Desdemona skrev:
Hej!

Ja, det var just den vägghängda toaletten på din önskelista som fick mig att tänka på den hemsidan! Svårt att glömma den beskrivningen...

M@ZE - kolla in hemsidan som jag rekommenderade här ovanför och läs deras åsikt om vägghängda toaletter så kommer det klarna!
Jag har läst det och jag tycker det är lite bullshit !! förstår inte varför, fungerar alldeles utmärkt. Och dom nya vägghängda är inte alls grundare, samma sitt storlek. Och att man skulle få stopp i toaletten bara för att man inte har diaré .. ehh ?

Det är ju ingen soffa du skall sitta på och skita, en ring att sitta på och få det avklarat är väl huvudsaken. I Thailand har dom bara ett hål :) Sen är vägghängda toaletter bra mkt snyggare.

Bara för att 1 person inte gillar att sitta på en vägghängd toalett behöver inte betyda att andra inte gör det.

Köp vanliga ni och se hur smutsen och dammet samlas runt toaletten ni  :surprised:

http://www.sigro.se/es_shop/prodimages/64/ido_inbygg.jpg
 
M@ZE skrev:
Jag har läst det och jag tycker det är lite bullshit !! förstår inte varför, fungerar alldeles utmärkt. Och dom nya vägghängda är inte alls grundare, samma sitt storlek. Och att man skulle få stopp i toaletten bara för att man inte har diaré .. ehh ?

Det är ju ingen soffa du skall sitta på och skita, en ring att sitta på och få det avklarat är väl huvudsaken. I Thailand har dom bara ett hål :) Sen är vägghängda toaletter bra mkt snyggare.

Bara för att 1 person inte gillar att sitta på en vägghängd toalett behöver inte betyda att andra inte gör det.

Köp vanliga ni och se hur smutsen och dammet samlas runt toaletten ni  :surprised:

[länk]
Som sagt, de vägghängda toaletter jag har provsuttit har inte varit någon hit, enligt mig. Så jag satsar hellre på en golvmodell, sparar pengar och vet vad jag får.
 
På vilket sätt menar du "inte någon hit" .. jag förstår inte skillnaden på att du tycker att du sitter annorlunda bara för att inte porslinet går ner ända till marken ? ? ?
 
M@ZE skrev:
På vilket sätt menar du "inte någon hit" .. jag förstår inte skillnaden på att du tycker att du sitter annorlunda bara för att inte porslinet går ner ända till marken ? ? ?
Jag sitter inte annorlunda, däremot upplever jag det som att det är svårare att skölja ren själva skålen, oavsett vilket behov som är gjort.

Jag känner dessutom inget större behov av en vägghängd toalett, det var mer en liten lyxpryl för oss, så himla jobbigt är det inte att torka runt stolen nere på golvet.
 
Josefine skrev:
Jag sitter inte annorlunda, däremot upplever jag det som att det är svårare att skölja ren själva skålen, oavsett vilket behov som är gjort.

Jag känner dessutom inget större behov av en vägghängd toalett, det var mer en liten lyxpryl för oss, så himla jobbigt är det inte att torka runt stolen nere på golvet.
Hmm du har alltså prov skitit den ?

Nej förvisso inte så jobbigt att göra rent, men smidigare med en vägghängd :) och däremot betyyyydligt snyggare ;D
 
Nåväl det måste väl till både vägg o golv innan stolen ska dit. ;)
 
M@ZE skrev:
Hmm du har alltså prov skitit den ?

Nej förvisso inte så jobbigt att göra rent, men smidigare med en vägghängd :) och däremot betyyyydligt snyggare  ;D
Javisst! Noggranna konsumentkontroller kallas det visst! ;)

Berträffande det estetiska så håller jag nog ändå på golvmodellen. Snyggt och klassiskt!
 
Josefine skrev:
Javisst! Noggranna konsumentkontroller kallas det visst!  ;)

Berträffande det estetiska så håller jag nog ändå på golvmodellen. Snyggt och klassiskt!
Josefine : efter det jag läst av dina inlägg så ser det ut som du baserat åsikten på någon annans skrivelse på deras hemsida och inte dina egna erfarenheter :)

Snygg och klassiskt är 80-tal :) våga hänga med in på 2000 talet Josefine !!   ;D
 
M@ZE skrev:
Josefine : efter det jag läst av dina inlägg så ser det ut som du baserat åsikten på någon annans skrivelse på deras hemsida och inte dina egna erfarenheter :)

Snygg och klassiskt är 80-tal :) våga hänga med in på 2000 talet Josefine !!   ;D
Efter att ha läst damens åsikter om vägghängda toalettstolar påmindes jag om dessa som jag provanvänt - något jag glömt bort fram tills jag påmindes om problemen med dem. Svårare än så är det inte.

Tvåtusentalet... Det kanske är så att vägghängda toalettstolar bara är en kort modefluga i stil med papperskläder - inte någonting som varar, utan som folk inser att de inte är så bra som de utges för att vara (toastolar, inte folk).

Hur som helst så ska det alltså väggar runt toastolen först, men jag kan iaf rapportera om att det inte kommer att bli någon vägghängd modell för oss.
 
Josefine skrev:
Jesca_j

Vill du berätta mer om erat hus? Vad är det för hus, vad ni betalat för den, vad ni kommer att göra själv etc?

Du går gärna berätta mer om tomten också!
Vårat hus är baserat på Trivselhus Greenline 701, (1-plans på ~171kvm) fast med 4 sovrum istället för tre, och tvättstugan är flyttad till bredvid groventren som vi ska ha längst fram i garaget. (På Trivselhus skiss är det en carport).

Vi tänker köpa det stomrest från annan leverantör än TH. Vilken det blir är inte spikat till 100% ännu.
Grunden gör vi själva (ganska säkert Dorocell med golvvärme), med hjälp av kunniga släktingar (snickare).

Stomresningen får leverantören sköta, sedan tar jag och sambon samt snickarsläktingarna över och spikar ihop resten.

Eftersom vi inte får börja bygga förrän i September så blir det nog inte inflyttning i år, men vår förhoppning är att kunna flytta in till våren/försommaren -05! :)

 
Ville bara påminna om att det inte bara handlar om estetik eller huruvida toaletten går att spola ren när det gäller valet av vägghängd toalett eller inte. När man väljer en vägghängd toalett måste man också vara medveten om risken med omfattande vattenskador i väggen om något händer. Jag har läst ett antal artiklar om detta i tidningen Energi och miljö där experter varnar för vägghängda toaletter av just denna orsak.
 
Jesca_j skrev:
Vi tänker köpa det stomrest från annan leverantör än TH. Vilken det blir är inte spikat till 100% ännu.
Grunden gör vi själva (ganska säkert Dorocell med golvvärme), med hjälp av kunniga släktingar (snickare).

Stomresningen får leverantören sköta, sedan tar jag och sambon samt snickarsläktingarna över och spikar ihop resten.
Hej Jesca_j

Var nogranna med grunden så att den blir in i minsta m.m exakt efter kommunen`s finutsättning (som görs med laser) Leverantören har extremt höga krav på att det stämmer till 100%. Vi har Dorocells golvvärme system med en förstärkt platta P.g.a pålning, 35 cm isolering.

//Jarppan
 
Jesca_j skrev:
Vårat hus är baserat på Trivselhus Greenline 701, (1-plans på ~171kvm) fast med 4 sovrum istället för tre, och tvättstugan är flyttad till bredvid groventren som vi ska ha längst fram i garaget. (På Trivselhus skiss är det en carport).

Vi tänker köpa det stomrest från annan leverantör än TH. Vilken det blir är inte spikat till 100% ännu.
Grunden gör vi själva (ganska säkert Dorocell med golvvärme), med hjälp av kunniga släktingar (snickare).

Stomresningen får leverantören sköta, sedan tar jag och sambon samt snickarsläktingarna över och spikar ihop resten.

Eftersom vi inte får börja bygga förrän i September så blir det nog inte inflyttning i år, men vår förhoppning är att kunna flytta in till våren/försommaren -05! :)
Tack för ditt svar!

Jag har börjat fundera över detta med stomrest, det verkar inte vara så "svårt" ändå (tungt). Vill du berätta lite mer exakt vad ni ska göra? Sätts innerväggarna också upp vid en stomresning? *vilse*
 
Vid stomresning sätts ytterväggarna ihop, kompletta från ytterpanel till inre väggskivor, med fönster, dörrar, isolering osv. På taket sätts takstolar, läkt och papp, det du sätter upp själv på taket är pannorna.

Innerväggar sätts inte upp, det och resten får vi fixa själva. Med stomresningen kan man säga att dom lämnar huset låsbart och någorlunda tätt i tak.

Grunden får man också göra själv.

Dom svåra bitarna får våra snickare fixa eller visa oss, och resten gör vi själva.
 
Jesca_j skrev:
Vid stomresning sätts ytterväggarna ihop, kompletta från ytterpanel till inre väggskivor, med fönster, dörrar, isolering osv. På taket sätts takstolar, läkt och papp, det du sätter upp själv på taket är pannorna.

Innerväggar sätts inte upp, det och resten får vi fixa själva. Med stomresningen kan man säga att dom lämnar huset låsbart och någorlunda tätt i tak.

Grunden får man också göra själv.

Dom svåra bitarna får våra snickare fixa eller visa oss, och resten gör vi själva.
Nä, nu blev jag tveksam igen... *s*

Vi har iaf träff med Vittjärvshus om tre veckor, ungefär och ska även träffa LB-hus. Får höra vad de har att komma med. Ska försöka spara så mycket pengar som möjligt genom att göra saker själv samt köpa själv, om det lönar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.