Mikael_L Mikael_L skrev:
Häromveckan så lade jag fas på skyddsjorden i ett lamputtag.
Jag märkte och kom på det precis innan jag skulle lägga in sista ledaren "hmm, blev det inte fel här nu? :thinking: :oops:).
Så då gjorde jag om och rätt med en gång. Men jag tänkte lite på detta en stund efter och insåg det kloka i mantrat att aaaalllltid testa, kontrollmäta efter.

För just den gången, när tankarna tydligen är på annat håll, är det viktigt med en ytterligare kontrollnivå som fångar upp idiotmisstagen...
Det är det som skiljer en bra yrkesman frå en dålig
Alla kan göra fel, men kontrollerar man sitt arnete innan spänningsättning så avslöjar man ev fel
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E
Känns som det föreligger en del missförstånd här.
Vad är en kock?
Vad är en elektriker?
En kock kan laga mat och har erfarenhet och utbildning av och för detta.
En elektriker kan tämja el och har utbildning och erfarenhet av detta.
Jag kan trycka upp ett visitkort där det står att jag är astronaut. Betyder inte att jag är det.

Är det någon som tvivlar på att forums medlemmar som @tommib eller @Bo.Siltberg är elektriker baserat på påstående 2, motivera gärna varför i så fall.
 
Jonas Persson
Mikael_L Mikael_L skrev:
Häromveckan så lade jag fas på skyddsjorden i ett lamputtag.
Jag märkte och kom på det precis innan jag skulle lägga in sista ledaren "hmm, blev det inte fel här nu? :thinking: :oops:).
Så då gjorde jag om och rätt med en gång. Men jag tänkte lite på detta en stund efter och insåg det kloka i mantrat att aaaalllltid testa, kontrollmäta efter.

För just den gången, när tankarna tydligen är på annat håll, är det viktigt med en ytterligare kontrollnivå som fångar upp idiotmisstagen...
Den duktige gör momenten på ett sätt så att fel blir uppenbara i efterföljande steg. Detta gäller alla arbetsuppgifter och inte bare en elektrikers.

Kontrollräkna, räkna hem flocken - är alla där? Eller räkna baklänges - vad är kvar? Är det fem av något uppsatt ska det även komma fram t ex fem jordkablar.

Jag gör detta hela tiden oavsett vad jag gör för moment eller hantverk, men just nu kommer jag inte på några bra exempel.

Ett otekniskt är när du lagar mat, när jag börjar bli klar, går jag igenom listan med ingredienser för att se att allt är tillsatt. Samma situation har många upplevt när de monterar ihop något och märker att det finns kvar två muttrar och en bricka. Vad blev fel, eller har de bara levererat med för mycket? Här gör man nu en riskbedömning, om det är fel, är det ett problem, var jag noggrann i alla steg och kan anta att det var för många eller har jag slarvat och borde gå tillbaka och hitta steget som blev fel?

Tanken är att hela tiden korsreferera det du gör för att se om något avviker.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Känns som det föreligger en del missförstånd här.
Vad är en kock?
Vad är en elektriker?
En kock kan laga mat och har erfarenhet och utbildning av och för detta.
En elektriker kan tämja el och har utbildning och erfarenhet av detta.
Jag kan trycka upp ett visitkort där det står att jag är astronaut. Betyder inte att jag är det.

Är det någon som tvivlar på att forums medlemmar som @tommib eller @Bo.Siltberg är elektriker baserat på påstående 2, motivera gärna varför i så fall.
Jag tvivlar att tommib är en elektriker. Motiveringen är hans signatur,
”Disclaimer: Jag är inte elektriker. Jag har bara mycket åsikter.”

;)
 
  • Haha
  • Gilla
Germanpilsner och 6 till
  • Laddar…
tommib
Ja, jag är ganska explicit på den punkten.
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 2 till
  • Laddar…
E
Detta är tyvärr inget @tommib får bestämma själv, hen antingen är eller ej. Spelar ingen roll om hen så skulle vilja vara en elefant!
 
Men inte är väl tommib könlös, :thinking:
 
  • Wow
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Men inte är väl tommib könlös, :thinking:
Har en stickpropp ett kön så kan väl @tommib ha det men om detta vet jag mindre än inget och ser heller inte vilken relevans detta har.
Kön eller inte så går det vad jag vet att vara elektriker?
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
om jag inte minns fel så har väl kompetens inget att göra med om om man räknas som elektriker eller inte utan om man ingår i ett egenkontrollprogram eller inte. Så i princip kan vilken kock, snickare eller tom tiggare bli elektriker väldigt fort och enkelt.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
I ikeo skrev:
om jag inte minns fel så har väl kompetens inget att göra med om om man räknas som elektriker eller inte utan om man ingår i ett egenkontrollprogram eller inte. Så i princip kan vilken kock, snickare eller tom tiggare bli elektriker väldigt fort och enkelt.
Lika som att vilken elektriker som helst kan bli kock. men det är ju frågan om hur många som vill äta den mat som lagas. Och om dom som accepterar maten är nog många för att göra att "kocken" kan överleva rent ekonomiskt.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Nu gräver vi efter min "fulkabel"
Den verkar gå in till huset och upp i en vägg.
Troligen är kopplingen inbyggd i husets väggar, fan vad detta drar med sig.

175900051_1852145881616376_6123496777871127934_n.jpg
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Man blir ju lite ledsen när du fick dit någon som endera inte ville eller inte hade kunskapen. Med en "riktig" kabelsökare och sändare hittar man kabel djupt nere i mark, inne i väggar och golv den kan även skilja ut enstaka kablar på en kabelstege med många tiotals kablar som ligger tätt tillsammans och hundratals meter långa.
 
  • Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lika som att vilken elektriker som helst kan bli kock. men det är ju frågan om hur många som vill äta den mat som lagas. Och om dom som accepterar maten är nog många för att göra att "kocken" kan överleva rent ekonomiskt.
Eller att kundunderlaget är så stort att även om en kund aldrig kommer tillbaks så finns det tillräckligt mycket nya kunder så man inte behöver förlita sig på att man gör nåt bra.
Har nog lunchat på alldeles för mycket såna lunch hak tyvärr
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nu har vi spårat kabeljäveln lite närmre huset
Blå linje ringar in fulsladden, röd ring är inkommande el i huset, från gatan.

Krysset är troligen där kopplingen ligger.

Uppgrävd mark vid husvägg med uppmärkta kablar; blå och röd markering, gult kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 4 till
  • Laddar…
Hur mycket har ni hunnit gräva upp av trädgården :crysmile: innan denna bild?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.