E
useless useless skrev:
Frågan är ju inte om man ska betala för ett protokoll. Det finns inget i lagen som säger att man måste anlita en viss yrkeskategori och få en viss typ av protokoll. Undersökningsplikten kan du uppfylla helt på egen hand om du har tillräcklig kompetens. Saknas kompetens inom något område så får du anlita någon som har den.

Eftersom köparna har varit i huset tillsammans med hantverkare flera gånger så har dom rimligen undersökt vad som eventuellt behöver åtgärdas redan. Då tillför inte ett protokoll för flera tusen kronor någonting.
Nej, en hantverkare är ingen besiktingsperson på samma sätt som en besiktingsperson inte kan alla detaljer om hantverket.

Därför utförs den ju systematisk, enligt angivna punkter och där tveksamheter upptäcks sätts en varning i protokollet.

Mer än så går inte att begära, sen gäller det ju såklart att veta vilken typ av besiktning som är beställd, vad som ingår och vad som kan tänkas missas i denna.
 
Du missar fortfarande hela poängen. Varför ska man köpa en besiktning om man redan har varit i huset under flera månader och undersökt saker?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Cheesen
Magnus Filip skrev:
Det är friskrivningsklausul.

.
Bara det är anledning som köpare att vara väldigt noga med besiktning av fastigheten. Räkna med att köparen vill kolla minst en hel dag, all el, all va. Tomten, vind, grund, ventilation...
 
Fairlane Fairlane skrev:
både jag och TS skriver att man inte måste
Sant, men betoningen lade du uppenbarligen fel så att TS missade innehållet i vad du skrev.

Shit happens, men i det här läget av trådars liv är många mer intresserade av att hitta fel än lösa/förstå sakfrågor.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
E El-Löken66 skrev:
Fridens liljor.

Eller hur? Jag tror bestämt senast det uttrycket användes så var gengasen het..... Man skulle ju kunna låta det dö med värdighet faktiskt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
E
F fsn skrev:
Eller hur? Jag tror bestämt senast det uttrycket användes så var gengasen het..... Man skulle ju kunna låta det dö med värdighet faktiskt.
Vad antyder du. Att jag inte är modern? Samt vad har allt detta med uttryck med trådens ämne att göra?
 
F
E El-Löken66 skrev:
Vad antyder du. Att jag inte är modern? Samt vad har allt detta med uttryck med trådens ämne att göra?
Ja samt oklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.