M Michael_w skrev:
Fast det stämmer inte, det är ett hålrum under stödmuren.

Filmat under altanen.
[video]
De måste ju naturligtvis höja marken. Det där uppfyller inte reglerna. Att få muren att motstå marktrycket kommer att kosta en del också.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De måste ju naturligtvis höja marken. Det där uppfyller inte reglerna. Att få muren att motstå marktrycket kommer att kosta en del också.
Exakt. De har byggt en altan högt upp i luften och fått den underkänd, och sedan byggt en mur framför och nu tycker kommunen att det räknas som ett trädäck. helt sjukt.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 14 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Fast marken är ju inte uppfylld, enligt TS. Det finns ett hålrum under altandäcket.
Sålunda tycks inte Byggnadslovets krav vara uppfyllt, heller. :)
Får grannen ett påpekande om detta är det en enkel sak att fixa detta.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
1 markus1 skrev:
Kan du inte plantera något snabbväxande träd för att skymma insynen? En prydnadsrönn blir lätt 4-5m inom ett par år. Räcker med att siktlinjen stoppas ofta, behöver inte vara heltäckande.
man kan plantera poppel dom växer toksnabbt
 
M Michael_w skrev:
Fast det stämmer inte, det är ett hålrum under stödmuren.

Filmat under altanen.
[video]
Du får ta och fundera på vad du vill åstadkomma med grannen och till vilket pris. Dom har fått bygglov på stödmuren som vunnit laga kraft, det kan du aldrig bli av med. Eventuellt, men bara eventuellt kan du tvinga dom att fylla upp under altanen med exempelvis leca eller grus som sprutas in på ett par timmar.

Men min bedömning är att det utrymmet inte är nog tillgängligt för att räknas som rumsbildning, så jag gissar på att de inte behöver fylla igen det.

Om de fyller upp marknivån hela vägen så finns fortfarande rätten att ha en altan kvar då den är marknära (speciellt om dom fyller upp marknivån).

Jag tror inte heller att det blir någon "betydande olägenhet" som lagen kräver för att du ska kunna begränsa altanens storlek.

Tyvärr så är situationen som den är och juridiskt finns nog exakt noll att hämta hur mycket stöttande tillrop du än får. Jag tycker inte heller att det blivit optimalt för dig, men du borde yttrat dig om stödmuren då möjlighet fanns.

Försök komma överens med grannen om lämpligt insynsskydd som fungerar åt båda hållen och lägg inte ner så mycket tid på annat.
 
  • Gilla
ubaggstr och 8 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Exakt. De har byggt en altan högt upp i luften och fått den underkänd, och sedan byggt en mur framför och nu tycker kommunen att det räknas som ett trädäck. helt sjukt.
Men kommunen har helt rätt i sin bedömning (y)
 
  • Gilla
freddan83 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men lär det ändra något annat än att byggnadsnämnden tar det ett varv till och ger bygglov igen?
Det händer inte mycket mer än så. Om det gjorts ett formaliafel under handläggningen, som i detta ärende där byggnadsnämnden (BN) kan ha missat att höra grannen, handlägger BN ärendet igen, på ett korrekt vis. TS får i den processen möjlighet att yttra sig innan beslutet tas, men jag tror knappast det ändrar BNs beslut. I själva sakfrågan har de redan bestämt sig sedan tidigare.
 
  • Gilla
Beckborg och 3 till
  • Laddar…
M Michael_w skrev:
Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar.

Altanen har anmälts av en annan granne och de fick rivningsbeslut från kommunen. Några månader senare helvände kommunen och gav plötsligt grannen tillstånd till altanen med kravet att en stödmur skulle byggas och tomrummet skulle fyllas med jord. Stödmuren byggdes och lantmäteriet var här och mätte men muren blev sen inte godkänd eftersom den inte var byggd efter de godkända ritningarna. Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd. Detta är en process som varat i säkert 5 år.

Pga stödmuren räknas nu inte altanen som en altan längre utan som ett trädäck och då får man tydligen bygga hur nära tomtgränsen som helst.

Vad finns det att göra här? Har pratat med grannen och de säger att de ska fundera om de kan göra något men nu när allt blivit godkänd tvivlar jag på att de kommer ändra altanen. Det jag själv funderar på är om han verkligen fyllt tomrummet under altanen med massa, om det inte är gjort borde det väl räknas som en altan med en skithög mur.
M Michael_w skrev:
Hej, närmsta grannen har byggt en altan i en brant sluttning och högsta höjden på denna är på cirka 4-5 meters höjd upp i luften. Altanen går precis längst tomtgränsen mot mitt hus och höjden på altanen gör att de kommer upp i nivå med mitt vardagsrumsfönster som ligger på ANDRA våningen! Fönstret åt det hållet är runt 3,5 kvm stort och en altan på bara 5-6 meters avstånd skapar såklart en väldigt obekväm insyn då man ser rakt in i vardagsrummet samt sovrummet om dörren är öppen. Detta gör att jag nästan inte vill bo kvar.

Altanen har anmälts av en annan granne och de fick rivningsbeslut från kommunen. Några månader senare helvände kommunen och gav plötsligt grannen tillstånd till altanen med kravet att en stödmur skulle byggas och tomrummet skulle fyllas med jord. Stödmuren byggdes och lantmäteriet var här och mätte men muren blev sen inte godkänd eftersom den inte var byggd efter de godkända ritningarna. Då gjordes en ny bygglovsansökan i efterhand och den har nu slutligen blivit godkänd. Detta är en process som varat i säkert 5 år.

Pga stödmuren räknas nu inte altanen som en altan längre utan som ett trädäck och då får man tydligen bygga hur nära tomtgränsen som helst.

Vad finns det att göra här? Har pratat med grannen och de säger att de ska fundera om de kan göra något men nu när allt blivit godkänd tvivlar jag på att de kommer ändra altanen. Det jag själv funderar på är om han verkligen fyllt tomrummet under altanen med massa, om det inte är gjort borde det väl räknas som en altan med en skithög mur.

Det finns rätt schyssta LED strålkastare som ni kan ha som fasadbelysning på rätt nivå
som gör att de får sin utsikt till er hus utsuddad pga. bländning.
Elakt, ja. Men det som du skrev om deras beteende låter elakare och bedrövligt. Beklagar...
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Altanen måste I så fall prövas mot den nya markhöjden och då skall ni ge medgivande till att den nu är närmare än 4,5m från tomtgräns eftersom det är först nu som altanen blivit laglig.
Nej det krävs inget medgivande för att bygga en marknära altan/trädäck närmare grannen än 4,5 m.
 
  • Gilla
freddan83 och 5 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Enligt TS första inlägg så var det ett krav och i inlägg #31 meddelar TS att han har tittat in under altanen och noterat ett hålrum.
Grannen kanske inte är klar med projektet och har inte begärt något slutbesked ännu. Jag fick för mig att de fick lovet beviljat i februari och därifrån har fem år på sig att avsluta åtgärden ( men jag kanske förstod fel).

Om TS anmäler att ingen uppfyllnad gjorts och grannen får på påbackning är det en mindre sak att fixa till.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tåget gick i den här frågan när byggnadsnämnden bestämde sig för att be bygglov till muren. Resten är bara nedströms bråk med grannen till ingen nytta för någon. Mitt råd till TS är att acceptera det nya läget och laga efter det.
 
  • Gilla
Matte el och 4 till
  • Laddar…
P
A Autodidak1 skrev:
Du får ta och fundera på vad du vill åstadkomma med grannen och till vilket pris. Dom har fått bygglov på stödmuren som vunnit laga kraft, det kan du aldrig bli av med. Eventuellt, men bara eventuellt kan du tvinga dom att fylla upp under altanen med exempelvis leca eller grus som sprutas in på ett par timmar.
Muren ser inte så tjock ut så grannen behöver räkna ut om den tål belastningen av eventuell fyllnadsmassa på insidan. I värsta fall behöver muren förstärkas.

Det sämsta med det här fallet är ju hur kommunen har agerat. Grannen har förvisso utnyttjat kommunens handfallenhet (eller lättja eller "vänlighet" eller vadman nu ska kalla det) men det är nog få som skulle ha protesterat mot kommunens beslut i grannens situation.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P
A Autodidak1 skrev:
Men kommunen har helt rätt i sin bedömning (y)
Är det rätt att kommunen struntar i att en fastighetsägare inte bryr sig om ett rivningsbeslut?
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
A Attbohemma skrev:
Det finns rätt schyssta LED strålkastare som ni kan ha som fasadbelysning på rätt nivå
som gör att de får sin utsikt till er hus utsuddad pga. bländning.
Elakt, ja. Men det som du skrev om deras beteende låter elakare och bedrövligt. Beklagar...
Det
A Attbohemma skrev:
Det finns rätt schyssta LED strålkastare som ni kan ha som fasadbelysning på rätt nivå
som gör att de får sin utsikt till er hus utsuddad pga. bländning.
Elakt, ja. Men det som du skrev om deras beteende låter elakare och bedrövligt. Beklagar...
Tyvärr hjälper det ju inte dagtid :)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H
M Michael_w skrev:
Fast det stämmer inte, det är ett hålrum under stödmuren.

Filmat under altanen.
[video]
Det där är väl inte en "stödmur", den stöttar ju inget annat än altanen. :p
 
  • Gilla
Kjell K. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.