Maskintok skrev:
Vilken sort?
En del sågar vägrar gå på en del Alkylater.

Annars börja lätt.
Stift, kolla gnistan. kolla hur stiftet ser ut.
När sågen går spraja lite rostolja runt för att lyssna efter tjuvluft.
bränsle filter. kolla kondition.

ändrar motorn läte när man roterar på den så är det tjuvluft.
membran, eller lilla filtret i förgasaren.

Ja det är det enkla..
film finns på hur man punkt sprajar för tjuvluft
MAKITA DCS 4610-40 heter den, vet inte vad det motsvarar i Dolmar.. Har inte kollat bränslefiltret, men luftfilter ser bra ut.. Den går helt ok på tomgång, startar lätt men vill inte varva ut....
 
A
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
MAKITA DCS 4610-40 heter den, vet inte vad det motsvarar i Dolmar.. Har inte kollat bränslefiltret, men luftfilter ser bra ut.. Den går helt ok på tomgång, startar lätt men vill inte varva ut....
Aha..
Då är det antingen bränslet eller så vill sen ha lite mer flöde på H skruven.
Även stift kan vara orsaken.
Men börja med bränslet.
Sedan H skruven ca 1/2 varv.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
A
tror dolmar kallade den 45-35..
Ska det visst vara..
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Maskintok skrev:
njo det ska väl kunna gå.
vilken klippo är det?
comet, compact, cobra, quatum, excellent, estate m, fl
uppsamlare eller utan?
Den enda identifieringen är en dekal "Självgångaren" men jag gissar på en Comet då den har 53cm klippbredd och drivning. Om de nu hette Comet då. Av motornumret att döma är det en 1989 års modell. Om jag nu tolkat siffrorna rätt.
Närbild av en röd Klippo gräsklippare med dekalen "Självgångaren" från 1989.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på identifieringsplåt med modellnummer, typ och kod på en gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Saknar för övrigt gasreglaget på styret samt att tanken läcker om man har mer än halvfullt. Det är väl nån skarv på mitten av tanken som läcker, antar jag.
 
Redigerat:
A
Ska se vad jag hittar i gömmorna..
 
Har en äldre stiga park, kan den heta 2000e?
Elstart iaf, växlar så ingen hydrostat.
Tror det sitter en 13hk brigs stratton på nu (nån har bytt motor)
Den bara stannade när jag var ute och klippte, går runt men absolut ingen tendens till att ens slå.
Har för mig att jag kollade och den saknade gnista...
Brukar tändapolarna gå på dom eller ska den bara justeras mot svänghjulet?
Visst kan man mäta upp spolen?
 
A
nino nino skrev:
Har en äldre stiga park, kan den heta 2000e?
Elstart iaf, växlar så ingen hydrostat.
Tror det sitter en 13hk brigs stratton på nu (nån har bytt motor)
Den bara stannade när jag var ute och klippte, går runt men absolut ingen tendens till att ens slå.
Har för mig att jag kollade och den saknade gnista...
Brukar tändapolarna gå på dom eller ska den bara justeras mot svänghjulet?
Visst kan man mäta upp spolen?
Jo det kan man. man mäter ohm värdet..
kollat stiftet?
 
Den stannade för många år sen, men det borde jag gjort
 
Den enda identifieringen är en dekal "Självgångaren" men jag gissar på en Comet då den har 53cm klippbredd och drivning. Om de nu hette Comet då. Av motornumret att döma är det en 1989 års modell. Om jag nu tolkat siffrorna rätt.
Närbild på identifieringsplåten med modell, typ och kodnummer på vad som verkar vara en gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en Klippo gräsklippare med dekalen "Självgångare", som visar tecken på slitage och åldrande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Saknar för övrigt gasreglaget på styret samt att tanken läcker om man har mer än halvfullt. Det är väl nån skarv på mitten av tanken som läcker, antar jag.
 
A
Keiller Keiller skrev:
Den enda identifieringen är en dekal "Självgångaren" men jag gissar på en Comet då den har 53cm klippbredd och drivning. Om de nu hette Comet då. Av motornumret att döma är det en 1989 års modell. Om jag nu tolkat siffrorna rätt.
[bild]

[bild]
Saknar för övrigt gasreglaget på styret samt att tanken läcker om man har mer än halvfullt. Det är väl nån skarv på mitten av tanken som läcker, antar jag.
Nja motorn är iallafall från då...
chassiet är annan sak... ;)
 
A
motorn är en b&s och 9021 är 1990.
21" drivrem
Skulle tro på en comet eller excellent.

Det bör ja ha.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
A
nino nino skrev:
Den stannade för många år sen, men det borde jag gjort
spolen var vanligt
Och även brytare till koppling och växellådan.
 
A
kollat förgasaren?
Så den får bränsle?

Det är det allra vanligaste felet.
smuts i koppen..
 
A
Keiller Keiller skrev:
Den enda identifieringen är en dekal "Självgångaren" men jag gissar på en Comet då den har 53cm klippbredd och drivning. Om de nu hette Comet då. Av motornumret att döma är det en 1989 års modell. Om jag nu tolkat siffrorna rätt.
[bild]

[bild]
Saknar för övrigt gasreglaget på styret samt att tanken läcker om man har mer än halvfullt. Det är väl nån skarv på mitten av tanken som läcker, antar jag.
hittade bara den nyare men mycket är lika.
 
  • Exploded view diagram of Klippo Comet lawn mower parts and their reference numbers.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
A
fan tanken läcker är det en g7 som du har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.