E
MVJK MVJK skrev:
Com Hem sladden går in i lägenheten vid entrédörren, sen går den längs taket i korridoren via ett hål till vardagsrummet, sen via den krokiga listen.
Hur blev lösningen till slut?
 
Ej löst än. Ska lägga golv nu sen fundera på lösning för kabeln
 
Jag hade nog bara fogat in kabeln längs fodret, utan listen då. Lister är så gott som alltid fullt som fan.

Kanske flytta uttaget lite till vänster så kabeln räcker att dra rakt.
 
Nu kommit så långt att jag måste lösa detta.
Idé:
1. Dra kabeln på andra sidan väggen (hallen) i en list.
2. Borta nytt hål från hallen till v-rum ca 3cm ovanför golvet.
3. Låta kabeln gå längs med v-rum väggen bakom en kabelsockel
4. Fräsa ut en kanal 15-20cm upp sedan sätta en apparatdosa som jag sätter ny antennuttag samt Schneider centrumplatta över (matchar övriga uttag
5. Gipsa/spackla samt måla över

Frågor till forumet:
-Ska jag sätta nya uttaget där gamla satt eller på högra sidan om väggen vid eluttaget? Detta kräver i så fall att jag skarvar (coax?) kabeln, koscher?
-Kan jag själv ta bort gamla antennuttaget och montera på en ny, eller skall jag anlita proffs för det?
-Andra tankar eller frågor
 
  • Inomhusbild på en vägg med en kabel som dras uppåt och ordet "Flytta" skrivet, föreslår omplacering av antennuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en korridor med skyddspapper på golv, renoveringsmaterial och en markerad kabeldragning på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med kabel längs vägg och golv i ett ourenoverat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabel dras längs hörn av skadad vägg med gammalt uttag och skarvtejp nära golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
MVJK MVJK skrev:
Nu kommit så långt att jag måste lösa detta.
Idé:
1. Dra kabeln på andra sidan väggen (hallen) i en list.
2. Borta nytt hål från hallen till v-rum ca 3cm ovanför golvet.
3. Låta kabeln gå längs med v-rum väggen bakom en kabelsockel
4. Fräsa ut en kanal 15-20cm upp sedan sätta en apparatdosa som jag sätter ny antennuttag samt Schneider centrumplatta över (matchar övriga uttag
5. Gipsa/spackla samt måla över

Frågor till forumet:
-Ska jag sätta nya uttaget där gamla satt eller på högra sidan om väggen vid eluttaget? Detta kräver i så fall att jag skarvar (coax?) kabeln, koscher?
-Kan jag själv ta bort gamla antennuttaget och montera på en ny, eller skall jag anlita proffs för det?
-Andra tankar eller frågor
Får en att tänka på den gamla bitsen vad heter korridor på japanska.

Känner du någon kunnig person som kan hjälpa dig med koppling av uttaget?

Jag hade nog bara dragit den takt och snyggt längs dörrlisten och så långt till höger som kabeln räckte. I en utanpåliggande dosa, inte trycka in en dosa om inte placeringen är klockren.

Antar att dina bilder visar alternativa placeringar. Men det kanske är som så att du inte vill/kan ha uttaget just där.

Men gör du så finns ju alltid möjligheten att flytta det sen. Vet inte vad det uttaget gjort dig. Men det brukar inte direkt vara något folk tänker på i en gammal lägenhet. Du gör det att förklarliga skäl just nu.

För mig verkat det mer opraktiskt att ha det i hallen.
 

Bästa svaret

MVJK MVJK skrev:
Nu kommit så långt att jag måste lösa detta.
Idé:
1. Dra kabeln på andra sidan väggen (hallen) i en list.
2. Borta nytt hål från hallen till v-rum ca 3cm ovanför golvet.
3. Låta kabeln gå längs med v-rum väggen bakom en kabelsockel
4. Fräsa ut en kanal 15-20cm upp sedan sätta en apparatdosa som jag sätter ny antennuttag samt Schneider centrumplatta över (matchar övriga uttag
5. Gipsa/spackla samt måla över

Frågor till forumet:
-Ska jag sätta nya uttaget där gamla satt eller på högra sidan om väggen vid eluttaget? Detta kräver i så fall att jag skarvar (coax?) kabeln, koscher?
-Kan jag själv ta bort gamla antennuttaget och montera på en ny, eller skall jag anlita proffs för det?
-Andra tankar eller frågor
Jag skulle ha satt en liten tunn kanal i hörnet i hallen (som du visar på din första bild i inlägg #19) och sen borrat från hallen in i rummet.
I rummet skulle jag antingen ha lagt en kanal ovanpå den nya golvlist jag antar du tänker sätta dit och lägga kabeln i så långt den räcker och sen sätta uttaget ovanför listen, Inte förlänga kabeln. Det kan försämra signalen både för dig och andra fick jag till svar av ComHem när vi frågade för nåt år sedan.

Vill man göra det snyggare så finns det elkanaler som ser ut som golvlister man kan lägga kabeln i. Så har jag i hela mitt vardagsrum. Kostar mycket, men blev väldigt snyggt.
 
  • Gilla
MVJK
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Kalla det hur du vill, när vattenpass ligger och vilar med blåsan exakt i mitten vet du att det är rätt.
Själv kör jag med ögonmått, ja två minuter blir lagom här.
Du menar gradminuter , vilket var TS fråga ...
 
Såhär blev det. Borrade hål nära golvet så fick listen gå på andra sidan väggen. Kabeln kommer ut bakom listen upp till uttaget som jag byggde in. En Com Hem tekniker kom och satt in nytt uttag men jag satt på en annan front som matchade övriga eluttag (Schneider Exxact)
 
  • Vägg med nytt inbyggt eluttag och kabel dold bakom list enligt beskrivning i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lövborgen och 1 till
  • Laddar…
E
MVJK MVJK skrev:
Såhär blev det. Borrade hål nära golvet så fick listen gå på andra sidan väggen. Kabeln kommer ut bakom listen upp till uttaget som jag byggde in. En Com Hem tekniker kom och satt in nytt uttag men jag satt på en annan front som matchade övriga eluttag (Schneider Exxact)
Ser ju mycket bättre ut så vitt jag kan se. Vad fanns på andra sidan väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.