Har ett ställe där kabeln måste gå över en bergsknalle. Inte så snyggt så jag undrar om nån vet hur man lättast skär upp ett spår i stenen? Vinkelslip med nån särskild skiva? Kan det funka?
 
rampante rampante skrev:
Har ett ställe där kabeln måste gå över en bergsknalle. Inte så snyggt så jag undrar om nån vet hur man lättast skär upp ett spår i stenen? Vinkelslip med nån särskild skiva? Kan det funka?
Vinkelslip och diamantskiva, finns på Biltema :) skär flera tunna spår och knäck loss dem med hammare.
 
  • Gilla
Beemaster och 1 till
  • Laddar…
Har några påsar höstgödsel från granngården över. Är det ändå en bra idé att slänga ut det nu eller blir det knas då?
 
Gödsla inte för tidigt, du bor visserligen söderöver men tidigt innan gräset är grönt ska du vara "gödsla" mot ogräs o mossa
 
Undrar hur lång tid det kommer ta innan den där vassruggen som slitit sig nånstans ifrån inatt i blåsten, och just nu ligger på andra sidan viken, har letat sig in till mig och fastnat på min strand...Grrrr
Vassrugg flyter på vattnet nära strandlinjen, hus i bakgrunden, blåsig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
I morse var vassruggen borta. Rejält högvatten och förmodligen ändrad vind i natt som ordnat det. Men den dyker nog upp igen
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Inte uppdaterat på ett tag, men installationen gick bra, klipparen kämpar på med sina dubbla arbetspass osv.
som vanligt så här års har vi sjöfåglar som kliver upp hos oss och skitar ner - måste nog satsa på elstängsel ändå tror jag om man ska bli av med dem.

Såg denna artikeln nyss om slinglösa robotklippare - inte så tokigt nån gång längre fram kanske. Kul att utvecklingen går framåt.
https://www.byggahus.se/slinglosa-robotgrasklippare-pa-vag-in
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Men för att uppdatera lite ändå, så ser det ut såhär här hemma just nu
E66A02C4-6229-4953-AB3D-E3851418557C.jpeg.ac5edbc0f58edefaa66411d9b765366b.jpeg
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Har lite problem med våra Bricmate Limestone-plattor vi la in förra året i huset. De är extremt känsliga för just fot och tassavtryck. Vi har rengjort dem med Filas PS87, samt tvättar dem med Filacleaner i blandning enligt instruktion - men dels är fotavtrycken svåra att få bort vid svabbning men även att så fort man går på golvet barfota, så blir det märken efter fötterna. (Nej - inte fotsvett).

Interiör med gråa kalkstensplattor på golv, hälavtryck inringat i rött, soffa och bord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inringat i bilden ovan är exempel på en häl som syns...

Tips och ideer mottages tacksamt, är rejält jobbigt det här, särskilt syns det tydligt i de långa områdena med släpljus...
 
Mindre problem än golvet, och ett riktigt i-landsproblem, är att ankorna fortfarande gillar att vistas på vår tomt både natt som dag - och inte är de rädda för vår robotklippare heller tyvärr...
Ankor på en gräsmatta med en robotgräsklippare i förgrunden och gröna fält i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Trappa av tryckt virke som leder upp till en vit husentré och ansluter till en stor träaltan omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En fundering om en ombyggnation av vår entre till huset... Vår trappa idag är ju av tryckt virke och ansluter till en stor altan i samma material.

Bredd på själva trappstegen är 210cm idag, men det hade ju varit nice med att ha trappsteg i granit istället, exempelvis de här: https://stenbolaget.se/collections/trappor/products/granitblocksteg-gra-2000x350x150#
Har ju inga problem med att korta ner till 200cm som granitstegen är i - men funderar lite på vad man behöver bygga upp för konstruktion bakom/under stegen.
Sen tänker jag att det får ansluta till altanens golv, men måste såklart bli rätt höjd.

Att kombinera trä och granit är ju snyggt, och känns som det kunde passa bra för vår entre, eller vad säger panelen?
 
  • Gilla
Greatstomp och 1 till
  • Laddar…
A
Jag gillar utseendet som det är nu. Inte säker på att stentrappa och träaltan skulle gifta sig då bra.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
En stentrappa bör ha rätt inramning. Min firma använde Benders trappsteg i betong. Blev rätt bra. Trätrappor tycker jag är ganska felstilade mot ett modernt hus - lukt från 90-talet.
 
A
En separat stentrappa är nog snyggt, men nu är ju trappan en del av terassen på ett snyggt sätt tycker jag. Men visst, det kanske inte är en formell entré på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.