123 607 läst · 2 048 svar
124k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 931 inlägg
MAKITA DCS 4610-40 heter den, vet inte vad det motsvarar i Dolmar.. Har inte kollat bränslefiltret, men luftfilter ser bra ut.. Den går helt ok på tomgång, startar lätt men vill inte varva ut....Maskintok skrev:Vilken sort?
En del sågar vägrar gå på en del Alkylater.
Annars börja lätt.
Stift, kolla gnistan. kolla hur stiftet ser ut.
När sågen går spraja lite rostolja runt för att lyssna efter tjuvluft.
bränsle filter. kolla kondition.
ändrar motorn läte när man roterar på den så är det tjuvluft.
membran, eller lilla filtret i förgasaren.
Ja det är det enkla..
film finns på hur man punkt sprajar för tjuvluft
Aha..Dan_Johansson skrev:
Då är det antingen bränslet eller så vill sen ha lite mer flöde på H skruven.
Även stift kan vara orsaken.
Men börja med bränslet.
Sedan H skruven ca 1/2 varv.
Den enda identifieringen är en dekal "Självgångaren" men jag gissar på en Comet då den har 53cm klippbredd och drivning. Om de nu hette Comet då. Av motornumret att döma är det en 1989 års modell. Om jag nu tolkat siffrorna rätt.Maskintok skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Saknar för övrigt gasreglaget på styret samt att tanken läcker om man har mer än halvfullt. Det är väl nån skarv på mitten av tanken som läcker, antar jag.
Redigerat:
Har en äldre stiga park, kan den heta 2000e?
Elstart iaf, växlar så ingen hydrostat.
Tror det sitter en 13hk brigs stratton på nu (nån har bytt motor)
Den bara stannade när jag var ute och klippte, går runt men absolut ingen tendens till att ens slå.
Har för mig att jag kollade och den saknade gnista...
Brukar tändapolarna gå på dom eller ska den bara justeras mot svänghjulet?
Visst kan man mäta upp spolen?
Elstart iaf, växlar så ingen hydrostat.
Tror det sitter en 13hk brigs stratton på nu (nån har bytt motor)
Den bara stannade när jag var ute och klippte, går runt men absolut ingen tendens till att ens slå.
Har för mig att jag kollade och den saknade gnista...
Brukar tändapolarna gå på dom eller ska den bara justeras mot svänghjulet?
Visst kan man mäta upp spolen?
Jo det kan man. man mäter ohm värdet..nino skrev:Har en äldre stiga park, kan den heta 2000e?
Elstart iaf, växlar så ingen hydrostat.
Tror det sitter en 13hk brigs stratton på nu (nån har bytt motor)
Den bara stannade när jag var ute och klippte, går runt men absolut ingen tendens till att ens slå.
Har för mig att jag kollade och den saknade gnista...
Brukar tändapolarna gå på dom eller ska den bara justeras mot svänghjulet?
Visst kan man mäta upp spolen?
kollat stiftet?
Den enda identifieringen är en dekal "Självgångaren" men jag gissar på en Comet då den har 53cm klippbredd och drivning. Om de nu hette Comet då. Av motornumret att döma är det en 1989 års modell. Om jag nu tolkat siffrorna rätt.
Saknar för övrigt gasreglaget på styret samt att tanken läcker om man har mer än halvfullt. Det är väl nån skarv på mitten av tanken som läcker, antar jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Saknar för övrigt gasreglaget på styret samt att tanken läcker om man har mer än halvfullt. Det är väl nån skarv på mitten av tanken som läcker, antar jag.
Nja motorn är iallafall från då...Keiller skrev:Den enda identifieringen är en dekal "Självgångaren" men jag gissar på en Comet då den har 53cm klippbredd och drivning. Om de nu hette Comet då. Av motornumret att döma är det en 1989 års modell. Om jag nu tolkat siffrorna rätt.
[bild]
[bild]
Saknar för övrigt gasreglaget på styret samt att tanken läcker om man har mer än halvfullt. Det är väl nån skarv på mitten av tanken som läcker, antar jag.
chassiet är annan sak...
hittade bara den nyare men mycket är lika.Keiller skrev:Den enda identifieringen är en dekal "Självgångaren" men jag gissar på en Comet då den har 53cm klippbredd och drivning. Om de nu hette Comet då. Av motornumret att döma är det en 1989 års modell. Om jag nu tolkat siffrorna rätt.
[bild]
[bild]
Saknar för övrigt gasreglaget på styret samt att tanken läcker om man har mer än halvfullt. Det är väl nån skarv på mitten av tanken som läcker, antar jag.