D Dublin skrev:
Om du börjar med skjutdörrar från hörnet fram förbi elskåpet och därifrån har en riktig vägg. Har du då tillräcklig plats för ljuddämpningen? De går säkert även att hänga på den främre skjutdörren, frågan är bara om det går att få snyggt.
Tre markerade rektanglar på en vägg som representerar planerade placeringar för ljudabsorbenter med måtten 62x120 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte säker på mina rektanglars exakta mått men absorbenterna är 62x120. Djup 10 plus 10cm luftspalt.
 
Nyfiken, Vad är en bredbandsabsorbent ?
 
  • Gilla
Lyftkran
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Nyfiken, Vad är en bredbandsabsorbent ?
Bygger en studio att mixa i och vill få kontroll på akustiken. Bredbandsabsorbenter är en av många akustiska element man kan använda för att styra upp så man får en så korrekt ljudåtergivning som möjligt. dvs att alla frekvenser blir rätt återgivna. Annars är det lite som att måla tavlor med ögonbindel.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
L Lyftkran skrev:
[bild]Inte säker på mina rektanglars exakta mått men absorbenterna är 62x120. Djup 10 plus 10cm luftspalt.
Hur exakt är placeringen av dem? Jag har noll erfarenhet av akustik/studio byggen, men det ser ut som att det skulle gå att ha de två högra på en ny vägg som står ca 20 cm framför den gamla. Till vänster kan du då ha två skjutdörrar också ca 20 framför den gamla väggen som döljer elskåpet mm. Placera de främre skjutdörren till höger och placera en av ljudabsobenterna på den. Det borde kunna funka. Om det blir bra akustikmässigt har jag inte en susning om ;-)
 
Kanske går att göra en lönndörr. Min far byggde en hel lönnvägg i ett hörn där det gick vattenrör och el. Fästes med gångjärn i botten och en dold "hasp" som man kom åt genom att skära ett litet snitt i tapeten den dagen man var tvungen att komma åt.

OT:
Är det inte en Marantzspelare som skymtar. Vad är det för övrig utrustning?
 
  • Gilla
Lyftkran
  • Laddar…
ullet
Kan du inte bygga en vägg som har inbyggda absorbenter? Alltså konstruera väggen som en stor absorbent (då kan du ha absorbenter för olika frekvenser i olika delar av väggen om du vill). I kombination med en dörr eller bara ett draperi på kortsidan som någon annan föreslog.
 
  • Gilla
Lyftkran
  • Laddar…
ullet ullet skrev:
Kan du inte bygga en vägg som har inbyggda absorbenter? Alltså konstruera väggen som en stor absorbent (då kan du ha absorbenter för olika frekvenser i olika delar av väggen om du vill). I kombination med en dörr eller bara ett draperi på kortsidan som någon annan föreslog.
Det vore iofs grymt. Jag är bara rädd att det stjäl lite väl mkt plats från ett redan lite litet rum... Och att det blir dyrt att behandla hela väggen. Men helt klart en spännande tanke. :)
 
samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Kanske går att göra en lönndörr. Min far byggde en hel lönnvägg i ett hörn där det gick vattenrör och el. Fästes med gångjärn i botten och en dold "hasp" som man kom åt genom att skära ett litet snitt i tapeten den dagen man var tvungen att komma åt.

OT:
Är det inte en Marantzspelare som skymtar. Vad är det för övrig utrustning?
Lönndörr... Ja men det var typ det som var min grundtanke. Att man på vänstra delen av väggen bygger ut en låda som täcker allt men som går att öppna. Men ändå som en vägg i material som går att belasta med några kilo. Jag behöver inte vara så hemlig som dolda haspar under tapet. Det är ok om man ser att det är en öppningsbar låda.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.