentech som levernatör av just detta?
3. Någon som kan rekommendera/tipsa om en annan leverantör för liknande produkt?

Mvh,
Christian
Resonemanget kring pergola kan jag förstå (även om det inte är en pergola de stunder glaset ligger på, det finns en del rättsfall kring detta och frågan diskuteras på byggkontoren).

När det gäller Friggebodsreglerna förstår jag faktiskt inte hur de svamlar till det. En Friggebod får vara 15 kvm men inte byggas ihop med huvudbyggnaden. Jag får inte ihop hur företaget menar att 55 kvm tak kan tillåtas och hänvisa till Friggebodsreglerna? Detta är i alla fall inget jag hört talas om, nån annan kanske kan reda ut det.

Jag skulle inte lita på den skrivningen utan kontakta samhällsbyggnadskontoret i din kommun.

Hur stort planerar du ditt uterum? Har du byggrätt som räcker till i så fall?

Vad gäller firman du länkar till har jag ingen erfarenhet, men efter en titt så tycker jag inte att deras konstruktioner ger något ”lätt och smidigt” intryck (rent estetiskt, hållfasthet etc kan jag inte bedöma).
 
Redigerat:
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
PergolaChristian
M MetteKson skrev:
Resonemanget kring pergola kan jag förstå (även om det inte är en pergola de stunder glaset ligger på, det finns en del rättsfall kring detta).

När det gäller Friggebodsreglerna förstår jag faktiskt inte hur de svamlar till det. En Friggebod får vara 15 kvm men inte byggas ihop med huvudbyggnaden. Jag får inte ihop hur företaget menar att 55 kvm tak kan tillåtas och hänvisa till Friggebodsreglerna? Detta är i alla fall inget jag hört talas om, nån annan kanske kan reda ut det.

Jag skulle inte lita på den skrivningen utan kontakta samhällsbyggnadskontoret.

Hur stort planerar du ditt uterum? Har du byggrätt som räcker till i så fall?
Misstänker att det är felskrivet och de menar 15kvm tak och inte 55.

Ca 20kvm stort. Var kan jag ta reda på byggrätt, kommunen? Tanken var lite att slippa all byråkrati och kostnader det innebär. För mig är det tillräckligt med en pergola med segelduk men hade ju varit trevligt om man kunde få lite mer väderbeständigt med glas om detta då var godkänt förutsatt att taket var skjutbart, dvs i öppet läge jämställas med en vanlig pergola med ribbor.
 
PergolaChristian PergolaChristian skrev:
Misstänker att det är felskrivet och de menar 15kvm tak och inte 55.

Ca 20kvm stort. Var kan jag ta reda på byggrätt, kommunen? Tanken var lite att slippa all byråkrati och kostnader det innebär. För mig är det tillräckligt med en pergola med segelduk men hade ju varit trevligt om man kunde få lite mer väderbeständigt med glas om detta då var godkänt förutsatt att taket var skjutbart, dvs i öppet läge jämställas med en vanlig pergola med ribbor.
Vet du om du bor inom detaljplanelagt område? I detaljplanen står det i så fall hur stor byggrätt du har. Den kan kommunen skicka till dig.

Ett skyddande skärmtak i anslutning till uteplats kan du bygga 15 kvm utan bygglov men det har fortfarande inget med någon friggebodsregel att göra som firman skriver.

Du kan fråga kommunen anonymt vad de anser om den typen av konstruktion så får du deras syn på saken. Tänkte du sätta väggar också?
 
M MetteKson skrev:
När det gäller Friggebodsreglerna förstår jag faktiskt inte hur de svamlar till det. En Friggebod får vara 15 kvm men inte byggas ihop med huvudbyggnaden. Jag får inte ihop hur företaget menar att 55 kvm tak kan tillåtas och hänvisa till Friggebodsreglerna? Detta är i alla fall inget jag hört talas om, nån annan kanske kan reda ut det.
Min tolkning av det tillverkaren skriver är att det är ytan som krävs när taket är infällt som mycket som möjligt som räknas, dvs ett glastak på 55kvm går att skjuta ihop så att det som minst tar 15kvm, vilket är den yta som är bygglovsbefriad för skärmtak (https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/).
Men visst svamlar de till det för det har ju inte med friggebodsreglerna att göra.

Resonemanget är logiskt, men det kan säkert vara värt att kolla med din kommun har samma uppfattning. Många kommuner har en telefontid för bygglovsfrågor.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
PergolaChristian
M MetteKson skrev:
Vet du om du bor inom detaljplanelagt område? I detaljplanen står det i så fall hur stor byggrätt du har. Den kan kommunen skicka till dig.

Ett skyddande skärmtak i anslutning till uteplats kan du bygga 15 kvm utan bygglov men det har fortfarande inget med någon friggebodsregel att göra som firman skriver.

Du kan fråga kommunen anonymt vad de anser om den typen av konstruktion så får du deras syn på saken. Tänkte du sätta väggar också?

Yes, bor inom detaljplanelagt område. Ska kontakta kommunen för detaljplan - tack!

Jo precis, tanken är att sätta skjutdörrar i glas också som ”väggar”. Jag kanske försöker för mycket kringgå processen med bygglov genom att skapa ett uterum som kan enkelt bli en vanlig öppen pergola men även ett stängt uterum
 
Tycker också det var en väldigt konstigt resonemang från företaget.

Likaså kan man ju verkligen diskutera kring om man faktiskt kan lägga det på en pergola (som är bygglovsfri) och det då förblir en pergola.

I mina ögon kommer taket medparten av dygnet vara utfällt och bör således likställas med ett skärmtak snarare än en pergola.

Vidare tror jag att referatet till friggebodsreglerna grundar sig i om man har pergolan fristående. Då kan man kanske påvisa att det är en friggebod (återigen, bygglovsbefriad).

I ditt fall så är ju tanken att sammankoppla det med huset och blir därmed ett skärmtak (anser jag ska sägas) och då får du lov att bygga 15 m² bygglovsfritt.

Skulle du vilja sätta ett glasparti i framkant så det blir ett uterum med öppningsbart tak så kan du istället göra det som en attefallstillbyggnad. Återigen så är det 15m² (bruttoyta) som gäller. Då måste det dock skickas in en bygganmälan till kommunen.

Vill du göra det större än 15m² oavsett om det är ett skärmtak eller uterum skulle jag vilja påstå att det krävs bygglov.

För att dra jämförelsen mot en pergola med segelduk så kan man enkelt se det som såhär. Ett glastak är en fast installation medan en segelduk är ett "tillbehör".

Att taket skulle vara öppningsbart ser jag inte hur det skulle göra någon större skillnad egentligen. Är ju ingen större skillnad mot att du skulle ha ett vikparti i uterummet. Du kan då öppna upp helt, men i slutet av dagen så är det trots allt en fast installation och en del av uterummet.
 
  • Gilla
PergolaChristian och 1 till
  • Laddar…
PergolaChristian
J Jarlsgård skrev:
Tycker också det var en väldigt konstigt resonemang från företaget.

Likaså kan man ju verkligen diskutera kring om man faktiskt kan lägga det på en pergola (som är bygglovsfri) och det då förblir en pergola.

I mina ögon kommer taket medparten av dygnet vara utfällt och bör således likställas med ett skärmtak snarare än en pergola.

Vidare tror jag att referatet till friggebodsreglerna grundar sig i om man har pergolan fristående. Då kan man kanske påvisa att det är en friggebod (återigen, bygglovsbefriad).

I ditt fall så är ju tanken att sammankoppla det med huset och blir därmed ett skärmtak (anser jag ska sägas) och då får du lov att bygga 15 m² bygglovsfritt.

Skulle du vilja sätta ett glasparti i framkant så det blir ett uterum med öppningsbart tak så kan du istället göra det som en attefallstillbyggnad. Återigen så är det 15m² (bruttoyta) som gäller. Då måste det dock skickas in en bygganmälan till kommunen.

Vill du göra det större än 15m² oavsett om det är ett skärmtak eller uterum skulle jag vilja påstå att det krävs bygglov.

För att dra jämförelsen mot en pergola med segelduk så kan man enkelt se det som såhär. Ett glastak är en fast installation medan en segelduk är ett "tillbehör".

Att taket skulle vara öppningsbart ser jag inte hur det skulle göra någon större skillnad egentligen. Är ju ingen större skillnad mot att du skulle ha ett vikparti i uterummet. Du kan då öppna upp helt, men i slutet av dagen så är det trots allt en fast installation och en del av uterummet.
Helt enig med dina och @MetteKsons resonemang/argument.
Tyckte själv att Bentech's resonemang lät lite too good to be true att det skulle vara 100% bygglovsbefriat.

Tack för ert engagemang!

//Christian
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Vill du göra det större än 15m² oavsett om det är ett skärmtak eller uterum skulle jag vilja påstå att det krävs bygglov.

För att dra jämförelsen mot en pergola med segelduk så kan man enkelt se det som såhär. Ett glastak är en fast installation medan en segelduk är ett "tillbehör".

Att taket skulle vara öppningsbart ser jag inte hur det skulle göra någon större skillnad egentligen. Är ju ingen större skillnad mot att du skulle ha ett vikparti i uterummet. Du kan då öppna upp helt, men i slutet av dagen så är det trots allt en fast installation och en del av uterummet.
Nja, det beror väl på hur man ser på det. Ett skärmtak som är 15kvm kräver ju inte bygglov, då finns det väl inget som hindrar att det skämtaket har en del som man kan dra ut vid behov? Sen om man aldrig fäller in den rörliga delen så kanske det räknas som en fast installation - men om man alltid fäller in den på kvällen!?

Men som sagt - vi kan spekulera - kommunen (kanske) kan ge bättre besked :)
 
D Dublin skrev:
Nja, det beror väl på hur man ser på det. Ett skärmtak som är 15kvm kräver ju inte bygglov, då finns det väl inget som hindrar att det skämtaket har en del som man kan dra ut vid behov? Sen om man aldrig fäller in den rörliga delen så kanske det räknas som en fast installation - men om man alltid fäller in den på kvällen!?

Men som sagt - vi kan spekulera - kommunen (kanske) kan ge bättre besked :)
Hmm.. Njae. Och jag känner inte att jag spekulerar allt för mycket ;)

Om vi tänker såhär.

Syftet med detta glastak är att det ska gå att öppna.
Det marknadsförs som öppningsbart.

Hade det marknadsförts som utfällbart så kanske kanske det gått att få igenom. Men osäker.

Och likt min liknelse till ett vikparti så är syftet de samma. Vid behov kan man öppna upp, men först och främst är syftet att skydda.

Hade det varit tal om en markis så hade det varit en annan diskussion men i just detta fallet är jag tämligen säker på min sak och har svårt att se att en BN skulle resonera annorlunda :)
 
J Jarlsgård skrev:
Hmm.. Njae. Och jag känner inte att jag spekulerar allt för mycket ;)

Om vi tänker såhär.

Syftet med detta glastak är att det ska gå att öppna.
Det marknadsförs som öppningsbart.

Hade det marknadsförts som utfällbart så kanske kanske det gått att få igenom. Men osäker.

Och likt min liknelse till ett vikparti så är syftet de samma. Vid behov kan man öppna upp, men först och främst är syftet att skydda.

Hade det varit tal om en markis så hade det varit en annan diskussion men i just detta fallet är jag tämligen säker på min sak och har svårt att se att en BN skulle resonera annorlunda :)
Jag tänker på de stackarna på BN som ska försöka avgöra såna här frågor :) Följande bild finns hos leverantören - om den sammanlagda ytan av glasen på bilden är 15 kvm - då gissar jag att BN skulle säga att det är ok, oavsett om det är en eller fyra glasskivor som ligger på varandra. Men det är ju min gissning :) Sen kanske utslaget skulle bli annorlunda om man visar en bild med alla glas utfällda.
Utomhusrestaurang med gäster under öppningsbara isolerade glastak med havsutsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dublin skrev:
Jag tänker på de stackarna på BN som ska försöka avgöra såna här frågor :) Följande bild finns hos leverantören - om den sammanlagda ytan av glasen på bilden är 15 kvm - då gissar jag att BN skulle säga att det är ok, oavsett om det är en eller fyra glasskivor som ligger på varandra. Men det är ju min gissning :) Sen kanske utslaget skulle bli annorlunda om man visar en bild med alla glas utfällda.
[bild]
Jag hör vad du säger, och ja av bilden att döma så kanske det hade kunnat gå att få igenom... MEN, jag hakar upp mig på "oisolerade öppningsbara glastak". Det låter i mina öron som om syftet är att kunna öppna upp vid behov, likt ett vanligt fönster. Och då är det bygganmälan eller lov om det överstiger 15m² :p

I TS fall ville hen dock sätta upp ett skjutparti också, så det blir ett uterum.

Leker vi med tanken att det "öppningsbara glastaket" skulle anses vara utfällbart istället och att man istället för skjutpartier har vikpartier som kan fällas ut vid behov.
Ja då hade man ju kunnat yrka på att man kunnat stänga till utrymmet vid behov men att det medparten av tiden är helt öppet.

Behöver man då göra en anmälan eller lov? För indirekt så syns det ju inte när det är öppet?



Spoiler.
Garanterat anmälan eller lov beroende på storlek. Det är ett uterum, punkt slut. Man kan tycka/tänka/känna vad man vill om handläggare men det är faktiskt fysiska människor med lite innanför pannbenet och som dessutom delvis har som jobb att se igenom medborgarnas tappra försök att försöka runda alla problem som de kan tänkas uppleva i kontakt med BN :p

PBL är en tolkningslag och kan således tolkas på flera olika sätt, även om grundtanken är att alla ska tolka den likadant.
Det gör att den kan vara ganska förlåtande.
Men samtidigt så känner jag personligen att en handläggare hade sett igenom syftet med ett sådant tak :rolleyes:
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
R
Nu kanske detta redan är löst, men jag är inne på liknande lösning. För att vara säker på saken så ringde jag till BN och pratade med en handläggare. Jag förklarade exakt utformning. Svaret jag fick var att det inte är bygglovspliktig eller kräver anmälan om det kommer vara infällt mer än utfällt. Då är det snarare att likna vid en markis. Handläggaren drog även paralleller med pergolas som har motordrivna lameller som kan stängas, som fortfarande räknas som pergolas. Jag har för mig att han nämnde att det fanns rättsfall som sagt detta också.

Hur som helst, det bästa är att ringa BN på deras telefontid och förklara läget. Jag har fått uppfattningen om att de är snabba och tydliga i sina svar, åtminstone där jag bor.
 
PergolaChristian
@rikardherminge

jag kontaktade BN i min kommun och de svarade enligt följande (direkt kopierat från mailsvaret):

”Pergola har inget tak, inga väggar. Har den tak (även om det är öppningsbart) så är det inte pergola utan då behöver man bygglov för skärmtak. Om man skulle vilja under begränsade perioder ha typ segelduk (tyg) som inte är en permanent lösning kan man ha en segelduk under typ sommarmånader utan att det krävs bygglov. Tak oavsett material är ett tak, och har man ett tak alltid på en pergola så är det inte en pergola.

Uterum är ett rum och en byggnad som har tak och väggar. Den kan vara en tillbyggnad på bostadshuset eller fristående. Även om taket är öppningsbart så har uterummet ett tak och sannolikheten att taket aldrig öppnas är stor eftersom syftet med ett uterum är att det är ett rum.

Även om ett tak är öppningsbart är sannolikheten stor att det till största delen är stängt och därmed ett tak.

Enligt referensbilder från länken skulle jag säga att konstruktionerna är bygglovspliktig.

Friggebodar har sina egna regler som gör att man får uppföra totalt byggnad på max 15 kvm, dvs att takets totala yta är 15 kvm så skulle man kunna uppföra ett fristående uterum med den totala takytan 15 kvm förutsatt att man uppfyller de andra kraven för friggebod, att man har ett en- och två bostadshus, att man inte har en friggebod sen tidigare för det är totalt 15 kvm, 3 meter i nockhöjd, 4,5 meter till fastighetsgräns (granne kan medge mindre avstånd, men inga avsteg mot gata, park och allmän platsmark, alltid 4,5 meter).”


//C
 
Hej! Lite sent kanske men nu ska jag bygga pergola och då såg jag detta inlägg.
Dess öppningsbara glastak klassas som en icke-fast installation då rutorna samlas under varandra.
Det som räknades i mitt fall av BN var area på balkarna som taket tog upp, viket knappt var något.

När jag kontaktade BN så framförde jag projektet som en pergola/glasmarkis.

Inga problem alls.
Men om man framför det som ett öppningsbart tak, så sätter de nog stopp.

Ser att de uppdaterat sidan om bygglov till lite mer specificerat:
Byggnadslov för uterum med öppningsbara glastak
I de flesta fall krävs inget bygglov för att sätta upp ett av våra öppningsbara glastak. Om glastaket monteras fristående, mot en husvägg, eller med väggar spelar stor roll.
Skall väggar sättas upp så är det bygglovspliktigt, även om partierna är vikbara.
Skall inga väggar sättas upp så är det enklare.

Taket i sig är en unik produkt, och för att folk ska kunna hitta produkten så kallar vi det för glastak.
En annan term som beskriver produkten (om inga väggar finns) är en "pergola" eller en "glasmarkis".

Pergola: En pergola är en bygglovsbefriad konstruktion, vanligtvis gjort av aluminium eller trä med ribbor som tak. Våra glastak är byggda exakt som en pergola, med smäckra profiler i aluminium, och få stolpar.
I dessa profiler kan man skjuta ut ett tak i glas som då är utskjutet temporärt. För att beräknar hur stor yta som man kan bygga utan bygglov på detta vis, så ta kontakt med oss. Vi lotsar er igenom besluten och kontakten med kommunen. Vi har god erfarenhet av detta.

Glasmarkis: Om syftet är att ge ett temporärt skydd på tex en uteplats, trädäck, altan eller uteservering, så kan man kalla produkten för en glasmarkis.
Taket skjuts ut när man temporärt vill skydda för regn eller solens starka strålar. Det finns många olika typer av glas att välja mellan, som skyddar olika mycket mot solen och UV-strålning.
Glastaket är i ett sådant fall likställt med en markis.

Fristående: Vid en fristående konstruktion där ingen anslutning görs till befintliga byggnader, kan man räkna uteplatsen som en friggebod. Friggeboreglerna tillåter en bygga maximalt 15kvm.
Våra öppningsbara glastak an öppnas till 75% som standard. Detta gör att när taket är i helt öppet läge, dvs att alla glas ligger samlade i "bakkant" av taket, så är den bebyggda ytan reducerad till 25% av den potentiella ytan.
Det vill säga, när taket är uppställt och tar 15kvm plats, så är det en godkänd friggebod. När vi sedan skjuter ut taket temporärt (som en markis) så får vi en nyttjad och skyddad yta på ca 55kvm.
Alltså kan man på så vis nyttja 55kvm skyddad yta temporärt med friggeboreglerna.

Dessa fall är exempel, men nästan alltid är det såhär det fungerar.
Mycket ligger i klassningen av produkten där detta är lite av en gråzoon.
Kontakta oss så hjälper vi er, då vi har mycket god och lång erfarenhet av just dessa frågor.
Givetvis hjälper vi er med kommunen och bygglovshandlingar om det behövs (tex om väggar skall finnas).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.