pacman42 pacman42 skrev:
Sedan 2019 är det förbjudet att bygga altan närmare tomtgräns än 4,5m utan grannens tillåtelse. Beroende på turerna i detta ärende så kanske det är tillämpligt, eller inte.

Tidigare I tråden så pratades det om att altan kräver bygglov om den är högre än 120cm, jag vill bara betona att det beror på kommun. Min kommun har 180cm.

Om utrymmet under altanen inte är tillgängligt och högre än gränsen för bygglov, då räknas altanen som byggnadssrea. Detta gör att de troligen aldrig skall kunna få bygglov igen förrän de rivt altanen. Om nu detta är applicerbart I detta fallet.

Jag har haft mycket bråk ned kommunen om min altan (som byggdes utan att man behövde bygglov innan jag köpte huset, nu hävdar kommunen att den skall räknas in i BYA, men jag har hittat ett prejudicerande fall som säger att detta bara gäller om den är underbyggd - dvs utrymmet under den inte är tillgängligt och öppet).
Det är helt fel, samma lagar och regler gäller i hela landet. 120 cm höga altaner har bedömts bygflovsfri (marknära) i rättsfall.

Sedan finns det flera rättsfall där 170 cm och högre som bedömts bygglovspliktiga.

Så om din kommun säger 180 cm så är dom dum och okunnig.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P pmd skrev:
TS grannes altan går ändå till tomgränsen, om jag inte har missförstått.
Och därmed kräver den bygglov, särskilt med tanke på höjden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och därmed kräver den bygglov, särskilt med tanke på höjden.
Suck, helt fel.

Altanen är marknära och är helt bygglovsfri. Markhöjden räknad mot stödmuren.
 
  • Gilla
Akahigi och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
TS grannes altan går ändå till tomgränsen, om jag inte har missförstått.
Vilket är tillåtet
 
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Suck, helt fel.

Altanen är marknära och är helt bygglovsfri. Markhöjden räknad mot stödmuren.
Altanen måste I så fall prövas mot den nya markhöjden och då skall ni ge medgivande till att den nu är närmare än 4,5m från tomtgräns eftersom det är först nu som altanen blivit laglig.
 
M Michael_w skrev:
Här är några bilder.

Det vita till vänster är alltså mitt.

Personligen tycker jag att detta påverkar hela gatans utseende, utöver att skapa insyn hos mig,

Enligt kommunen är högsta punkt där trädäcket tar sin början 3,5 från gatan på dess högsta punkt.

Före:

[bild]

[bild]

Efter

[bild]

[bild]


[bild]

[bild]

[video]

[bild]
Tror inte du har något att hämta, stödmuren har ett bygglov som vunnit laga kraft och altanen är helt bygglovsfri.

Mycket liten chans till jokern "betydande olägenhet".
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Vilket är tillåtet
Nej, inte sedan 2019. Inte utan ert medgivande.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Altanen måste I så fall prövas mot den nya markhöjden och då skall ni ge medgivande till att den nu är närmare än 4,5m från tomtgräns eftersom det är först nu som altanen blivit laglig.
Har inte du sett att stödmuren har fått bygglov?

Då är altanen bygglovsfri eftersom den är marknära och får vara hur nära tomgränsen grannarna vill.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, inte sedan 2019. Inte utan ert medgivande.
Läs på om alla lagar och regler, tydligen har du bara läst en text från 2019 som handlar om bygglovsbefriade altaner. Tyvärr har du helt fel men vet inte om det.
 
  • Gilla
Krille-72 och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
M Michael_w skrev:
Eftersom altanen ligger runt 2 meter ovanför min tomt skulle jag behöva bygga en spalje eller plantera växter som är minst 4 meter höga...
Tuja.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Här har vi reglerna i Göteborg (inklusive 180cm bygglovsfri höjd):
- [länk]
Suck, Läs hela PBL.....

För info så är en altan normalt helt bygglovsfri om den är marknära och får täcka hela tomten om man vill.

Lär dig skillnaden mellan bygglovsfri och bygglovsbefriad så är det lättare att tolka reglerna.

Men jag orkar inte förklara att en 1000:e gång, läs på själv.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Här har vi reglerna i Göteborg (inklusive 180cm bygglovsfri höjd):
- [länk]
Citat från text i länken ovan "Låga altaner med golv max 0,6 meter över intilliggande mark är som tidigare lovbefriade." Det är denna som gäller här eftersom marken är höjd med hjälp av stödmuren.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R roli skrev:
Citat från text i länken ovan "Låga altaner med golv max 0,6 meter över intilliggande mark är som tidigare lovbefriade." Det är denna som gäller här eftersom marken är höjd med hjälp av stödmuren.
Fast det stämmer inte, det är ett hålrum under stödmuren.

Filmat under altanen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Arg
Kvackatore och 14 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Citat från text i länken ovan "Låga altaner med golv max 0,6 meter över intilliggande mark är som tidigare lovbefriade." Det är denna som gäller här eftersom marken är höjd med hjälp av stödmuren.
Notera att det står intilliggande mark. Detta bör gälla marken nedanför muren i så fall. Men det är en tolkningsfråga. Jag hade dock använt mig av den formuleringen och klagat.
 
R roli skrev:
Citat från text i länken ovan "Låga altaner med golv max 0,6 meter över intilliggande mark är som tidigare lovbefriade." Det är denna som gäller här eftersom marken är höjd med hjälp av stödmuren.
Suck igen, det finns inget lagstöd för 60 cm, det är en riktlinje kommunen valt godtyckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.