Men i det här fallet så är det ju så att "din" elektriker INTE har utfört ett helt ok jobb, för JFB skulle INTE suttit där den sitter. Det finns lösningar som är mycket bättre och som INTE skulle föranlett något påpekande OCH som inte skulle kostat dig nått mer och skulle gett en bättre installation.
Så den här gången bör du nog lita mer på El-Löken66.
OCH mätaren sitter för högt upp, den skulle suttit ca 5 cm lägre så att man inte kunnat beröra dom enkelisolerade trådarna och några cm till höger. Men då kommer JFB i vägen. Lika är det med trådarna till JFB och att trådarna inte har två lager beröringskydd hela vägen.
Så både mätamontör och JFB montör ska ha "bakläxa".
 
N
E elmont skrev:
Men i det här fallet så är det ju så att "din" elektriker INTE har utfört ett helt ok jobb, för JFB skulle INTE suttit där den sitter. Det finns lösningar som är mycket bättre och som INTE skulle föranlett något påpekande OCH som inte skulle kostat dig nått mer och skulle gett en bättre installation.
Så den här gången bör du nog lita mer på El-Löken66.
OCH mätaren sitter för högt upp, den skulle suttit ca 5 cm lägre så att man inte kunnat beröra dom enkelisolerade trådarna och några cm till höger. Men då kommer JFB i vägen. Lika är det med trådarna till JFB och att trådarna inte har två lager beröringskydd hela vägen.
Så både mätamontör och JFB montör ska ha "bakläxa".
Om Du läser mina inlägg så har jag aldrig nämnt att hen har installerat jbf brytare .
Den satt där när jag köpte huset.


Däremot har jag renoverat i garage och då drogs det ny el och hen nämnde inget om placeringen.
 
E
N Nybergzzz skrev:
Om Du läser mina inlägg så har jag aldrig nämnt att hen har installerat jbf brytare .
Den satt där när jag köpte huset.


Däremot har jag renoverat i garage och då drogs det ny el och hen nämnde inget om placeringen.
Det måste vara någon som installerat den, den har knappast trillat dit.

Men det spelar ingen roll, du @Nybergzzz är ansvarig för din anläggning.
 
Och frågan var ju om JFB och dess placering och den är mycket olämpligt placerad och sitter i vägen för elmätaren/elmätarmontören och skåpet är inte enligt normen, så mätarmontören har all rätt i att "klaga".
 
N
E elmont skrev:
Och frågan var ju om JFB och dess placering och den är mycket olämpligt placerad och sitter i vägen för elmätaren/elmätarmontören och skåpet är inte enligt normen, så mätarmontören har all rätt i att "klaga".
Okej.accepterar de.

Men mätarmontären ansåg att den gick t en pool och ej garage .
Har då mätarmontören rätt kunskap att utföra ett sånt byte?
 
Ja visst är det skönt att alla elanläggningar har en innehavare. Så här står det i NÄT 2012 K
3.5 Konsumenten ska se till att för denne tillgänglig mätanordning är lätt åtkomlig för elnätsföretaget. Elnätsföretagets plomberingar eller andra spärrdon får inte brytas.

Och standarden för moderna mätarplatser heter SS4300110, utrymmet för mätaren har nog inte ändrats på många år däremot har mycket annat ändrats och bytt plats i mätarskåpen under åren
 
E
N Nybergzzz skrev:
Okej.accepterar de.

Men mätarmontären ansåg att den gick t en pool och ej garage .
Har då mätarmontören rätt kunskap att utföra ett sånt byte?
Nej, detta ska din elinstallatör göra, montören ansvarar blott för bytet av mätaren samt plombering.
 
Mätarmontören har den kompetens som behövs för att byta mätare, inte att bedöma vad andra delar av anläggningen eventuellt används till.
Tyvärr (?) är det så att nätbolagen tar in billig arbetskraft som bara snabbutbildas i ett standardiserat elmätarbyte. Det är alltså inga 'riktiga' elmontörer och stöter dom på något som avviker från standarden så får dom inte befatta sig med det.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Mätarmontören har den kompetens som behövs för att byta mätare, inte att bedöma vad andra delar av anläggningen eventuellt används till.
Tyvärr (?) är det så att nätbolagen tar in billig arbetskraft som bara snabbutbildas i ett standardiserat elmätarbyte. Det är alltså inga 'riktiga' elmontörer och stöter dom på något som avviker från standarden så får dom inte befatta sig med det.
Feel.
Denna generationens montörer har tre dagars utbildning så sov lugnt
 
? Vad är det som är feel?
 
E
useless useless skrev:
? Vad är det som är feel?
Det du skrev med snabbutbildas.
Branschen tar detta mycket seriöst numera.

Hade väl blivit ramaskri om hempillaren skulle krävas på en veckas utbildning för att byta ett uttag?
 
useless useless skrev:
? Vad är det som är feel?
Två utbildningsdagar för mycket kanske? :surprised::crysmile:
 
Jag kollade precis i EBR-e vad som krävs för utbildning för att byta elmätare upp till 63A.

Utbildningen omfattning är på tre dagar och är fördelat enligt 8 timmar teoretisk utbildning, 4 timmar teoretisk utbildning mätarmontage och 12 timmar praktiska övningar.

Så efter en tredagars utbildning så kan alltså vem som helst på forumet få jobba med att byta elmätare? :rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Jag kollade precis i EBR-e vad som krävs för utbildning för att byta elmätare upp till 63A.

Utbildningen omfattning är på tre dagar och är fördelat enligt 8 timmar teoretisk utbildning, 4 timmar teoretisk utbildning mätarmontage och 12 timmar praktiska övningar.

Så efter en tredagars utbildning så kan alltså vem som helst på forumet få jobba med att byta elmätare? :rolleyes:
Det här låter omöjligt. Inte kan det finnas en utbildning utan några års praktik där man lär sig utföra något i en fast elinstallation på ett korrekt sätt?!
Det borde brinna upp mätarskåp till höger och vänster om de bara övat i 12 timmar!?!
 
  • Gilla
MrJozk
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det du skrev med snabbutbildas.
Branschen tar detta mycket seriöst numera.
Ok. Jag vet inte hur gedigen utbildning du har, men jag tycker iallafall att tre dagar är en ganska snabb utbildning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.