Det var inga problem, att man använder en förlängd bits är för dessa trallskruv inte har ett huvud utan har gänger i båda ändar med en slät del på mitten, det är olika stigning på gängan så förbandet dras tillsammans.


I underkant av bilden syns det lilla märket där skruvarna sitter.
 
Redigerat:
Hmmm jag måste vara dum för jag begriper ändå inte vad förlängda bitts är eller varför de behövs med dessa skruvar? Skruvarna har väll ändå kryss eller torq etc på toppen eller?

Har du möjligen en bild på dessa hitta?
 
Amatörsnickaren Amatörsnickaren skrev:
Hmmm jag måste vara dum för jag begriper ändå inte vad förlängda bitts är eller varför de behövs med dessa skruvar? Skruvarna har väll ändå kryss eller torq etc på toppen eller?

Har du möjligen en bild på dessa hitta?
Det brukar vara för att nå ner genom jiggen som är till. Kör du på frihand funkar det med vanlig bits.
 
Trallskruvbits för dold montering från CAMO Fasteners med märkning "T-15" på skaftet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Leif i Skåne jag undrar samma sak Mikulv. Hur gjorde du vid skarv? Sätter du en extra 45a så det blir dubbel regel att skruva i? köpte precis camo och enligt instruktionerna skall man det. Bra jobbigt när man har ett isolerat golv i uterum.

Hur har ni som använt camo gjort vid skarvar?

mvh micke
 
Miru Miru skrev:
@Leif i Skåne jag undrar samma sak Mikulv. Hur gjorde du vid skarv? Sätter du en extra 45a så det blir dubbel regel att skruva i? köpte precis camo och enligt instruktionerna skall man det. Bra jobbigt när man har ett isolerat golv i uterum.

Hur har ni som använt camo gjort vid skarvar?

mvh micke
Byggde allt så det inte blev några skarvar, bara hela längder. ;)

Hade det blivit någon hade jag satt en bit regel mot regeln vid skarven.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Glömde skriva att du kan skråskruva på frihand om det skulle knipa.
 
Miru Miru skrev:
@Leif i Skåne jag undrar samma sak Mikulv. Hur gjorde du vid skarv? Sätter du en extra 45a så det blir dubbel regel att skruva i? köpte precis camo och enligt instruktionerna skall man det. Bra jobbigt när man har ett isolerat golv i uterum.

Hur har ni som använt camo gjort vid skarvar?

mvh micke
Beställde trallen 5.4 m lång så det blev inga skarvar. Genom att lägga 2 st brädor som fris (ram runt om) så var det bara 2 st brädor i frisen som behövdes skarvas.
Detaljbild på trädäck utan skarvar med två brädor som ram runt kanten och en skarvad bräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tack för svar. Kommer inte ifrån skarvar tyvärr. Blir otroligt mycket spill. Byter från lärk till kärnfuru i uterum. L format på 9.5 x 2 + 6 x 3 längsgående.

Testar frihandsskåa 45° i enkel regel. Kärnfuru skall ju vara formstabilt och eftersom det kommer ligga torrt hoppas jag på att det inte kommer röra sig så mycket.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Jag undrar om någon vet om Essves skruv funkar med mitt CAMO-verktyg?
 
T Tobwenn skrev:
Jag undrar om någon vet om Essves skruv funkar med mitt CAMO-verktyg?
Går bara skallen igenom verktyget kommer det att funka. Verktyget är bara en "guide" och djupstop.
 
Hur ser altanerna ut efter några år? Lyfter brädorna eller har det börjat spricka där vatten har trängt ner tex?
 
T Tobwenn skrev:
Jag undrar om någon vet om Essves skruv funkar med mitt CAMO-verktyg?
ja det gör det, jag har Camo verktygen och kör båda skruven. Alltså camos A2 och essves A4 HDS
 
renoverings_calle renoverings_calle skrev:
Hur ser altanerna ut efter några år? Lyfter brädorna eller har det börjat spricka där vatten har trängt ner tex?
Så här ser min ut efter 5 år ”som ny”. Tvättar med tralltvätt samt blekt med oxalsyra.
Inga sprickor, skruvat för hand med A4 skruv i 45˚ dolt montage, har bara skruvat i var annan regel C-C 1200 mm = 1/2 antal skruv =halva priset. Alla kapade ändar är fasade med en maskin-hyvel.

Välskött trädäck med fasade kanter och dolt skruvmontage, inklusive en rundad del och en halvtäckt badtunna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kolla även i en gammalt inlägg #6 från 2017
https://www.byggahus.se/forum/threa...irke-sprucken-obehandlad.277627/#post-2738205
Använd inte linolja utan syntetisk olja som inte bakterier tycker om.
 
Redigerat:
R Robbinb85 skrev:
ja det gör det, jag har Camo verktygen och kör båda skruven. Alltså camos A2 och essves A4 HDS
Inga problem med att skruva med essves skruv med Camo verktyget? Tänkte försöka komma billigare undan med essves skruv isåfall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.